عربستان سعودی که با وادار کردن «سعد الحریری» به استعفا از پست نخست وزیری لبنان به دنبال فتنه انگیزی در این کشور است، با روشنگری سید حسن نصرالله در موقعیت ضعف قرار گرفت.

به گزارش قدس آنلاین، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان روز شنبه در خصوص تحولات این کشور سخنرانی را ایراد کرد که از آن می توان به عنوان یکی از تاریخی ترین سخنرانی ها در طول سال های گذشته یاد کرد، چراکه دبیرکل حزب الله با همان هوشمندی و زکاوت همیشگی خود، عربستان سعودی را به عنوان اصلی ترین عامل بحران کنونی در لبنان، به نوعی در گوشه رینگ قرار داد و آب سردی بر تلاش های ریاض برای تفرقه افکنی در لبنان ریخت. اظهارات افشاگرانه سید حسن نصرالله درباره برنامه و نقشه شوم عربستان سعودی برای لبنان در حالی مطرح شد که سعودی ها منتظر شنیدن حملات تند دبیرکل حزب الله لبنان به سعد الحریری و جریان المستقبل بودند تا بدین ترتیب آتش بحران در لبنان بیش از پیش شعله ور شود؛ آرزویی که البته با بینش و نگرش داهیانه سید حسن نصرالله بر باد رفت. 

ثبات زدایی از لبنان در دستور کار 

اظهارات سید حسن نصرالله درحالی مطرح شد که مقامات سعودی بی صبرانه منتظر حملات لفظی حزب الله لبنان به الحریری و به تبع آن، ظهور و بروز درگیری های حزبی ـ جناحی در لبنان بودندهمانگونه که گفته شد، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی روز جمعه گذشته خود در خصوص آخرین تحولات این کشور، سخنان راهبردی و مهمی را به زبان آورد. این سخنرانی، یکی از طولانی ترین سخنرانی های سید حسن نصرالله در طول ماه های اخیر بود که در آن به ابعاد مختلف عملکرد مخرب عربستان سعودی در بحث استعفای سعد الحریری اشاره شد. دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان خود با هوشیاری مثال زدنی از عدم مشروعیت استعفای سعد الحریری سخن گفت و تأکید کرد: «از آنجایی که این استعفا با زور و اجبار سعودی ها و بدون میل و اراده شخصی الحریری صورت گرفته است، از نظر ما مشروعیت قانونی ندارد. حریری باید به لبنان برگردد تا مشخص شود در ریاض چه اتفاقی رخ داده است». این اظهارات سید حسن نصرالله درحالی مطرح شد که مقامات سعودی بی صبرانه منتظر حملات لفظی حزب الله لبنان به الحریری و به تبع آن، ظهور و بروز درگیری های حزبی ـ جناحی در لبنان بودند.

از سوی دیگر، مسأله ثبات زدایی از لبنان نیز ازجمله دیگر اهداف سعودی از وادار کردن حریری به استعفا از پست نخست وزیری به شمار می رود که در سخنان سید حسن نصرالله به خوبی به آن اشاره شد. دبیرکل حزب الله لبنان در اظهارات خود به وضعیت باثبات لبنان در زمینه های گوناگون اشاره کرد و اظهار داشت که سعودی ها به دنبال برهم زدن این آرامش و ثبات نسبی در لبنان هستند. سید حسن نصرالله در همین ارتباط تصریح کرد: «از زمان استعفای حریری لبنان وارد بحران سیاسی شد و در مرحله مهمی قرار گرفت. قبل از آن اوضاع بسیار خوب بود و رئیس جمهور انتخاب شد و کابینه تشکیل شد. در راستای قانون انتخابات حرکت شد و مقدمات انتخابات و موضوع بودجه مورد توجه قرار داشت و از ثبات و امنیت بی مانندی برخوردار بود. فرودگاه بیروت و گذرگاه های مرزی از وضعیت خوبی برخوردار بودند و این گواه امنیت بود و عرصه مثبتی با همکاری و اراده همه گروههای سیاسی وجود داشت».

