عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد که اربعین به دلیل کلان بودن، شعارهای خرد و اختلافی را پس می زند و  پذیرای شعارهای خُرد، اختلافی و بداخلاق نیست.

آیت الله مبلغی: حرکت اربعین،  پذیرای شعارهای خُرد، اختلافی و بداخلاق نیست

قدس آنلاین- عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حرکت اربعین به دلیل ذات و مولفه های تاریخی و اجتماعی خود، پذیرای شعارهای خُرد، اختلافی و بداخلاق نیست، گفت: ملت ها و دولت های مرتبط با این حرکت از این بابت باید خدا را شکر کنند.

آیت الله احمد مبلغی در یادداشتی در تحلیل حماسه عظیم پیاده روی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: همه آن شعارهایی که در آن بویی از تفرقه بین "شیعه با شیعه"، " شیعه با سنی" و "مسلمانان با دیانت های دیگر" و یا قومی با قوم دیگر باشد، در حرکت عظیم اربعین اضمحلال پذیر است.

وی ادامه داد: حماسه اربعین قدرت آن را دارد که شعارهای خرد را پس زده و آنها را به حاشیه براند واین مساله اگر  تحت آموزش های کلان دینی و معرفتی قرار گیرد، شفاف تر و شتابان تر به جلو می رود.

وی با اشاره به پیام های اربعین حسینی ادامه داد: اربعین، از آنجا که یک حرکت برآمده از عشق و اخلاق است می تواند ابعاد انسانی بیشتری پیدا کند. 

آیت الله مبلغی گفت: مصداق های عشق و اخلاق در عاشورا  زیادند از آن جمله عشق به ظلم ستیزی، یاری رسانی به مظلوم، نصح و دلسوزی،  احسان و ... که اموری انسانی هستند و زمین و زمان نمی شناسند و همه زمانی و همه مکانی هستند.

وی ادامه داد: نگاه های کلان، اساسی و فوق مسائل خرد در اربعین که معطوف به  اخلاق و و امت محوری اسلامی  است،  باید در تعامل ها، تصمیم ها و سطوح ارتباطی از سوی مردم، اقوام و مذاهب مرتبط  به اربعین به خوبی رعایت گردد.

ریشه های تاریخی اربعین
عضو مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به اینکه اربعین سنتی ریشه دار در تاریخ است، گفت: این پدیده بزرگ و اجتماعی در طول تاریخ در قالب راهپیمایی و زیارت وجود داشته است ولی امروزه به دلیل جهانی شدن، وضعیتی رسانه ای، تصاعدی، تراکمی و تکاملی پیدا کرده است به گونه ای که هر سال باشکوه تر از سال قبل برگزار می گردد.
آیت الله  مبلغی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از رسانه های جهانی بخواهند اربعین را کم اهمیت نشان دهند ولی راهپیمایی اربعین زمان، امری مکشوف و عیان بوده و قابل کتمان نیست، از این جهت  اربعین یک امر فوق رسانه است.

جاذبه های اربعین
وی با بیان اینکه اربعین به دلیل فضای جهانی شدن، قدرت جذب  اقوام، گروه ها و وقومیت های مختلف را دارد، گفت: اربعین قادر است به سرعت هر چه تمام، هویت ذیل خود را در جهت همگرایی تقویت کند و اقوام در ذیل خود را منسجم کند.

آیت الله مبلغی با اشاره به این که در فضای جهانی شدن، رفتن به سمت اجتماع ، اتحادیه و هویت ها، بسیار محل توجه ناظران بین المللی و جامعه شناسان قرار دارد، گفت:  اربعین توانایی دارد بحث عرب و عجم را -که  برخی رسانه های جهانی آن را دستاویز خود قرار داده اند - در درون خود هضم و کمرنگ کند و در بین ملت ها ایجاد همگرایی نماید.

اربعین و عاشورای حسینی 

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: ما باید نسبت به پیام های اربعین و نقشی که در معادلات جهانی ایجاد می کند حساس بوده و حساب ویژه ای باز کنیم، اربعین به دلیل چسبندگی آن به قیام عاشورا و ارتباط تنگاتنگ با نهضت حسینی، نمی تواند پیامی جدا از آن حادثه داشته باشد.

وی ادامه داد: در ذات عاشورا نگاه به امت نهادینه شده و بازشدن آغوش نهضت حسینی به روی حتی مسیحی با حفظ مسیحیت خود گشوده شده است و ذات، محتوا، ادبیات و تجربه های تاریخی آن تعصب قومیتی و مذهبی را برنمی تابد.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: اربعین به دلیل ارتباط با حادثه عاشورا، به صورت ذاتی، هیچگونه تنشی را در امت نمی تواند ایجاد کند، بلکه فراتر، در صورت آگاه سازی و آموزش شرکت کنندگان، می تواند پشتوانه ای برای امت و وحدت امت اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه اربعین به عنوان یک ظرفیت مهم می تواند به ظرفیت های امت اسلامی افزوده شود، گفت: اربعین می تواند در اجتماع خود، بخشی از شعارها و محتواهای پیرامونی و رسانه ای آن، سیگنال هایی برای وحدت امت اسلامی و اصلاح اختلاف بین امت اسلامی و همزیستی بین آنها باشد.

تطابق سازی اربعین و عاشورا 
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: مطابق سازی اربعین با محتوای عاشورا جای فراونی برای نظریه پردازی و کوشش دارد و اگر این مهم بخواهد رخ دهد باید ابتدا رابطه اربعین و عاشورا که بخشی از آن به صورت ذاتی انجام می گیرد و نیاز به معرفت و شناخت دارد باید این حوزه، به دست نظریه پردازی سپرده شود.

 اربعین در مسیر تبدیل به یک ابر رسانه

وی ادامه داد: اربعین برای عاشورا یک رسانه بزرگ است که در حال تبدیل شدن به یک ابررسانه است، اربعین آمده است تا واقعیت های مربوط به عاشورا را منعکس و با سپردن آن به دست تحلیل، بازتحلیل، تبیین و اعلام ، مسیر  نفوذ و نهادی شدگی را برای عاشورا محقق سازد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.