شهید ادواردو آنیلی فرزند سناتور جیانی آنیلی مولتی میلیاردر مشهور ایتالیایی بود که ششم ژوئن ۱۹۵۴ در نیویورک به دنیا آمد.

روایت پرواز عاشقانه «ادواردو آنیلی» از رم تا خدا

قدس آنلاین- شهید ادواردو آنیلی فرزند سناتور جیانی آنیلی مولتی میلیاردر مشهور ایتالیایی بود که ششم ژوئن ۱۹۵۴ در نیویورک به دنیا آمد.

پدرش صاحب کارخانه‌های ماشین سازی فیات، فراری، اوبکو، لامبورگینی، لانچیا، آلفارمو، چندین کارخانه صنعتی، بانک‌های خصوصی، شرکت‌های طراحی مد و لباس، روزنامه‌های لاستامپا، کوریره، دلاسرا و باشگاه فوتبال یوونتوس بود و در حقیقت قرار بود ادواردو وارث این ثروت افسانه‌ای شود.

ادواردو پس از پایان تحصیلات در کالج آتلانتیک، برای ادامه تحصیلاتش در زمینه ادبیات مدرن و فلسفه شرق به دانشگاه پرینستون رفت و سپس برای مطالعه عرفان و مذاهب شرقی به کشورهای هند و ایران سفر کرد و وقتی ندای حق طلبانه اسلام به گوش ادواردو رسید، هیچ کس نمی‌دانست این جوان قرار است با پشت پا زدن به این ثروت افسانه‌ای در قرارگاه عاشقانه‌ای دور از سیگنال‌های منفی و غیرانسانی صهیونیست‌ها؛ آرام بگیرد.

خودش در شرح مسلمان شدنش چنین گفته است: «در نیویورک که بودم یک روز در کتابخانه قدم می‌زدم و کتاب‌ها را نگاه می‌کردم چشمم افتاد به قرآن کنجکاو شدم که ببینم در قرآن چه چیزی آمده است، آن را برداشتم و شروع کردم به ورق زدن و آیاتش را به انگلیسی خواندم، احساس کردم این کلمات نورانی نمی‌تواند گفته بشر باشد. خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم، آن را امانت گرفتم و بیشتر مطالعه کردم و احساس کردم آن را می‌فهمم و قبول دارم. بعد از آن خودم را به یکی از مراکز اسلامی نیویورک رساندم و آنجا مسلمان شدم، اما پس از سفر به ایران و دیدار با امام خمینی مسلمانی‌ام را با آیین تشیع تکمیل کردم. »

امروز ۱۵نوامبر و ۲۴ آبان برابر با سالروز شهادت ادواردو آنیلی است - که نام «مهدی» را بر خود گذاشته بود – و با اینکه می‌توانست با ثروت هنگفت پدرش زندگی آرامی را طی کند، دل به دنیا نسپرد و راه رسیدن به خدا را از مسیر اسلام پی گرفت.

برای واکاوی جایگاه شخصیتی این شهید با دکتر حسن قدیری ابیانه دیپلمات اسبق کشور در استرالیا و مکزیک، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام و عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که البته از نزدیک با این شهید والامقام ارتباط داشته گفت وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* جناب دکتر قدیری ابیانه! ادواردو آنیلی شهیدی است که در قلب ایتالیا و با وجود زندگی در میان خانواده‌ای با گرایش‌های یهودی مسلمان می‌شود؛ قطعاً شنیدن شرایط مسلمان شدن این شهید برای خیلی از مردم آنچنان که باید شناخته شده نیست؛ با توجه به اینکه با شهید آنیلی ارتباط نزدیک داشتید دوست داریم با زندگی او از زبان شما آشنا شویم.

** به نکته خوبی اشاره کردید. شهید آنیلی از شهدایی است که شاید برای خیلی از مردم ناشناخته باشد، اما جایگاه شخصیتی این شهید بسیار والا و ارزشمند است. مسلمانی ادواردو از این جهت بسیار متفاوت است که با خواندن قرآن و تحقیق در کلام نورانی آیات وحی به اسلام گرایش پیدا کرده بدون اینکه کسی بخواهد درباره اسلام به او اطلاعات بدهد.

ادواردو در حقیقت به عنوان فردی که حقیقتی را کشف کرده سعی می‌کرد در نخستین قدم، خانواده‌اش را که نزدیک‌ترین افراد به او بودند با این حقیقت آشنا کند، اما آن‌ها بشدت با او مخالفت می‌کردند. نحوه آشنایی او با انقلاب اسلامی هم به پس از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد که بنده میزگردی در یکی از شبکه‌های سراسری ایتالیا درباره انقلاب اسلامی داشتم و ادواردو با من ملاقات کرد.