تقسیم مسئولیت «موساد» برای ضربه زدن به حزب الله

طبق اخبار و گزارش های رسیده، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در ظهور و بروز تحولات اخیر لبنان نقش محوری را ایفا می کند. در واقع، این موساد است که برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی، نقش هایی را می بایست برای برهم زدن ثبات نسبی لبنان ایفا شوند، میان ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی تقسیم کرده است. در این میان، نقش ضربه زدن به اقتصاد حزب‌الله و تحریم اقتصادی آن به واشنگتن واگذار و نقش برهم زدن ثبات سیاسی و ایجاد هرج و مرج در لبنان نیز به عربستان سعودی محول شده است. درهمین ارتباط، کنگره آمریکا حدود سه هفته پیش تحریم های اقتصادی علیه حزب الله لبنان را به تصویب رساند تا پس از طی مراحل مختلف به مرحله اجرا برسند.

از سوی دیگر، همزمان با اعمال تحریم های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه حزب الله لبنان، عربستان سعودی نیز دست به کار شد و برخلاف پروتوکول های بین المللی و در اقدامی کاملا متناقض با منشور سازمان ملل متحد، یک دیپلمات عالیرتبه لبنانی به نام سعد الحریری را ابتدا احضار و سپس تحت بازداشت قرار داد تا این مسأله دستمایه بروز هرج و مرج های سیاسی در لبنان قرار گیرد. لذا اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی آن هم به صورت همزمان علیه حزب الله توسط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی حاکی از وجود نوعی همگرایی و هم افزایی برنامه‌ریزی‌شده میان ریاض و واشنگتن در این زمینه است.

شوی تبلیغاتی آل سعود برای رفع اتهام «بازداشت حریری»

در طول یک هفته گذشته گمانه زنی های بسیاری در رسانه های مختلف در خصوص بازداشت سعد الحریری در عربستان سعودی منتشر شده است. دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی روز جمعه اکنون سعودی ها تلاش می کنند تا از طریق به راه انداختن شوی تبلیغاتی مانند ترتیب دادن گفتگوی زنده با حریری، به گونه ای وانمود کنند که وی نه بازداشت و نه ممنوع الخروجخود با اشاره واضح و شفاف به این مسأله در واقع بر روی آن صحه گذاشت تا بار دیگر پرده از چهره نفاق کنار رود. درست به دنبال همین اشاره حکیمانه و شفاف سید حسن نصرالله بود که سعودیها یک گفتگوی زنده را برای سعد الحریری تدارک دیدند تا به زعم خود با این اقدام، شبهات مربوط به بازداشت حریری را رفع کنند و پاسخ سید حسن نصرالله را داده باشند. اما با این حال، به فرض انجام این گفتگوی زنده باز هم هیچیک از شبهات مربوط به بازداشت حریری و اقامت اجباری وی رفع نخواهد شد؛ به ویژه اینکه بسیاری از رسانه های مطرح بین المللی مانند «ایندیپندنت» و «واشنگتن پست» روی این مسأله صحه گذاشته و آن را تأیید کردند. 

مصاحبه زنده حریری با شبکه المستقبل در ساعت ۲۱:۳۰ امشب به وقت محلی (۲۳:۰۰) به وقت تهران، در صورت انجام، تنها یک شوی تبلیغاتی است که برای رفع اتهام از عربستان سعودی صورت می پذیرد. در همین ارتباط، پایگاه لبنانی «الجدید» اعلام کرده است که حریری درست در همان مکانی که شاهزادگان بازداشت شده سعودی نگهداری می شوند، حضور دارد. شرکت آمریکایی «بلاک واتر» نیز مسئولیت مراقبت از آنها را برعهده دارد. این پایگاه لبنانی اعلام کرد که حریری به مقامات سعودی تأکید کرده که قرائت بیانیه استعفا در شرایط کنونی هیچ سود و منفعتی نخواهد داشت. با این حال، به وی ابلاغ شد که دستور صادره از سوی دیوان پادشاهی باید هرچه سریعتر اجرا شود. اکنون سعودی ها تلاش می کنند تا از طریق به راه انداختن شوی تبلیغاتی مانند ترتیب دادن گفتگوی زنده با حریری، به گونه ای وانمود کنند که وی نه بازداشت و نه ممنوع الخروج؛ حال آنکه شواهد و قرائن و همچنین گزارش های رسانه های لبنانی و خارجی جملگی عکس این مسأله را بیان می کنند. 

