رشت- به مناسبت روز جهانی دیابت (۲۳ آبانماه) اولین کنگره بین المللی روز جهانی دیابت با موضوع خداحافظ دیابت با حضور مهمانان کشوری و استانی در مجتمع خاتم الانبیا رشت برگزار میشود .

اولین کنگره بین المللی روز جهانی دیابت برگزار می شود

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، پایه گذار انجمن حمایت از بیماران دیابتی کل کشور در نشست خبری  دیروز با اصحاب رسانه با بیان اینکه شیوع دیابت و افراد در معرض خطر دیابتی حدود ۱۰%  در کشور بر آورد میگردد که بیش از ۵۰% از بیماری خود خبر ندارند گفت:الان در کشور ما متاسفانه ده درصد جمعیت کشور یعنی حدود۸  میلیون دیابتی وجود دارد ولی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شناسایی شدند و در استان گیلان نیز از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ، ده درصد دیابتی هستند یعنی حدود ۲۵۰ هزار نفر دیابتی در گیلان داریم که تاکنون موفق به شناسایی تنها ۴۰ هزار نفر از آنها شده ایم.

دکتر شکور امیدی با بیان اینکه دیابت نوعی مرگ خاموش است و از آن به ام امراض یاد میشود گفت: از آنجاییکه دیابت هیچگونه علامتی ندارد به ناگاه فرد مبتلا به آن کلیه ، چشمها و اندام داخلی خود را به شدت در معرض آسیب می بیند لذا هنر ما تشخیص این بیماری قبل از مبتلا شدن به آن است.

 دکتر امیدی  با بیان اینکه اگر قند خون ناشتای شخصی در طی ۲ مرحله از ۱۲۶ بالاتر باشد بدون شک آن فرد دارای دیابت تیپ ۲ است گفت:  در حال حاضر ۹۰ درصد دیابتی ها از این نوع هستند و اصولا" در سن جوانی و بزرگسالی شیوع دارد.

استرس عامل شماره یک دیابت

پایه گذار انجمن حمایت از بیماران دیابتی کل کشور مهمترین عامل دیابت نوع ۲ را استرس و فشار روانی عنوان کرد و اذعان داشت: عوامل محیطی چون تغذیه، کم تحرکی و چاقی از عوامل دیابت هستند لیکن مهمترین عامل فشارهای روحی و روانی ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معیشتی است.

دیابتی‌ها این واکسن را هر سال یکبار تزریق کنند

وی  با اشاره به اینکه تزریق واکسن با کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی، به کنترل قند خون بیماران دیابتی کمک می‌کند، گفت: به تمام این بیماران توصیه می‌شود که در فصل پاییز واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

وی افزود: اما اگر فرد قند خون خود را به خوبی تحت کنترل قرار دهد، سلول‌های ماکروفاژ به درستی عمل می‌کنند و مقاومت بدن در برابر عوامل ویروسی و عفونت‌ها حفظ می‌شود.

متخصص دیابت خاطرنشان کرد: با این حال به تمام افراد دیابتی توصیه می‌شود که در ابتدای فصل پاییز واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند زیرا با هر بار سرماخوردگی و التهاب، قند خون از کنترل خارج می‌شود.

صدور کارت هوشمند ویژه بیماران دیابتی

رئیس انجمن خیریه بیماران دیابتی کشور از صدور کارت هوشمند برای بیماران دیابتی خبر داد و گفت: پس از صدور کارت، همه خدمات از طریق این کارت ارایه خواهد شد و از مزیت‌های کارت هوشمند، یکپارچه‌سازی ارائه خدمات به تمام بیماران تحت پوشش است.

برپایی فروشگاه های دیابتی در گیلان

امیدی، از برپایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیابت در استان خبر داد و افزود: محصولاتی که مخصوص بیماران دیابتی است از قبیل قند و شکر رژیمی، نمک‌های کم سدیم رژیمی، عسل استاندارد و مورد تائید، آب نبات، نوشابه های بدون قند و کم کالری، شیرینی ها و مرباهای مخصوص دیابتی ، پولکی و گز مخصوص بیماران دیابتی، آدامس‌های رژیمی و برنج دیابتی و  ... در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

وی با اشاره به مواهب خدادادی و توانمندی‌های استان در زمینه تولید گیاهان دارویی، یادآور شد: می‌توانیم با تولید گیاهان دارویی در راستای اشتغال‌زایی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

خدمات انجمن دیابت

دکتر امیدی بیمار یابی و تشکیل پرونده،  ویزیت رایگان برای کلیه بیماران مبتلا به دیابت،ایجاد تسهیلات لازم جهت ویزیت پزشک متخصص و فوق تخصص برای بیماران نیازمند، ایجاد تسهیلات لازم جهت بستری شدن بیماران دیابتی نیازمند.، پرداخت هزینه دارو جهت بیماران دیابتی نیازمند و دستگاه تست قند خون رایگان برای بیماران بی بضاعت ، پرداخت هزینه آزمایش جهت بیماران دیابتی نیازمند و تخفیف ۳۰% شهریه ثابت دانشگاه آزاد برای دانشجویان دیابتی و - تخصیص وامهای قرض الحسنه جهت تأمین برخی از نیازهای درمانی بیماران نیازمند را از جمله خدمات این انجمن برای بیماران دیابتی ها عنوان کرد. .

رئیس انجمن خیریه بیماران دیابتی کشور، با بیان اینکه دیابت زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است، خواستار حمایت بیشتر بیمه‌ها از بیماران دیابتی شد.

امیدی در پایان ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت، گفت:خبرنگاران دیده‌بان سلامت مردم هست و باید واقعیت حوزه بهداشت و درمان را بدرستی به مردم و پزشکان و بیمه ها انعکاس دهند تا گره های کور این حوزه حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.