رییس قوه‌قضاییه با بیان اینکه باید در مسائل حقوق بشری نگاه هجومی داشته باشیم گفت: مغرب زمین به جهت نقض مباحث حقوق بشری محاکمه شود.

غرب باید در مباحث حقوق بشری محاکمه شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله صادق آملی لاریجانی پس از یازدهمین جلسه شورای عالی ستاد حقوق بشر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اسلام از جهت حقوق بشر سخنان مهم و عظیمی دارد که در دنیا قابل طرح است و در این جلسه تأکید شد که روی مبانی حقوق بشر اسلامی کار اساسی صورت گیرد و به دنیا عرضه شود و ستاد حقوق بشر بعنوان کارهای اثباتی موظف است این اقدامات را انجام دهد.

وی برگزاری جلسات مهم تبیینی در حوزه و دانشگاه و هم برای سطوح مختلف مخاطبان را ضروری خواند و گفت: بحث‌های مهم حقوق بشری در دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح است و این سخنان در قالب اظهارات مدیرکل سازمان ملل، گزارشگر ویژه یا به صورت قطعنامه مطرح می‌شود که متأسفانه متضمن اتهامات بسیار گسترده علیه جمهوری اسلامی است که اساساً پایه‌ای ندارد.

رئیس قوه قضائیه افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول این ۴۰ سال در احقاق حقوق مردم و حقوق انسان‌ها و بشر کارهای جدید انجام داده و قوانین مترقی را تصویب کرده است و در مقام اجرا از بسیاری از این اتهامات مبراست.

وی گفت: متأسفانه گزارشگرها و دبیرکل سازمان ملل روش‌های نادرستی را در پیش گرفته‌اند و از اتهاماتی که منافقین در خارج از کشور و گروه‌های ضدانقلاب علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند، به عنوان اسناد می‌آورند درحالیکه اتهامات باید مستدل و مستند باشد و هر ادعایی علیه جمهوری اسلامی ایران نباید مطرح شود و متأسفانه این شیوه نادرست است.

 آملی لاریجانی جمهوری اسلامی را قربانی تروریسمی خواند که عمده آن از ناحیه منافقین بوده است و افزود: ​ما در منطقه می‌بینیم که کشورهای سلطه جهت گیری‌های حقوق بشری علیه ما دارند درحالیکه خودشان بسیار روش‌های نادرست و دوگانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند.

رییس قوه‌قضاییه گفت: شما در اطراف ما می‌بینید که برخی کشورها حتی یکبار هم از مردم رأی گیری نکرده‌اند آنوقت آنها متهم نیستند اما جمهوری اسلامی ایران که از بدو تشکیلش تاکنون هر یک و نیم تا دو سال، حداقل یک انتخابات برگزار کرده و رأی مردم دیده شده اکنون متهم است به نقض حقوق بشر و عدم رعایت موازین حقوق بشری.

وی افزود: ​شما می‌بینید که در بحرین با کسانیکه فقط خواستار حق رأی هستند چه برخوردهایی می‌شود. شما هجمه‌های عربستان را در یمن می‌بینید که نه تنها با همه موازین حقوق بشری مخالف است، بلکه مصداق جرائم جنگی و جرایم علیه بشریت است اما مورد التفات و توجه و عنایت خاص آمریکاست.

آملی لاریجانی گفت: پس معلوم می‌شود دولت‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی که با عربستان معاملات گسترده در باب فروش سلاح دارند صادقانه در بحث حقوق بشر سخن نمی‌گویند و درباره رژیم صهیونیستی هم می‌بینید که چه فجایعی علیه فلسطینیان داشته است و متأسفانه مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار می‌گیرد.

رئیس دستگاه قضا افزود: این است که ما معتقدیم جمهوری اسلامی ایران باید حضور پررنگ تری در رسانه ها داشته باشد و کل تمدن غرب را که حمایت های بی دریغی از اقدامات ضدحقوق بشری می کند، به محاکمه بکشد.

وی درباره اوضاع میانمار نیز گفت:​ متأسفانه کشورهای غربی در اینباره به گفته ها و مصوبات خالی بسنده کرده اند و چه کار عملی و واقعی برای حمایت از مردم بی پناه میانمار و یمن انجام داده اند؟

آملی لاریجانی افزود: ما در جلسه امروز مصوباتی داشتیم که در هفته و ماه های آینده اجرایی می‌شود.

وی گفت: بناست هفته آینده مسئولان اتحادیه اروپا به کشور ما بیایند و مذاکراتی از جمله مذاکرات حقوق بشری خواهند داشت که امیدواریم این مذاکرات در چارچوب سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی صورت گیرد و ستاد حقوق بشر هم در این بحث فعال باشد.

رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در بحث تهاجمات حقوق بشری به جمهوری اسلامی ایران باید مواضع تهاجمی داشت یا تدافعی؟ افزود:​ باید هر دو باشد به دلیل اینکه ما مبانی محکم و متین حقوق بشر اسلامی داریم و از آن دفاع می کنیم و حتماً سخنان قابل عرضه در دنیا داریم و فقط نباید بحث دفاع باشد چراکه اسلام بالاترین معیارهای حقوق بشری را دارد و صرف یک ادعا نیست.

وی گفت: ۱۴۰۰ سال پیش پیغمبر فرمودند که همه مردم مانند دندانه های یک شانه هستند درحالیکه تا یک قرن پیش در آمریکا برده داری را با آن کیفیت ظالمانه داشتند و در نظام اسلامی ما که امیرالمؤمنین (ع) معیار حقوق بشر است شاهد بودیم که چه دستوراتی به مالک اشتر دادند اما در یک قرن پیش در کشورهای عربی و آمریکایی علیه برده هایی که به زور از آفریقا می آوردند ظلم هایی روا می شد.

رئیس قوه قضائیه به سابقه عظیم تمدنی ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث حقوق بشر اسلامی حرف‌های زیادی دارد و تا جاییکه لازم بوده این موارد تبیین نشده است و امیدواریم همه دستگاه‌های حاضر در ستاد فراقوه‌ای حقوق بشر تعامل خوبی در عرضه و تبیین این مبانی داشته باشند و بتوانند حمایت‌های بی دریغ نظام سلطه را از ظالمان به چالش بکشند.

وی افزود: باید حتماً در این باره نگاه هجومی وجود داشته باشد و مغرب زمین به جهت نقض مباحث حقوق بشری محاکمه شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.