توطئه سعودی ـ صهیونیستی در راه است؟

 لبنان هم اکنون در برابر یک توطئه مشترک سعودی ـ صهیونیستی قرار گرفته است؛ توطئه ای که منافع و مصالح تل آویو و ریاض را به طور یکسان برآورده می‌کندیکی دیگر از نکات مهم و راهبردی که سید حسن نصرالله به آن اشاره کرد، این بود که عربستان سعودی در توطئه چینی علیه لبنان و حزب الله تنها نیست و در این میان، با صهیونیستها نیز هماهنگی و همگرایی دارد. اشاره دقیق سید حسن نصرالله به دست داشتن رژیم صهیونیستی در بحران اخیر لبنان به این دلیل است که صهیونیستها بیشترین سود را از بی ثباتی لبنان و فراگیر شدن هرج و مرج در این کشور ، می برند. هیچ طرفی به اندازه رژیم صهیونیستی از بی ثباتی در لبنان، منتفع نمی شود. تهدیدات همزمان سعودی ها و صهیونیست ها علیه حزب الل  و لبنان، خود به تنهایی مؤید این مسأله است. در همین ارتباط، سید حسن نصرالله می گوید: «به صهیونیستها درباره کوچکترین اشتباه یا خطا در ارزیابی اوضاع هشدار می دهم ما امروز از هر زمانی دیگری قوی تر هستیم. صهیونیستها به خوبی می دانند که هر آنچه در سخنرانی های قبل درباره جنگ گفتم بر اساس واقعیت است نه جنگ روانی». 

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که به خطر افتادن صلح و ثبات در لبنان و درگیر شدن این کشور به جنگ فرقه ای و طایفه ای میان گروه های مختلف می تواند تأثیر مستقیمی بر بحران سوریه داشته باشد و روند این بحران را بیش از پیش طولانی کند؛ همانگونه که صلح و ثبات آن می تواند به برقراری هرچه سریعتر صلح و ثبات در سوریه کمک کند. درهمین حال، صهیونیستها اهداف دیگری را از ورای بحران سیاسی اخیر در لبنان پیگیری می کنند که از جمله مهمترین آنها می توان به تخریب وجهه حزب الله و خدشه وارد کردن به چهره آن در نزد گروه های لبنانی اشاره کرد. صهیونیستها تلاش می کنند تا احزاب و جریان های سیاسی لبنانی را در مقابل حزب الله قرار داده و این گروه را به عنوان عامل اصلی استعفای حریری معرفی کنند. باتوجه به آنچه که گفته شد، به نظر می رسد که لبنان هم اکنون در برابر یک توطئه مشترک سعودی ـ صهیونیستی قرار گرفته است؛ توطئه ای که منافع و مصالح تل آویو و ریاض را به طور یکسان برآورده می‌کند.

سخن پایانی 

از سخنانی داهیانه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی روز جمعه گذشته می توان به مثابه آب سردی بر تلاش های بی وقفه عربستان سعودی برای فتنه انگیزی در لبنان، از سخنانی داهیانه سید حسن نصرالله در جریان سخنرانی روز جمعه گذشته می توان به مثابه آب سردی بر تلاش های بی وقفه عربستان سعودی برای فتنه انگیزی در لبنان، یاد کردیاد کرد. واقعیت این است که عربستان سعودی از پیروزی ها و دستاوردهای میدانی ماه های اخیر ارتش لبنان و همچنین حزب الله در نبرد با تروریست های تکفیری به ویژه در مناطق مرزی با سوریه به شدت عصبانی و خشمگین است. از سوی دیگر، روابط حسنه دولت لبنان به ریاست میشل عون با جمهوری اسلامی ایران و همچنین دولت دمشق موجب شده است تا سعودیها صلح و ثبات نشأت گرفته از رهبری هوشمندانه عون در لبنان را برنتافته و با هدف ایجاد هرج و مرج سیاسی در این کشور، وارد عمل شوند. لذا کاملا واضح است که عربستان سعودی و همپیمانان صهیونیست آن هدفی جز فتنه گری در لبنان ندارند و برای این کار حتی به خود اجازه می دهند تا در کمال تعجب و ناباوری نخست وزیر یک کشور را در اقامت اجباری قرار داده و مانع از بازگشت وی به کشورش شوند!

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.