یزد -رئیس پارک علم و فناوری استان یزد گفت : پارک علم و فناوری یزد طی سه سال اخیر ۶.۱ میلیون دلار صادرات فناوری داشته که از این نظر ۱۰ درصد صادرات پارک‌های کشور را به خود اختصاص داده و توسعه صادرات فناوری یکی از مهمترین اولویت های این پارک است.

 صادرات فناوری از مهمترین اولویت های پارک  علم و فناوری یزد است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، داریوش پورسراجیان پیش ازظهر یک شنبه در نشست خبر ی با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: تمرکز عمده این پارک ارتقای کیفی و ارتقای عملکرد شرکت‌ها بوده و  تمرکز بر چالش‌هایی که عمدتاً در حوزه بازار برای شرکت‌ها وجود دارد و در نهایت آنچه که در سال گذشته و امسال تأکید شد کمک به حضور در عرصه بین‌المللی و توسعه صادرات فناوری است.

وی افزود: پار ک علم وفناوری یزد از پارک‌های نسل اول کشور با قدمتی ۱۵ ساله بوده و به تناسب این قدمت جایگاه و نیازهای پارک نیز متفاوت از پارک‌های جوان‌تر است چرا که به لحاظ عملکردی نیز زیرمجموعه‌های پارکی با این سابقه فعالیت بسیار موثرتر خواهد بود.

پور سراجیان تصریح کرد: سیاست کلی که در دو سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است این بود که ساز و کارها و مکانیزم‌هایی برای دسترسی شرکت‌های مستقر در پارک به بازارهای بین‌المللی ایجاد شود.

این مسئول ادامه داد: مرکز مبادلات فناوری بین‌المللی در پارک علم و فناوری یزد ایجاد شده و  نخستین اقدام این مرکز همکاری با  آژانس توسعه تکنولوژی گرجستان بود  و این پارک تاکنون ۴۰ تفاهم‌نامه بین شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های گرجستان منعقد کرده و بر اساس آخرین اطلاعات، از این تعداد تفاهم‌نامه، سه قرارداد همکاری به امضاء رسیده است.

وی خاطر نشان ساخت: طی سه سال گذشته ۲۴۰ موسسه و هسته فناور را در مراکز مختلف مورد حمایت قرار دادیم، و بیش از ۶۰۰ نفر اشتغال پایدار از طریق این مؤسسات و هسته‌ها ایجاد شده است.

پور سراجیان افزود : برگزاری سیزدهمین ﺟﺸﻨﻮاره ملی اﻳﺪه‌ﻫﺎی ﺑﺮتر و سومین جشنواره استانی شتاب در دستور کار این پارک است و برگزاری تورهای فناوری در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای توسعه ‌یافته با هدف بررسی بازار و امکان صادرات و هم ‌جهت انتقال فناوری در استان یزد  توسط این مرکزانجام ‌شده است.

رئیس پارک علم و فناوری یزد گفت: یکی از موضوعات مورد تمرکز در پارک علم و فناوری یزد ارتقای کیفیت خدمات پس از اقدامات ترویجی و تبلیغی سال‌های گذشته بوده و در همین راستا نیز نظام ارزیابی عملکرد پارک بارها مورد بازنگری قرار گرفته و هر مرتبه، شرایط و شاخص‌های سختگیرانه‌تری ملاک ارزیابی‌ها قرار گرفته است.

این مسئول دیگر اولویت پارک را توسعه فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری عنوان کرد و افزود: تغییر ساختاری در جهش عملکردی این صندوق بسیار قابل توجه بوده و  با ورود این صندوق به حوزه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در حال حاضر هفت طرح سرمایه‌گذاری خطرپذیر و توسعه عاملیت‌های صندوق به بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال را شاهدیم که ساز و کار پایداری برای حمایت مالی مدیریت شده و کنترل شده از طرح‌های مورد تایید صندوق

وی یکی دیگر از سیاست‌های پارک علم و فناوری را تمرکز روی چالش‌های حوزه بازار شرکت‌های مستقر در پارک عنوان کرد و گفت: در سه سال گذشته ۲۴۰ هسته و موسسه فناور در مراکز وابسته به پارک مورد حمایت قرار گرفته‌اند که این موسسات و هسته‌ها به طور مستقیم برای ۶۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده‌اند.

 وی کمک به حضور شرکت‌های فناور پارک در عرصه‌های بین‌المللی و توسعه صادرات فناوری را رویکرد دیگراین پارک عنوان کرد و افزود: در این خصوص علاوه بر برگزاری تورهای علمی بین‌المللی، ایجاد نهاد بین‌المللی مبادلات فناوری را در دستور کار قرار داده‌ایم که اولین دفتر آن نیز در کشور گرجستان شکل گرفت و پیرو تفاهم همکاری‌های علمی و فناوری میان پارک علم و فناوری یزد و پارک گرجستان و برگزاری فروم مذاکرات در تفلیس، شرکت‌های حاضر در فروم پس از مذاکرات متعدد در چارچوب همکاری‌های مشترک به ۴۰ تفاهم دست یافتند که تاکنون منجر به سه قرارداد مابین شرکت‌های فناور ایرانی و شرکت‌های گرجی شده است.

پورسراجیان  از انعقاد تفاهم همکاری پارک فناوری استان با بیش از ۵۰ نهاد مرتبط با موضوع علم و فناوری در سطح ملی و بین‌المللی خبر داد و گفت: معتقد به توسعه علم و فناوری در تمام استان متناسب با ظرفیت‌ و پتانسیل‌های هر شهرستان هستیم لذا با ایجاد دفاتر در تمام شهرستان‌های یزد سعی در ارائه خدمات پارک به تناسب خواست همان منطقه داریم.

وی درخصوص برنامه پارک درمورد اقتصاد مقاومتی گفت :  سال گذشته در مورد تحقق برنامه‌های سیاستی اقتصاد مقاومتی و ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی، ۵۰ طرح فناوری برای بهسازی واحدهای استان عرضه شد.

رییس پارک علم و فناوری یزد به ایجاد مراکز خاص توسعه فناوری در این پارک نیز اشاره و از آن جمله مرکز توسعه کاشی و سرامیک، مرکز توسعه آب، مرکز توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، مرکز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مرکز توسعه فناوری‌های نوین شهری و نیز مرکز توسعه فناوری‌ صنایع هوایی را نام برد.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به این که در حال حاضر ۱۶۰ شرکت در پارک علم و فناوری یزد مستقر هستند تصریح کرد : ۴۰ شرکت به دلیل کمبود فضای فیزیکی در صف انتظار برای استقرار و حمایت از سوی پارک قرار دارند، البته به زودی ساختمان جدیدی به مساحت پنج هزار مترمربع در مجموعه اقبال آماده بهره‌برداری خواهد شد که با راه‌اندازی آن این صف استقرار نیز با پایان خواهد رسید.

پورسراجیان در مورد جایگاه پارک علم و فناوری در سند ملی توسعه استان نیز اظهار کرد: بخشی از این سند که به حوزه فناوری پرداخته، عمدتاً کلان‌تر و در قالب منطقه وی‍ژه علم و فناوری یزد که پارک نیز در درون آن قرار گرفته است، دیده شده است ولی اعتقاد داریم که با توجه به اهمیت توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و محدودیت‌هایی که در استان که اهتمام به این موضوع را مضاعف کرده است، باید بیشتر به حوزه علم و فناوری در استان پرداخته شود لذا پیگیری‌هایی را در این زمینه داشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.