کرمانشاه - پس از زلزله بزرگ اخیر کرمانشاه میان مردم همدلی خاصی برای التیام این زخم بزرگ وجود دارد.

همدلی برای التیام زخم سینه ستبر ایران

قدس آنلاین - گروه استانها: ساعت ۲۱:۴۸روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه بود که همه چیز به هم ریخت. خیلی ها شامشان را خورده بودند و بعضی ها هم چشمانشان کمی خواب آلود شده بود اما به یکباره زمین زیر پای مردم تکان خورد و در و دیوار را به هم کوبید. خانه ها آوار شد بر سر مردمی که اصلا خیلی از آن ها انتظار این وضعیت را نداشتند.

زلزله رخ داد؛ آن هم به قدرت ۷.۳ ریشتر. احتمالا در تاریخ کرمانشاه کسی زلزله ای به این قدرت را حس نکرده باشد. شدت این زلزله به اندازه ای بود که با وجود آنکه مرکز آن در شهر ازگله در غرب استان کرمانشاه بوده، تمام استان کرمانشاه آن را حس کردند. حتی در استان های همجوار هم آن را حس کردند.

زلزله چند ثانیه طول کشید اما تمام شد. حالا خسارات زیادی را به بار آورده که تا چند ثانیه قبل از آن اصلا کسی فکر این اتفاق را نمی کرد. برخی از خانه ها خراب شد، سقف ها روی سر برخی از خانواده آوار شد. دیوارهای خانه ها ریخت و حتی اماکنی مثل بیمارستان در سرپلذهاب که مردم پس از حادثه خودشان را به آنجا می رسانند، هم تخریب شد.

بیشترین خسارات را شهرستان سرپلذهاب متحمل شده و بسیاری از خانه ها و اماکان این شهرستان تخریب شده است. البته خسارات فقط مالی نبود؛ متاسفانه زلزله جان خیلی ها را نیز گرفت. بعضی ها زیر آوار مانده و فوت کردند و خیلی ها هم از زیر آوار در آمده اند.

یکی از شهروندان سرپل ذهابی که خانه اش تخریب شده است، به خبرنگار قدس گفت: خانه ما کاملا تخریب شد اما بدتر از آن فرزندانم در آن لحظه زیر آوار ماندند. خودمان، کودکانمان را از زیر آوار در آوردیم. خوشبختانه اتفاقی برایشان نیافتاد اما دعا می کنم هیچ کسی این وضعیت را تجربه نکند که فرزندش زیر آوار بماند.

یکی دیگر از شهروندان سرپل ذهابی که به گفته خودش فقط خواهر زاده اش کمی زخمی شده است،  گفت: در لحظه حادثه زلزله شوکه شدم. خداراشکر می کنم که خانواده ام آسیب جانی ندیدند اما خواهر زاده ام کمی زخمی شد که او را برای پانسمان نزد دکتر بردیم.

اما  متاسفانه برای همه مردم سرپل ذهاب اینطور نبود که برای خانواده آن ها اتفاق خاصی نیافتد. ساعتی پس از زلزله شبکه های اجتماعی پر شد از تصاویر خانواده هایی که عزیزانشان را از دست داده بودند.

البته فقط مردم سرپلذهاب نبودند که زلزله را به شدت حس کردند. حتی در کرمانشاه نیز که فاصله نسبتا زیادی با سرپل ذهاب دارد نیز این زلزله حس شد.

یکی از جوانان کرمانشاهی که به گفته خودش در زمان وقوع زلزله در پیرایشگاه بوده است، به خبرنگار قدس گفت: در لحظه ای که زلزله رخ داد اول فکر کردم که سرم گیج می رود. اما بعد وقتی دیدم همه چیز دارد تکان می خورد، با همان پیش بند پیرایشگاه در حالی که قسمتی از پیرایش موی من مانده بود، به خیابان دویدم. پس از آن که زلزله تمام شد پیش بند را به مغازه دار دادم و به سمت خانه رفتم تا پیش خانواده ام باشم.

بر اساس این گزارش، در شهرهای دیگر استان نیز وضعیت های مشابهی حاکم بوده است. تقریبا تمامی مردم استان این زلزله را حس کردند و البته برخی نیز خسارت های آن را چشیدند.

در حال حاضر به دلیل آنکه امدادرسانی ها ادامه دارد  نمی توان آمار دقیقی را در خصوص میزان خسارات برآورد کرد. تعداد کشته شدگان نیز هنوز دقیق نیست اما مشاهدات حاکی از آن است که تعداد کشته شده ها به سرعت در حال افزایش است. شهرستان سرپلذهاب نیز بیشترین میزان تلفات جانی را داشته است.

در این میان اما امداد رسانی ها نقطه امیدوار کننده ای است که مردم استان حس کرده اند. دستور ویژه رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به این حادثه در استان کرمانشاه موجب شده است که بسیج قبلی نیروهای امدادرسان با انسجام و قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند. علاوه بر نیروهای دولتی، سپاه و ارتش نیز به صورت ویژه پای کار آمده اند. سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین امیر موسوی فرمانده کل ارتش به استان آمده اند تا مناطق حادثه دیده را بررسی کنند. این حضور به نوعی پیام امیدوار کننده ای به مردم حادثه دیده استان کرمانشاه می دهد.

اما کمک ها از سوی خود مردم هم انجام می شود. حضور چشمگیر مردم در کمک رسانی به همشهریان و هم استانی های خود از مواردی است که در ساعات پس از وقوع حادثه دیده می شود. از طرف دیگر کمک رسانی ها فقط در آواربرداری ها  و رساندن زخمی ها به مراکز درمانی نیست. جمع کثیری از مردم استان کرمانشاه نیز برای اهدای خون، خودشان را به مرکز سازمان خون کرمانشاه رساندند.

به گزارش خبرنگار قدس، البته در این میان کاستی هایی در رسیدگی به زلزله زده ها وجود دارد که نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.