شهید آنیلی در ابتدا با سنی و شیعه آشنایی نداشت، اما نخستین بار که در سال ۶۰ به ایران آمد، خدمت امام (ره) رفت و آنجا به شیعه گرایش پیدا کرد. او در زمان حیات امام(ره) مقلد ایشان و پس از امام هم از رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای تقلید می‌کرد.

**اشاره کردید به این مسئله که شهید آنیلی پس از گرایش به اسلام با مخالفت‌ها و آزارهایی از سوی خانواده روبه رو شد، موضع شهید در برابر مخالفت‌ها چگونه بود؟

** شهید ادواردو پس از گرایش به اسلام با اینکه وارث ثروتی هنگفت بود، اما از سوی خانواده‌اش تحت فشار اقتصادی بسیار زیادی قرار گرفت، به گونه‌ای که حتی برای تاکسی سوار شدن هم پول نداشت. خانواده آنیلی برای آنکه ادواردو را از ارث محروم کنند، سعی زیادی در دیوانه جلوه دادن فرزندشان داشتند و او را در یک بیمارستان روانی بستری کردند که به گفته خود ادواردو همه اعضای آن یهودی بودند؛ ادواردو از آنجا که می‌ترسید در آن تیمارستان او را ت شست وشوی مغزی دهند یک بار از آنجا فرار کرده بود.

ادواردو در طول دوران زندگی‌اش تا آخرین لحظه پای اعتقاداتش ایستاد و همیشه می‌گفت نمی‌توانم در برابر توهین به اسلام و مقدساتم سکوت کنم.

* گویا ادواردو مواضع سختی هم در برابر اسرائیل و رژیم صهیونیستی داشت، ‌درست است؟

** بله همین طور است، او در برابر جنایات اسرائیل در فلسطین طاقت نمی‌آورد و بارها با رئیسان جمهور و سران کشورهای گوناگون درباره این جنایات گفت وگوی تلفنی انجام داده بود.

ضمن اینکه خانواده ادواردو یهودی بودند و مراودات زیادی هم با صهیونیست‌ها داشتند و از این جهت این شهید بزرگوار پیوسته در حال مبارزه بود، اما او تا پای جان ادامه داد و در نهایت هم به طرز مشکوکی به شهادت رسید.

* یعنی علت اصلی شهادت وی مشخص نشد؟

 ** خیر، ‌ درست روز ۱۵نوامبر سال ۲۰۰۰ پیکر ادواردو آنیلی در بزرگراه تورینو- ساوانا در شمال ایتالیا و در نزدیکی شهر تورین پیدا شد. ‌بر اساس گزارش پلیس، اتومبیل وی در حالی که چراغ‌های راهنمایش روشن و درهای آن باز بوده در حاشیه بزرگراه کشف شد.

پلیس ایتالیا با تبانی خانواده‌اش علت مرگ ادواردو را خودکشی و استعمال مواد مخدر اعلام کرد، ضمن اینکه همه آثار و اسناد مربوط به تحقیقات ادواردو و حتی فیلم مستند او که در یکی از کانال‌های تلویزیونی ایتالیا پخش شده بود جمع آوری شد و از بین رفت.

 نکته مهم در گزارش پلیس مبنی بر استعمال مواد مخدر این است که ادواردو به هیچ وجه معتاد نبود و حتی در سفری که این شهید به ایران داشت، با برادر یکی از دوستان ما که معتاد بود کلی صحبت کرد و کوشید او را از ادامه اعتیاد منصرف کند.

* ِآیا پس از شهادت ادواردو جنبش‌ها و حرکت هایی توسط جوانان ایتالیایی به پیروی از این شهید به وجود آمد؟ آیا افراد دیگری به پیروی از ادواردو در این کشور مسلمان شدند؟

**خیر؛ چون لابی صهیونیست‌ها آن قدر در ایتالیا قدرت دارد که حتی جریان مرگ مشکوک وی هم فاش نشد تا مردم متوجه نشوند که ادواردو به صورت مشکوک از دنیا رفته و اینکه اصلاً مسلمان بوده یا ادعای مسلمانی کرده است.

اگر رسانه‌های ایتالیا اجازه تبلیغ داشتند و از سال ۲۰۰۰ تاکنون حتی یک مطلب درباره مسلمانی ادواردو منتشر می‌شد که او با پشت پا زدن به ثروت هنگفت پدری‌اش مسلمان شده و به دست صهیونیست‌ها کشته شده است، بی‌گمان ماهیت و حقیقت اسلام برای آن‌ها روشن می‌شد.

