نمایش «خاتون» به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم‌بخش در دومین سال پیاپی از ۲۳ مهر تا ۱۲ آبان در تالار اندیشه‌ حوزه هنری به‌روی صحنه رفت و قرار است از هفته آینده دوباره اجرا شود. این نمایش روایتی از وقایع خرابه‌ شام و شهادت حضرت رقیه(س) است.

نمایشی که بازی در آن سعادت می‌خواهد

قدس آنلاین- عالم‌بخش در اجرایی تازه از نمایش خود علاوه‌بر ایجاد تغییراتی در طراحی و ساختار اجرایی اثر، از حضور بازیگران جدید نیز بهره برده بود و قرار است دوباره در اجرای جدید، تیم بازیگران تغییر کند. در یکی از شب‌های پاییز به حوزه هنری تالار اندیشه، پشت صحنه نمایش خاتون رفتم، در ابتدا از حسین عالم‌بخش، نویسنده و کارگردان نمایش که حسابی سرش شلوغ بود، درباره ایده و اجرای دوباره این نمایش پرسیدم و او گفت: درخواست بسیار زیاد مخاطبان باعث شد که نمایش را بار دیگر به‌روی صحنه ببریم. الحمدلله این نمایش جای کار زیادی دارد، چون مخاطبان جدیدی به آن اضافه می‌شوند.

بررسی وضعیت سیاسی شام

وی درباره دلایل اقبال مخاطبان تازه به این نمایش گفت: از یک‌طرف محتوای مناسبی در این نمایش وجود دارد و از طرف دیگر نمایش، چارچوب تئاتری را کاملاً رعایت کرده است. نمایش واقعه‌ای را نقل می‌کند که نیاز است عموم مردم از همه اقشار در جریان آن قرار گیرند. مضمون نمایش سرگذشت دردانه امام حسین(ع)، حضرت رقیه(س) است، ولی در خلال آن اثر، وضعیت سیاسی، جغرافیایی و تاریخی زمان بعد از شام را روایت می‌کند.

عالم‌بخش اضافه کرد: نمایشنامه یک روند رئالیستی دارد، ضمن این‌که قواعد کلاسیک را نیز دنبال می‌کند. خوشحالم که با یک تیم حرفه‌ای، یک امر مهم را به واقعیت رساندیم. زهرا اویسی بازیگر این نمایش هم درخصوص ملحق شدن به این نمایش گفت: آشنایی من با این پروژه و آقای عالم‌بخش از این‌رو بود که خانم ارجمند قرار بود در نمایش حضور داشته باشند، اما محدودیت زمان داشتند که با یک هماهنگی بین بنده و ایشان قرار بر این شد که ۱۰ اجرا را بنده در خدمت نمایش باشم و ۱۰ اجرای دیگر را خانم ارجمند ایفاگر نقش باشند. شخصیت حمیده، یک زن مصیبت‌کشیده واقعی است که در این نمایش غساله‌ای است که حضرت رقیه(س) را غسل داده و کفن کرده است. درباره بازی در این نمایش هم باید بگویم چنین پیشنهادهایی سعادت می‌خواهد و خوشحالم که این سعادت را داشتم که در این اثر حضور داشته باشم و امیدوارم که کارهایی با این مضمون در کارنامه کاری بنده ادامه داشته باشد.

من یک بچه مسلمانم

 یکی از بازیگرانی که در اجرای اخیر حضور داشت، جلیل فرجاد بود. او نیز درباره نمایش به ما گفت: خیلی خوشحالم که امسال به این تیم نمایش اضافه شدم. وقتی نمایش را خواندم، متوجه شدم که چارچوب نمایشی آن به درام پیوند خورده است، معمولاً نمایش‌هایی که مضمون آئینی و مذهبی دارند از کشش داستانی خوبی برخوردار نیستند و ضدقهرمان کم‌رنگ است، ولی در این نمایش، همه قواعد رعایت شده است و برای تماشاگر جذابیت داستانی دارد. یکی از علایق شخصی بنده این است که این نمایش‌ها را بازی کنم.

 وی درخصوص وجه تمایز این نمایش با دیگر کارهای خود می‌گوید: من یک بچه مسلمان هستم و یک اعتقادات دینی را برای خود قائلم و در نمایش‌هایی که این مضمون در آن گنجانده شود، حتماَ حضور پیدا می‌کنم.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.