زلزله که می‌آید در پس تَرَک‌های دیوارها و سقف‌های بی ستون خانه‌ها به یکباره دل‌های پاک آدم‌ها هم به یکدیگر گره می‌خورد. آن وقت کوچک و بزرگ، زن و مرد، غنی و فقیر همه و همه یک دل و همزبان جدا از مرزهای تحدید شده روی جغرافیا، هجای خوش همدلی را با یکدیگر تکرار می‌کنند.

شمیم خوش همدلی از پس دیوارهای فرو ریخته می‌آید

قدس آنلاین- زلزله که می‌آید در پس تَرَک‌های دیوارها و سقف‌های بی ستون خانه‌ها به یکباره دل‌های پاک آدم‌ها هم به یکدیگر گره می‌خورد. آن وقت کوچک و بزرگ، زن و مرد، غنی و فقیر همه و همه یک دل و همزبان جدا از مرزهای تحدید شده روی جغرافیا، هجای خوش همدلی را با یکدیگر تکرار می‌کنند.

ما نیز در همراهی خود با قلب هایی که برای کمک به هموطنان مان می‌تپد یکی دو روزی است راهی غرب کشور شده‌ایم تا راوی بخشی از لحظه‌های این همنوایی و همصدایی باشیم.

• وجدانمان اجازه نمی‌داد در شهر بمانیم

بین آدم‌های مهربانی که به کرمانشاه آمده‌اند با دو رزمنده مدافع حرم آشنا می‌شویم. مردانِ جوان دهه شصتی که هر دو در دفاع از حریم اهل بیت(ع) به درجه رفیع جانبازی نائل شده‌اند. آدم‌های بی‌نشانی که نشانی از خستگی را نمی‌توانی در چهره‌هایشان بیابی.

آن یکی می‌گوید دو سالی است که توفیق یافته لباس مدافعان حرم را بپوشد تا به لطف امام هشتم(ع) از هویت اسلامی ایرانی خود و امت واحده اسلامی که حرمین شریفین بخشی از آن است در مقابل دشمنان دفاع کند.

می گوید: وقتی خبر زلزله را شنیدم آمار اولیه فوت شده‌ها در حد ۵ یا ۶ نفر اعلام شده بود. ابتدا تصور نمی‌کردم مشکل تا این حد جدی است اما در اعلام‌های بعدی و با شنیدن آمار کشته شده‌ها و زخمی‌ها و در پی آن پیام مقام معظم رهبری برای پیگیری و رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان متوجه اوضاع شدم و از طرفی نیاز بود به امر رهبری لبیک بگوییم.

او ادامه می‌دهد: وجدان ما اجازه نمی‌داد در این موقعیت که هموطنانمان اعم از شیعه و سنی و دیگر گروه‌ها دچار مشکل شده‌اند در شهرمان بمانیم. برای همین با دوستانی دیگر تماس گرفتم و آن وقت جمعی از مشهد، اهواز و تهران گرد هم آمده و راهی منطقه شدیم. من معتقدم یک روز نیاز است در سوریه بجنگیم و از آن ملت مظلوم دفاع کنیم و روزی دیگر مثل امروز در کنار هموطنانمان باشیم.

آن مدافع دیگر هم می‌گوید: ما وارث شهدا هستیم و امروز هم برای کمک به هموطنانمان هر کاری لازم باشد، انجام می‌دهیم. چون آمده‌ایم برای انجام وظیفه پس فرق نمی‌کند بیل بزنیم، فردی را احیا کنیم و یا هر کار دیگری انجام بدهیم.

• مردم چه می‌خواهند

جای جای شهر کرمانشاه، کمی مانده به آوارها، به دیوارهای فروریخته و تلنبار خاک و آهن‌ها، مردان و زنانی را می‌یابی که نقش مهربانی را رقم می‌زنند.

تعدادی نان لواش، نایلون پلاستیکی و زیراندازی مختصر برای نشستن خانم‌ها... تنها بضاعتی است که مردمان بلوار شهید فهمیده کرمانشاه برای کمک به همنوعانشان تدارک دیده‌اند. این‌ها از همان نخستین ساعات پس از زلزله هر آنچه داشته‌اند را در طبق اخلاص گذاشته‌اند.

یکی شان با چهره‌ و صدایی که جز غم اثری از آن دیده نمی‌شود، از وسعت خرابی‌های زلزله برایمان می‌گوید.

«شدت زلزله و آسیب‌های به جای مانده آن قدر گسترده است که کمک همگانی را می‌طلبد؛ بنابر این از همه هموطنان عزیزمان درخواست می‌کنیم هر چه سریع‌تر کمک‌های غیرنقدی شان را به سازمان هلال احمر منطقه شان ارسال کنند.»

