۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 573413

امروز یکصد و بیستمین سالروز تولد علی اسفندیاری (نیمایوشیج) پدر شعرنو فارسی است. نیما در دوره‌ای حساس و مهم از تاریخ کشور توانست با بهره مندی از آموزه‌های ادبیات روز جهان و با پشتوانه‌ای غنی از ادبیات کهن فارسی، تحولی بنیادین در شعر ایران به وجود آورد.

قدس آنلاین- در آن دوران، ضرورت ایجاد انقلابی اساسی در بنیان شعر ایران، احساس می‌شد. تحولات پیاپی سیاسی و اجتماعی، اوج گیری حس وطن دوستی و استقلال خواهی را به دنبال داشت. ایرانیان خسته و فرسوده از نظام استبدادی خانمان سوزی که با بی لیاقتی و زورگویی همه مقدرات مردم را به دست گرفته بود و در برابر بیگانگان چون گربه‌ای دست آموز، رام و بی اراده بود تصمیم گرفته بودند نظام سیاسی کشور را متحول کنند. شاعران که تا دیروز در دربارهای شاهان زندگی مرفهمی‌را جدا از بدنه اجتماعی مردم می‌گذراندند، به توده‌های تحول خواه مردم پیوستند و صدایشان صدای ملت شد. در این میان کم توانی شعر فارسی که در قالب‌های ذهنی و محدود اسیر مانده بود برای بازتاب دادن رویدادهای زمانه بیش از پیش آشکار شد. بسیاری از هنرمندان آن دوران درباره ضرورت این تحول سخن گفته‌اند و مقاله نوشته‌اند اما تنها کسی که توانست این وظیفه مهم و تاریخی را از عهده برآید، نیما بود. متأسفانه بازتاب و بازخوانی رویدادهای زندگی نیما در هنر ایران، مورد اغفال واقع شده است. در این میان، کم کاری صدا و سیما بیش از بقیه است چرا که رسانه ملی وظیفه دارد مردم را با چهره‌های درخشان هنر و ادبیات این سرزمین آشنا کند. به یاد داریم ساخت و پخش سریالی با مضمون زندگی زنده یاد استاد شهریار تا چه حد در بازشناسی زندگی ادبی و هنری او و اقبال مردم به بازخوانی و خرید دیوان اشعارش تأثیر گذار بود.

ساخت آثار هنری مانند سریال، فیلم و تئاتر از زندگی نیما تنها توجه به یک شخصیت در تاریخ هنر و ادبیات ایران نیست. نیما در دوره‌ای مهم و حساس از تاریخ معاصر ایران می‌زیسته است. مروری بر رویدادهای زندگی او چون کودتای محمدعلی شاه علیه مشروطیت، خیزش مردمی‌و ساقط کردن محمدعلی شاه، کودتای سوم حوت رضا خان، نهضت جنگل، قوت گرفتن جنبش‌های چپ در ایران، به قدرت رسیدن رضا خان، سقوط رضا خان، اشغال ایران به دست متفقین و ... هرکدام یک رویداد بزرگ و تاریخی است که در دوران زندگی این شاعر روی داده است و باید در چنین اثری به آن‌ها پرداخت. علاوه بر این نیما با مجموعه‌ای بزرگ و تأثیرگذار از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی زمانه خود در تعامل بوده است. چهره‌هایی چون نظام وفا، ملک الشعرای بهار، پرویز ناتل خانلری، میرزاده عشقی، شهریار، جلال آل احمد، سیمین دانشور و... در این اثر هنری باید به تصویر کشیده شوند. به عبارت دیگر مجموعه‌ای با موضوعیت زندگی نیما درحقیقت طیفی گسترده از شاعران و نویسندگان و ادبیان روزگار او را نیز دربر می‌گیرد. بیش از دو سال قبل خبرهایی از تولید مجموعه‌ای تلویزیونی با موضوع زندگی نیما مطرح شد اما این طرح به فراموشی سپرده شد و اکنون زمان مناسبی است که تولید این مجموعه با رویکردی فرهنگی و نگاهی پویا و جامع به حوادث زندگی این شاعر تأثیرگذار ایران مورد توجه دوباره قرار گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.