خرم‎آباد- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: طرح بازدید همگانی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای درجهت آشنایی عموم با آموزش های کاربردی و رونق اشتغالزایی است.

آموزش ‏های کاربردی فنی  و حرفه ای  در جهت رونق اشتغالزایی است

به گزارش خبرنگار قدس‎آنلاین، رحمن قلاوند در نشست مطبوعاتی صبح روز یکشنبه که در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، با بیان اینکه آموزش های فنی  و حرفه ای یکی از راهکارهای اصلی خروج لرستان از بحران بیکاری است تصریح کرد: باید تلاش کرد سند آموزشی استان را با سند اشتغال هماهنگ کرد و این مهم با توسعه زیر ساخت های آموزش فنی و حرفه ای میسر می شود.

قلاوند اشاره کرد: یکی از مسائل حوزه آموزشی کشور افتراق مراکز آموزشی کلاسیک با نیاز جامعه است متأسفانه این افتراق در حال افزایش است.

وی افزود: در تمام جوامع ساختار آموزشی براساس نیاز جوامع شکل و پیش می رود اما در ایران بدون نیازسنجی رشته های دانشگاهی در حال افزایش هستند.

قلاوند افزود: نیاز است زیرساخت‌های فرهنگی فراهم و نگرش‌ها در رابطه با کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در جامعه تغییر کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون از 5 جوان بیکار کشور 3نفر جزء فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند اظهار کرد: رشته هایی که درخواست پذیرش و آموزش در آنها روبه افزایش است بازار اشتغال خوبی ندارند این درحالی است که براساس نیاز جامعه باید نظام آموزشی تدوین شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: جامعه‌ای که از بیکاری رنج می‌برد برای کاهش رنج بیکاری بایستی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تکیه کند.

قلاوندتصریح کرد: نیاز است زیرساخت‌های فرهنگی فراهم و نگرش‌ها در رابطه با کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در جامعه تغییر کند.

وی ضمن اشاره به تجربه کشورهای توسعه یافته در زمینه به کار گیری آموزش های فنی و حرفه ای بیان داشت: صد فارغ التحصیل توانمند بهتر از هزاران و میلیون ها فارغ التحصیل بدون فن است.این همان معظلی است که راه را بر مجاری اشتغالزایی استان ما بسته است.

قلاوند اشاره کرد: یکی از فعالیت‌های مهم فنی و حرفه‌ای ارزیابی عملکرد آموزشی است، ارزیابی عملکرد زمانی مثبت خواهد بود که آموزش‌هل متناسب با نیازهای جامعه بوده باشد.

وی با اشاره به سند بالادستی در حوزه آموزش های فنی حرفه ای گفت: در سند مهارت استان لرستان برای عشایر کوچ رو، در پادگان‌ها و ندامتگاه‌ها، سکونتگاه‌های غیر رسمی، زنان بد سرپرست و بی سرپرست و کودکان کار و... برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای لحاظ شده است.

قلاوند اشاره کرد: در سکونتگاه‌های غیر رسمی عدم توزیع ناعادلانه امکانات اجتماعی مهاجرت افراد مناطق روستایی و عشایری به مناطق حاشیه شهرها را به دنبال دارد، اجرای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این گونه سکونت‌گاه‌ها افراد را از ارتکاب به بزه‌های اجتماعی دور می‌کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بیان داشت: تعهد ما در سند مهارت استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت آموزش در سال ۹۶ است و می‌بایست آموزش‌های خود را با اولویت مراکز غیر دولتی اجرا کنیم.

وی افزود: بر اساس سند بالادستی سازمان  ۵۰ درصد دوره های آموزشی ما باید در مراکز غیردولتی برگزار شود ولی از آنجا که بیشتر این مراکز زیر ساخت لازم برای برگزاری دوره های سنگین را ندارند، بیشتر دوره های پیچیده و سنگین در مراکز دولتی انجام می گیرد.

قلاوند اشاره کرد: در راستای توانمد سازی جامعه عشایری و روستایی استان ۱۱ هزار و ۷۸۷ نفر ساعت آموزش برای این قشر برگزار شده است.

وی افزود: در جهت بازپروری زندانیان و اینکه دوباره این قشر به آغوش جامعه بازگردند در زندان ها و ندامتگاه ها نیز ۱۷۰ هزار و ۵۱۷ نفر ساعت آموزش داشته ایم.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه در سکونت گاه های غیررسمی نیز ۳۲ هزار و ۱۹۲ نفر ساعت آموزش برگزار شده است اظهار کرد: در پادگان ها و یگان های نظامی نیز ۸۷ هزار و ۲۹۴ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه ای برگزار شده است.

وی با اشاره به تعداد مراکز آموزشی ثابت استان هم گفت: ۱۸ مرکز آموزشی ثابت در استان وجود دارد و آموزش های لازم در ۲۲۰ کارگاه آموزشی ارائه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.