سمنان-توجه به صنعت گردشگری و همچنین روستاگردی و ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی مدتی است که به تیتر بسیاری از رسانه‌ها و البته اهداف مدیران تبدیل‌شده است و این در حالی است که هنوز بسیاری از زیرساخت‌های لازم ازجمله راه ارتباطی مناسب برای رسیدن گردشگران به راه‌های روستایی فراهم نیست.

گردشگری روستایی در پیچ‌وخم راه‌های ارتباطی

قدس انلاین-گروه استان ها: در استان سمنان نیز تاکنون ۴۰ روستای هدف گردشگری شناسایی‌شده است که هرکدام بنا بر فراخور حال خود با مشکلاتی ازجمله کمبود آب آشامیدنی و یا راه ارتباطی مناسب روبرو هستند.

نزدیکی به پایتخت، واقع‌شدن در مسیر زائران مشهد مقدس، آثار تاریخی و طبیعی، شرایط آب‌وهوایی خاص ناشی از قرار گرفتن مناطق شمالی در دامنههای جنوبی البرز و سایر نقاط در حاشیههای شمالی کویر مرکزی ایران و مواردی ازاین‌دست ازجمله جاذبه‌های بالقوه استان سمنان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

نبود راه دسترسی مانع ورود گردشگران

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه بیان می‌کند: تعداد زیادی از مناطق روستایی سمنان با مشکل نبود راه‌های دسترسی باکیفیت مواجه است که این امر در حضور نیافتن گردشگران در این مناطق خوش آب‌وهوا و افزایش آمار بیکاری تأثیر شایانی دارد.

ابوالفضل حسن بیگی زیرساخت توسعه و افزایش اشتغال در مناطق روستایی استان سمنان را به دلیل نبود راه‌های دسترسی باکیفیت نامطلوب عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: علاوه بر اینکه راه برای جذب گردشگر نداریم حتی بیش از ۲۰ درصد مناطق روستایی استان سمنان با مشکل کمبود آب مواجه است.

وی توضیح می‌دهد:  استان سمنان به دلیل برخورداری از طبیعتی چهارفصل تمام روستاهای آن از ظرفیت گردشگری برخوردار است که باید با ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی و توجه به زیرساخت‌های گردشگری برای افزایش اشتغال در این مناطق تلاش کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: راه دسترسی بیش از ۲۰ روستای سمنان مطلوب نیست و دولت دوازدهم با تخصیص اعتبار برای بازسازی این جاده‌های روستایی اقدام کند.

۳۰ درصد راه‌ها نیازمند بازسازی است

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان بابیان اینکه نوسازی راه‌های ارتباطی استان سمنان برای اجرای دقیق منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال و رونق کسب‌وکار در این مناطق اجتناب‌ناپذیر است اظهار می‌کند: اکنون بیش از ۳۰ درصد از راه‌های ارتباطی استان نیازمند بازسازی است و مهم‌ترین دغدغه اداره کل راه و ترابری سمنان برای آسفالت این راه‌های دسترسی، تأمین اعتبار است.

تاکنون ۴۰ روستای هدف گردشگری شناسایی‌شده است که هرکدام بنا بر فراخور حال خود با مشکلاتی ازجمله کمبود آب آشامیدنی و یا راه ارتباطی مناسب روبرو هستندسید عبدالمجید نژاد صفوی ادامه می‌دهد:  بازسازی جاده‌های روستایی استان به‌منظور رونق گردشگری و افزایش اشتغال و همچنین اجرای طرح‌های توسعه اقتصادی در این مناطق در اولویت است.

وی با اشاره به این موضوع که بیش از ۲۰روستای سمنان بر اساس برنامه ششم توسعه به‌عنوان مناطق ویژه گردشگری انتخاب شدند که باید زیرساخت لازم برای حضور گردشگران در این مناطق مهیا کرد ادامه می‌دهد: برای نوسازی این راه‌های ارتباطی و نصب چراغ‌های برق بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

نژاد صفوی تصریح می‌کند: در دولت یازدهم جاده‌های ۳۰ روستای این استان آسفالت و نوسازی شد و تا پایان دولت دوازدهم آسفالت بیش از ۵۰ روستای دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور می‌شود: برای نوسازی تمامی محورهای ارتباطی سمنان بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در یک دوره بلندمدت ۲۰ ساله این برنامه‌های زیرساختی در این استان انجام می‌شود.

روستاهای گردشگری

استان سمنان ۴۰ روستا هدف گردشگری و بیش از چهار هزار هنرمند در ۵۲ رشته صنایع‌دستی دارد.

در این میان روستای هدف گردشگری چاشم در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال شهر شهمیرزاد و ۴۹ کیلومتری شمال شهر سمنان در دامنه کوه نیزوا، در کنار کوهستان با چشم‌اندازهای طبیعی واقع‌شده است که همه‌ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

همچنین روستای هدف گردشگری ابر نیز در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان قرار دارد که این روستای پلکانی جاذبه‌های فراوانی ازجمله جنگل ابر و مراتع ییلاقی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.