اهواز_ رییس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال و درآمد سالانه کشور بحرانی است، گفت: مجلس مخالفت خود را با بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرده است زیرا تاسیس این وزارتخانه زمینه ورود انواع کالاهایی را فراهم می کند که تولیدکنندگان داخلی را از بازار حذف می کند .

مناطق آزاد به سوپرمارکت کالاهای بی کیفیت چینی تبدیل شده اند

به گزارش قدس آنلاین، عباس پاپی زاده در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات ، ۲۳آبان ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: صادرات باعث ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان به لحاظ افزایش کیفیت محصولات و نیز منجر به امنیت تولید به جهت تامین بازارهای تولید می شود .

وی افزود: امروز کشور در شرایط ویژه ای به سر می برد و لازم است که لحظه به لحظه تولید ثروت داشته باشیم .

رییس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر تجارب ارزنده ای در سطح بین المللی وجود دارد که می توان از آن برای بهبود وضعیت صارات در ایران بهره گرفت. کره جنوبی، مالزی، هند و ترکیه کشورهایی هستند که تا چند دهه پیش هم رده کشور ما بودند ولی امروز فاصله زیادی از ایران گرفته اند .

پاپی زاده بیان کرد: کره جنوبی کشوری است که تنها یک شانزدهم ایران وسعت دارد با این حال بدون نفت و منابع طبیعی دیگر، صادراتی ۲۵ برابر کشور ایران دارد و مالزی نیز به عنوان موفق ترین کشور مسلمان جهان در بحث صادرات شناخته می شود. باید بپرسیم این کشورها چگونه توانستند چنین راهی را بپیمایند و چه چیزی باعث فاصله روز افزون این کشورها با ایران شده است .

وی ادامه داد: با مقایسه فعالیت پارلمان مالزی و کشورمان، متوجه شدیم مجلس این کشور سالیانه تنها چهار جلسه علنی برگزار می کند در حالی که این رقم برای ایران سه جلسه علنی در هفته است. پارلمان مالزی تنها وظیفه خود را اجرای قانون هایی می بیند که از گذشته وضع شده اند ولی در ایران به طور مرتب با تغییر یا اصلاح قوانین و افزودن بخش نامه هایی روبرو هستیم که بعضا یکدیگر را نقض می کنند .

رییس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: در چند ماه گذشته در مجلس شورای اسلامی اقدام خوبی صورت گرفت و بر اساس دستور هیئت رئیسه مجلس، تعداد جلسات علنی به دو جلسه در هفته کاهش پیدا کرد و یک جلسه نیز به بحث نظارت بر اجرای قوانین و اصلاح آن ها تخصیص یافت .

پاپی زاده عنوان کرد: در کمیسیون تولید ملی، کمیسیون ویژه تولید ملی تاسیس شده است که بر بحث صادرات و واردات، تولید، صنعت و خدمات نظارت دارد. در این کمیسیون همچنین قوانین خوبی تصویب شده است که از جمله آن ها می توان به قانون کسب و کار و قانون رفع موانع تولید اشاره کرد .

وی با بیان این که بزرگترین چالش کشور در حوزه اجرا است، گفت: مجلس دهم در نخستین فعالیت خود، به بازنگری دو قانون کسب و کار و رفع موانع در کمیسیون ویژه تولید ملی اقدام کرد و بررسی های مجلس و نیز این کمیسیون نشان داد که تنها ۱۵ درصد از احکام ذکر شده در این قوانین عملیاتی شده است . 

رییس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: وضعیت اشتغال و درآمد سالانه کشور بحرانی است و شرایط خاصی بر کشور حاکم است ولی برخی تحریم ها را بهانه می کنند و این شرایط را حاصل اعمال تحریم ها می دانند. برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید ابتدا ساختار موجود در سیاست های حاکم بر کشور را به وجود بیاوریم یا اصلاح کنیم .

پاپی زاده تصریح کرد: مجلس مخالفت خود را با بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرده است زیرا تاسیس این وزارتخانه زمینه ورود انواع کالاهایی را فراهم می کند که تولیدکنندگان داخلی را از بازار حذف می کند .

وی ادامه داد: پیشنهاد مجلس این است که به جای ایجاد وزارتخانه بازرگانی، وزارتخانه ای تحت عنوان توسعه صادرات تاسیس شود. اگر سیاست درستی اتخاذ شود و سیاست تجاری کشور در خدمت سیاست تولید قرار بگیرد، می توان روال گذشته را اصلاح کرد .

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه در تشکیل مناطق آزاد تجاری هم عملکرد خوبی نداشته ایم، گفت: برخلاف فلسفه وجودی مناطق آزاد تجاری که ورود کالا بدون پرداخت حقوق گمرکی، تولید ارزان با نیروی انسانی داخلی و صادر کردن این تولید ارزان است، مناطق آزاد کشور به ویژه منطقه آزاد اروند به سوپرمارکتی برای ورود کالاهای بی کیفیت چینی تبدیل شده اند . 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.