اراک- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: در حال حاضر ۳۴ ناحیه شهرک صنعتی در استان فعال است که در سال جاری عملیات نواحی صنعتی آشمسیان، آوه و سمقاور نیز اجرایی خواهند شد که این مهم در حوزه اشتغال روستایی اقدام مثبتی قلمداد می‌شود.

شهرکها و نواحی صنعتی استان مرکزی به ۳۷ واحد خواهد رسید

به گزارش قدس انلاین ،مصطفی آمره  در خصوص آخرین اقدامات انجام شده توسط شرکت شهرک‌های استان مرکزی، افزود: در هفت ماه گذشته در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات مطلوبی صورت گرفته است، احداث خط انتقال شهرک صنعتی دلیجان با اعتباری حدود دو میلیارد تومان و طول خط ۱۶ کیلومتر در حال اجراست، بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد آن اجرا شده و امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده این پروژه تکمیل شود.

وی افزود: پروژه استحصال مجدد پساب دلیجان یکی از پروژه‌های مهم شرکت شهرک‌هاست که اجرایی شده و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، با اجرای این پروژه ۳۰۰ متر مکعب پساب خروجی تصفیه‌خانه دلیجان مجددا قابل استفاده خواهد شد و می‌توان از آن در آبیاری فضای سبز و برخی صنایع بهره‌ برد.

آمره ادامه داد: اجرای خط انتقال ناحیه صنعتی راونج به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است، همچنین ارتقای تصفیه‌خانه ایبک‌آباد در آبان ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید که با بهره‌برداری از این طرح، مشکل پساب واحدهای تولید الکل این منطقه مرتفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در شهرستان مامونیه تکمیل و توسعه شبکه گازرسانی ناحیه صنعتی با اعتبار سه میلیارد تومان رو به اتمام است، همچنین زیرسازی و توسعه شهرک صنعتی مامونیه، محلات و خیرآباد در دستور کار است.

آمره در خصوص تامین برق زرندیه اظهار کرد: پرداخت انجام شده و ترانس‌ها نیز نصب شده، شرکت برق باختر وعده داده که در یک یا دو ماه آینده به بهره برداری برسد. وی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد نواحی صنعتی ۳۴ ناحیه است که در سال جاری عملیات ناحیه‌های آشمسیان، آوه و سمقاور نیز اجرایی خواهند شد که این مهم در حوزه اشتغال روستایی اقدام مثبتی قلمداد می‌شود.

آمره بیان کرد: در حوزه نرم‌افزاری اقداماتی مطلوبی انجام شده، در سال جاری بازدید ۳۵۰ واحد صنعتی از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی پیش‌بینی شده که تاکنون بیش از ۳۰۰ واحد از این حمایت ها بهره‌مند شدند. برگزاری دوره‌های آموزشی، تورهای صنعتی، انتقال فناوری، تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در حوزه‌های مختلف و حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات از جمله اقدامات این شرکت است که انجام شده و در حال انجام است.

وی تصریح کرد: چنانچه بخواهیم صنایع کوچک در حوزه فعالیت‌های صادراتی وارد شوند، بهترین کانال شرکت‌های مدیریت صادرات است که می‌تواند علاوه بر سرعت‌بخشی در این فرایند، به نوعی ریسک‌ واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را کاهش دهد. ممکن است صنایع کوچک در حوزه صادرات با مکانیزم صادرات، قوانین و مقرارات و بازارهای هدف آشنا نباشند، در این شرایط شرکت‌های مدیریت صادرات به عنوان واحد بازرگانی بین‌المللی برای واحدهای کوچک و متوسط ایفای نقش می‌کنند.

آمره عنوان کرد: طراحی تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی خیرآباد انجام شده و طرح آن توسط مشاور تهیه و به تایید شورای ترافیک رسیده، امیدواریم که تا پایان امسال این طرح عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ واحد صنعتی طرف قرارداد با شرکت شهرک‌های استان هستند، خاطرنشان کرد: در مجموع تعداد واحدهای صنعتی استان که پروانه بهره‌برداری دارند حدود سه هزار واحد صنعتی است که حدود ۶۰ درصد آنها در داخل شهرک‌های صنعتی قرار دارد.

آمره در خصوص فن‌بازارها عنوان کرد: یکی از اقدامات شرکت شهرک‌ها در حوزه فن بازار تامین نیازهای فن‌آورنه واحدهای کوچک و متوسط صنعتی توسط متخصصین استان است، ارتباط بین عرضه و تقاضای فناوری در مکانیزم فن بازار امکانپذیر می‌شود و به نوعی بازاریابی و فروش محصولات دانش‌بنیان محقق می‌شود. امسال به درصدد ایجاد امکان فروش محصولات دانش بنیان نیز هستیم.

وی در خصوص فاز دوم شهرک صنعتی خیرآباد بیان کرد: در حال حاضر امکان استقرار واحدهای صنعتی در فاز توسعه خیرآباد وجود دارد، طراحی آن انجام شده، تعدادی از واحدهای صنعتی زمین مورد نیاز خود را دریافت کردند، حدود ۲۰۰ هکتار برای استقرار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است.

آمره با بیان اینکه واحدهای کوچک و بزرگ وجهی بابت دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی پرداخت نمی‌کنند، اظهار کرد: هزینه دریافتی مربوط به حق انتفاع تاسیسات است، بهای خدمات تمام شده در شهرک‌های صنعتی فوق‌العاه بالاست، اما معمولا قیمت واگذاری در این شهرک‌ها بیش از ۵۰ درصد زیر قیمت تمام شده است، شرایط واگذاری آن نیز سهل و آسان است تنها یک بخش کوچک به صورت نقدی و مابقی به صورت اقساط بلند مدت است. همچنین شرکت شهرک‌ها به منظور توسعه متوازن در مناطق کمتر توسعه‌یافته مشوق‌ها و تخفیفاتی در نظر گرفته است.

وی در خصوص خوشه‌های صنعتی نیز تصریح کرد: در حال حاضر خوشه صنایع ریلی، عایق‌های رطوبتی و سنگ جزو خوشه‌های خاتمه یافته است، علیرغم اتمام فعالیت این خوشه‌ها، اما هنوز سیاست‌های حمایتی برای برنامه های تایید شده آنها اعمال می‌شود، همچنین خوشه در حال توسعه نفت، گاز و پتروشیمی اراک دارای پتانسیل مطلوبی است و امیدواریم که یکی از خوشه‌های مطلوب کشور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.