بعد هم می‌گوید: همان طور که نهادهای امدادرسان اعلام کرده‌اند، بیشتر اقلام مورد نیاز مردم اینجا پتوی سالم و تمیز، لوازم گرمایشی، چادر، کنسرو و خشکبار، آب‌معدنی و نان، لوازم بهداشتی، داروهای ضروری، شیر خشک و وسایل بهداشتی نوزاد است.

• عطر کرامت رضوی در کرمانشاه به مشام می‌رسد

آستان قدس رضوی که همچون گذشته در صف خدمت رسانی به مردم شناخته شده است، اینجا و در میان هموطنان حادثه دیده غرب کشور نیز حضوری مثال زدنی دارد.

با حسین یکتا، مدیر بنیاد کرامت امام رضا(ع) و مدیر ستاد اربعین آستان قدس در کرمانشاه ملاقات می‌کنیم. او از اقدامات اولیه‌ای می‌گوید که این آستان برای همراهی و همگامی با زلزله زدگان این مناطق انجام داده است.

حسین یکتا می‌گوید: پس از حادثه زلزله غرب کشور و به منظور حداقل رساندن آلام مردم در این منطقه، تیم آستان قدس رضوی بر حسب دستور تولیت محترم، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ستاد عملیاتی خود را در منطقه سرپل ذهاب مستقر کرد. این تیم با هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و دیگر دستگاه‌های دولتی استانی و کشوری مستقر در منطقه، ازگیله و دشت ذهاب را برای شناسایی و کمک‌رسانی انتخاب کرد.

مدیر بنیاد کرامت امام رضا(ع) اضافه می‌کند: این تیم به همراه اعضای جبهه فرهنگی انقلاب، خادمیاران رضوی، خادمان بسیجی آستان قدس رضوی و مؤسسات و مجموعه‌های خیریه‌ای که در حال ارتباط هستند با عنوان «شبکه مردمی امام رضایی‌ها» در منطقه زلزله زده تشکیل شد و شناسایی روستاهای اطراف به منظور شناسایی نوع نیازها در دستور کار قرار گرفت.

یکتا با اشاره به نیازهای مردم این مناطق می‌گوید: بر اساس بازدید و برآورد اولیه، غیر از مسائل و بحث‌های زیرساختی؛ استقرار تیم طلبه، بسیجی و خادم بین مردم برای انعکاس نیازهای آن‌ها، چادر و لباس گرم، آب شرب، مواد غذایی کنسرو شده از ضروری‌ترین نیازهاست. ضمن اینکه به دلیل گستردگی و وسعت منطقه آسیب دیده نیاز است که در تمام روستاها تیم‌های ارتباطی مستقر شوند.

علاوه بر آن با کمک‌هایی که تاکنون گردآوری شده است، ماشین‌هایی را به همراه آب، کنسرو، کیک و کلوچه‌ رضوی آماده کرده و به روستاها اعزام کرده‌ایم، ضمن آنکه تلاش می‌کنیم بتوانیم برای زلزله‌زدگان چادر تهیه کرده و حداقل امکان اسکان موقت را برای آن‌ها فراهم کنیم.

با توجه به حضور دستگاه‌های اجرایی و مسئولیت داشتن آن‌ها برای ساماندهی به این افراد، درصدد هستیم در حد امکانات آستان قدس رضوی و جبهه فرهنگی انقلاب به آسیب‌دیدگان یاری برسانیم. به همین منظور در ۱۵۰ تا ۲۰۰ روستا مستقر شده‌ایم و سعی می‌کنیم خطی ارتباطی و دائم برای توزیع اجناسی که از مجموعه‌های مختلف و دفاتر آستان قدس در استان‌های مختلف تهیه می‌شود، برقرار کنیم.

یکتا ضمن اینکه اطمینان می‌دهد این روند در روزهای آتی و تا رفع نیازهای اولیه مردم شامل آب، تغذیه و اسکان موقت و آماده سازی سرپناه چادری و خیمه‌ای قطعاً و حتماً ادامه پیدا کند، اضافه می‌کند: علاوه بر تمامی این اقدامات، تجهیزات مستقر در آشپزخانه مهران را نیز به منطقه دشت ذهاب و ازگله منتقل کرده‌ایم و با تمام توان تلاش می‌کنیم روزانه ۷۰هزار وعده غذای گرم تهیه کرده و به زلزله‌زده‌ها برسانیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.