بندرعباس- شهرستان بشاگرد منطقه‌ای کوهستانی با دارا بودن بیش از ۱۷۰ روستای کوچک و بزرگ که در دل آن کوه‌ها ،پراکنده و فاصله روستاها با یکدیگر از یک تا ده کیلومتر، این روزها شدت کم‌آبی یا بی‌آبی گریبان گیر مردم این روستاها شده است

بشاگرد غرق در تشنگی

قدس آنلاین-گروه استان ها: حدود ۱۵ سال است که مردم این منطقه با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و لذا قهر طبیعت بسیاری از مردم را در این منطقه به کوچ واداشته است.

 بیشتر مردم روستاهای بشاگرد در سال‌های نه‌چندان دور شغل آن‌ها کشاورزی و دامداری برای امرارمعاش بوده که متأسفانه در این چند سال اخیر به علت خشک‌سالی‌های پی‌درپی هم کشاورزی و هم دامداری‌های خود را ازدست‌داده‌اند و باوجوداینکه در این روزها شدت بی‌آبی گریبان گیر آن‌ها شده ممکن است بسیاری از آن‌ها خانه و کاشانه خود را رها و به شهرهای هم‌جوار کوچ کنند که این اوضاع بسیار نگران کنده است.

 باوجود سه الی چهار سد بزرگ آبی که در شهرستان بشاگرد برای ذخیره آب ساخته‌شده و گاها هم خبرهایی در خصوص انتقال آب این سدها به روستاهای توابع شنیده می‌شود اما باگذشت چندین سال از شنیدن این خبرهای تکراری تاکنون این مشکل مرتفع نشده است و مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

پروژه آب‌رسانی سد جگین بشاگرد که چند سال است آوازه  انتقال آن به بشاگرد به گوش می‌رسد اما هنوز محقق نگردیده و مردم چندین روستا و دو شهر بشاگرد در انتظار آن هستند و تاکنون مشخص نیست که این پروژه چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

باوجوداینکه سد «جگین» در سرزمین بشاگرد واقع‌شده است اما مردم بشاگرد از این منبع محروم هستند.

مردم عذاب می‌کشند

امام‌جمعه بشاگرد با اشاره به این موضوع که مردم از کمبود آب رنج می‌برند و آسیب‌دیده‌اند بیان می‌کند: مسئولان باید با همکاری هم و تعامل بیشتر مشکلات این منطقه را برطرف کنند.

شهرستان بشاگرد به علت شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی فاقد منابع تامین آبی مناسب زیر زمینی است و هموراه از کمبود شدید آب شیرین و شرب رنج می‌بردحجت‌الاسلام علی بهروزه می‌افزاید: در مرکز شهرستان، بخش‌ها و روستاها مشکلاتی وجود دارد که با چشم نظاره‌گر هستیم و بعد از ۳۸ سال از دولت جمهوری اسلامی و خدمت‌رسانی  نباید این مشکلات و مسائل باشد و مردم از حقوق ابتدایی خود بی‌بهره هستند.

وی خطاب به مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی می‌گوید: مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی و نهادهایی که مرتبط هستند بدانند واقعاً مردم از کمبود آب رنج می‌برند و آسیب می‌بینند.

وی بابیان اینکه مشکلات منطقه  را باید باروحیه  و کار جهادی حل کرد، افزود: مسئولان کشوری ، استانی و مسئولان شهرستانی که در این منطقه مشغول به خدمت هستند بدانند که این منطقه نیازمند توجه ویژه، روحیه و کار جهادی دارد.

بشاگرد فاقد منابع آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان بابیان اینکه این شهرستان به علت شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی فاقد منابع تأمین آبی مناسب زیرزمینی است اظهار می‌کند: متأسفانه این شهرستان همواره از کمبود شدید آب شیرین و شرب رنج می‌برد.

عبدالحمید حمزه‌پور بابیان اینکه شهرستان بشاگرد با دارا بودن بیش از ۱۶۲ روستا جمعیتی بالغ‌بر ۳۲ هزار و ۱۹۰ نفر را در خود جای‌داده است ادامه می‌دهد: بیش از ۹۲ درصد جمعیت شهرستان بشاگرد روستانشین بوده و با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

وی اذعان می‌کند: کمبود آبی در این منطقه تا جایی است که با کوچک‌ترین خشک‌سالی تمامی منابع آبی محدود و ناپایدار سطحی (چشمه‌ها و رودخانه‌ها) کاملاً خشک و غیرقابل استفاده می‌شوند.

آب‌رسانی از سد سهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در خصوص حل مشکل تأمین آب روستائیان از اجرای فاز دوم آب‌رسانی از سد سهران به روستاهای شهرستان بشاگرد خبر می‌دهد و می‌گوید: این شرکت پس از بررسی‌های لازم در راستای تأمین آب پایدار به‌منظور آب‌رسانی به روستاهای سد سهران که در شمال شرقی‌ترین نقطه این شهرستان واقع‌شده و بالغ‌بر ۳۴۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش و ظرفیت آن هست از ظرفیت این سد استفاده می‌کند.

حمزه پور یادآور می‌شود: در راستای تأمین آب شرب تعداد ۵۳ روستای این منطقه با جمعیتی معادل ۱۵ هزار و ۱۲۸ نفر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌شده است.

وی در خصوص میزان اعتبار این پروژه گفت: جهت تکمیل این پروژه و بهره‌مندی روستاهای موردنظر به اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز است که خوشبختانه با پیگیری‌های این شرکت در سال جاری تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال مورد تصویب قرارگرفته است و در این راستا به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اضافه می‌کند: عملیات اجرایی این پروژه پس از انتخاب پیمانکار آغاز می‌شود که در صورت تخصیص اعتبارات لازم پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مالی جاری در این فاز بیش از ۱۰ روستا از آب‌شیب پایدار برخوردار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.