۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 573572

سخنران تاجر پیشه

مجید تربت زاده

سابقه فعالیت های سیاسی اش ، امسال دهساله می شود و پیشینه سیاستمداری اش با احتساب دوران وزیر بودن در وزارت اقتصاد و ریاست جمهوری ، سر جمع، می شود ۳ سال و اندی! خلاصه اینکه در نوامبر ۲۰۱۶ که نامزدی اش را اعلام کرد ، کسی فکرش را نمی کرد با این پیشینه ناقابل سیاست ورزی و سیاستمداری شانسی برای رئیس جمهور شدن داشته باشد.

سخنران تاجر پیشه

قدس آنلاین- فرانسوی های علاقه زیادی به «پلیس بازی» در عالم سیاست دارند. نمونه اش چند سال پیش و در گرماگرم مذاکرات هسته ای  وقتی  پیش نویس توافق میان ایران و ۱+۵ را به وزیر خارجه وقت این کشور – فابیوس – دادند، نامردی نکرد، خودکار قرمز را برداشت و در نقش پلیس بد، دورِ هرچه کلمه «غنی سازی» بود خط کشید و خواستار حذف آن از متن توافق شد!

حالا و ۳ سال پس از آن ماجرا، «مکرون» هوای پلیس بازی به سرش زده با این تفاوت که رئیس جمهور فرانسه  این بار دارد تلاش می کند برای کشورهای حوزه خلیج فارس نقش پلیس خوب را بازی کند. در نتیجه برنامه موشکی ایران  را محکوم می کند و دیگ تحریمهایی را که  آمریکا بار گذاشته است، هم می زند! -

چند تا تفاوت

رئیس جمهور ۴۰ ساله فرانسه، دستِکم، نسبت به همتاهای هموطنش، آدم متفاوتی به شمار می رود. در دانشگاه فلسفه خوانده است اما از مدرسه ملی علوم اداری هم مدرک تحصیلی دارد. سالها بازرس و سپس سر بازرس امور مالی بوده و بعد هم به یک بانکدار موفق و مشهور تبدیل شده است. سابقه فعالیت های سیاسی اش، امسال دهساله می شود و پیشینه سیاستمداری اش با احتساب دوران وزیر بودنش در وزارت اقتصاد و ریاست جمهوری، سر جمع، می شود ۳ سال و اندی! خلاصه اینکه در نوامبر ۲۰۱۶ که نامزدی اش را اعلام کرد، کسی فکرش را نمی کرد با این پیشینه ناقابل سیاست ورزی و سیاستمداری شانسی برای رئیس جمهور شدن داشته باشد.

توی تیم کیست؟

با اینکه سیاست را با فعالیت در حزب «سوسیالیست» فرانسه آغاز کرده  و ادامه داده بود اما در یک سخنرانی انتخاباتی اش گفت : : «راستگویی مجبورم می‌کند بگویم سوسیالیست نیستم»! دو سال پیش هم در گفت و گو با «لوموند» گفته بود : «من نه راستی و نه چپی هستم بلکه از یک «همبستگی دسته جمعی» در کشورم حمایت می کنم». البته در کتابی که سال ۲۰۱۶ از او منتشر شد نوشته است : «من هم چپگرا و هم لیبرال هستم»!... خلاصه اینکه الان من و شما هم مثل خیلی از مردم فرانسه نمی دانیم «مکرون» بالاخره توی تیم کیست؟

فن خطابه

متفاوت بودنش فقط به اینهایی که گفتیم نیست. در دوران مبارزات انتخاباتی، رسانه های فرانسوی در باره اش نوشتند : «مکرون» بر خلاف بیشتر رئیسان جمهور پیشین، از نظر فکری، نامزد خارج از سیستم به حساب می آید. او نامزد حزبی نیست.  در ضمن «مکرون» سخنران درجه یکی است و حتی بسیاری از رسانه های فرانسوی و غیر فرانسوی او را  با صاحبان کلاسیک فن خطابه فرانسه مقایسه می کنند. او در یکی از سخنرانی هایش همه فرانسوی ها و بلکه اروپایی ها را شگفت زده کرد وقتی که دوران استعمار فرانسه بر کشور الجزایر را دوران جنایت علیه بشریت نامید و گفت : «باید بابت آن از کسانی که این اعمال را علیه‌شان انجام دادیم عذر بخواهیم».

هماهنگ با کدخدا

البته همه چیزش با دیگر رئیسان جمهور متفاوت نیست. برای مثال رابطه او با لابی یهودیان و همچنین حمایت های پنهان و آشکارش از رژیم صهیونیستی و مخالفت با تحریم کالای اسرائیلی در اروپا از جمله شباهت های او با اسلافش است. به این مورد می توانید مواضعش در قبال ایران را هم اضافه کنید که هیچ تفاوتی با دیگران ندارد. «مکرون» در حالی که بشدت مایل است پای شرکت های مختلف فرانسوی را با قراردادهای آنچنانی به ایران باز کند، سعی دارد طبق برنامه از پیش هماهنگ شده با «کدخدا» هم کنار بیاید و با فشارهای سیاسی، ایران را پای میز مذاکرات دوباره بکشاند.

این عشق خانمانسوز

قصه کهنه ازدواجش با همسری که ۲۰ یا ۲۴ سال از خودش بزرگتر است، بعد از انتخابش به عنوان ریاست جمهوری در رسانه ها داغ شد. بسیاری از خبرنگاران به خاطر سابقه ناجوری که از برخی رئیس جمهوران فرانسه در ذهن داشتند، در این ماجرا هم به دنبال کشف یک رسوایی جنسی، همجنسگرایی و ... بودند. «مکرون» اما خودش در این باره توضیح داد که از ۱۵ سالگی به خانم معلم ۳۰ و چند ساله اش علاقه مند شده و از ۱۷ سالگی به طور رسمی نامزد. تلاش پدر و مادر برای عوض کردن مدرسه و پرت کردن حواس نوجوان شان افاقه نکرد، مکرون و معلمش ۱۳ سال، نامزدانه، با هم زندگی کردند و سال ۲۰۰۷ با ثبت رسمی ازدواجشان، رفتند سرخانه و زندگی شان و تا اطلاع ثانوی بدون هیچ جنجال و رسوایی اخلاقی  و مسایل پشت پرده دارند به زندگی مشترکشان ادامه می دهند!

خواجه حافظ

گفتیم سخنران خوبی است اما اظهارات اخیرش در باره تحریم ایران  را نمی شود به این حساب و یا حتی به حساب جاه طلبی و غرور سنتی فرانسوی ها گذاشت. یعنی وسط این همه قیل و قال و جنجال سیاسی - نظامی  که منطقه  را در بر گرفته است، فقط خواجه حافظ شیرازی نمی داند که «مکرون» در کنار نمایش نخ نما شده ایران هراسی اش دارد ناوچه ها و تجهیزات نظامی ساخت فرانسه را به شیخ نشین های حوزه خلیج فارس قالب می کند!

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE FA

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.