حقیقت ادواردو در ایتالیا و کشورهای غربی ناشناخته است، چون در رسانه‌های غربی هم موضوع زندگی و شهادت او بایکوت شد.

ادواردو خیلی تلاش کرد ثروت پدری‌اش را به دست بیاورد و در راه اسلام هزینه کند، اما به شرایطی رسید که باید بین اسلام و ثروت یکی را انتخاب می‌کرد و او هم مسلمانی را انتخاب کرد.

* در سال‌هایی که با ادواردو ارتباط داشتید به الگوی خود برای اسلام آوردن، اشاره‌ای هم کرد؟

** ادواردو خودش با تحقیق و جست وجو در قرآن مسلمانی را انتخاب کرد. او در خانواده‌ای زندگی می‌کرد که پدر و مادرمسیحی و یهودی‌اش درباره تولد حضرت مسیح هم یک عقیده نداشتند، بلکه هرکدام اعتقادات خودشان را مطرح می‌کردند. اما الگوی او همان جوانان حزب‌اللهی پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران بودند، امثال شهید حججی‌های امروز، در آن روزگار الگوی شهید ادواردو آنیلی بودند.

جالب است بدانید شاید خیلی از جوانان آرزو داشته باشند یک ماشین فراری یا پورشه داشته باشند، اما ادواردو مالک چندین کارخانه تولید ماشین‌های گران قیمت بود، اما حسرت ادواردو در آن روزگار داشتن پدر و مادر شیعه و زندگی در کشوری مسلمان بود و او خوب درک می‌کرد که زندگی در جامعه اسلامی چه معنایی دارد، چیزی که شاید برخی از افراد جامعه امروز ما از آن غافلند.

من در برخورد با برخی جوانان می‌بینیم، تحت تأثیر زندگی ادواردو قرار دارند و این نشان دهنده حقانیت این شهید بزرگوار است.

* شهید آنیلی گویا در دوران حیات خود سفری هم به مشهد و زیارت حضرت رضا(علیه السلام) ‌داشته است؟

**بله همین طور است؛ ادواردو پس از گرایش به تشیع یک بار راهی مشهد شد و به زیارت امام رضا(علیه السلام) رفت.

این شهید بزرگوار ارادت خاصی به حضرت ثامن الحجج(علیه السلام) ‌داشت و آن قدر تحت تأثیر زیارت قرار گرفته بود که خودش می‌گفت: «من در زیارت، وجودِ امام رضا(علیه السلام) را حس می‌کردم. »

یکی از دوستانم ادواردو را در سفر مشهد همراهی می‌کرد و یک روز او را به شهربازی و کوهسنگی برد.

ادواردو با دیدن شهربازی مشهد گفته بود: لائیک‌ها در اروپا تلاش کردند مذهب را کنار بزنند، اما یک شهر مذهبی بود که همه مردم آن را به همین وصف مذهبی می‌شناختند.

لائیک‌ها برای از بین بردن جایگاه این شهر شروع کردند به توسعه مراکز تفریحی در آن شهر زیارتی و پس از مدتی آن شهر به یک شهر تفریحی تبدیل شد و خاطره مذهبی بودن آن از ذهن همه مردم رفت.

این شهید تأکید کرده بود، مشهدالرضا باید به همان صورت زیارتی حفظ شود و نباید اجازه بدهند مراکز تفریحی در این شهر به حرم امام رضا(علیه السلام) غلبه کند.

این خاطره هرگز از ذهنم پاک نمی‌شود و همه ما باید به این توصیه شهید توجه داشته باشیم.

و یک نکته مهم‌تر اینکه همیشه عادت داشتم وقتی تازه مسلمانی برای نخستین بار به زیارت امام رضا(علیه السلام) می‌آمد از او درباره حال و هوای روحی و دعاهایش بپرسم. وقتی از ادواردو پرسیدم در هنگام زیارت از امام رضا(علیه السلام) چه درخواستی داشتی، گفت: «از امام رضا(علیه السلام) خواستم از خدا بخواهد قلب پدرم را نسبت به من مهربان کند».

هرچند آرزوی ادواردو برآورده نشد و خانواده‌اش شرایط مرگ او را فراهم کردند، اما خدای متعال او را در زمره شهیدان قرار داد. ادواردو شهیدی است که راه حقیقت را با تحقیق، ‌ تأمل و تدبر پیدا کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.