کرمان - صبح چهارشنبه همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت به میزبانی کرمان در سالن برق آغاز شد.

حرکت پیشتازانه کرمان در مسیر استفاده از انرژی های تجدید پذیر

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در این مراسم معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت با اشاره به تهدیدات تغییرات اقلیمی گفت: برای مقابله با آثار مخرب تغییرات اقلیمی باید هم مسئولان و هم مردم بیشتر بکوشند.

علی اکبر حقدوست با بیان این سوال که چه اتفاقی برای بشر افتاده که چنین مخرب شده و تاثیر سوء گذاشته است، گفت: این امر در دو مبحث اسراف و خود خواهی خلاصه می شود و باید اذعان کنیم که این دو پدیده در حد فردی،  ملی و بین المللی گسترش یافته است.

وی به خسارت هایی که بشر به طبیعت می زند اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم به صراحت بیان کرد که اسراف کنندگان را دوست ندارد و ما باید قبول کنیم آدم های مسرفی شده ایم.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی باید مسئولان کشور برنامه ریزی و اقدام کرده و در این راستا نیاز به عزم بین المللی است.

حقدوست با تاکید بر اینکه سیاست مداران کاری را انجام می دهند که مردم می خواهند، گفت: مردم باید از سیاست مداران خود بخواهند که برای حفظ محیط زیست گام های اساسی برداشته شود.

وی عنوان کرد: آیا برای محصولی به ظاهر سالم تر حق داریم از انواع آفت کش ها استفاده کنیم و آیا حق داریم که برای تولید بیشتر از انواع کودها استفاده نماییم.

حقدوست تصریح کرد: برای تغییر در حفاظت از محیط زیست باید عزم خود را جزم کرده و روز به روز بیشتر در این عرصه گام برداریم.

وی گفت: باید عمیقاً باور کنیم که خطر بالفعل تغییرات اقلیمی آغاز شده که نسل ها و تمام کره خاکی را در بر می گیرد.

حقدوست افزود: اگر باور کنیم که این خطر بالقوه است زمانی که می خواهیم سوار ماشین شویم، نگران خواهیم بود و مد شده که از خودروی شاسی بلند استفاده کنیم و آیا دقت کرده ایم که جِرم سنگین این خوردوها چه میزان انرژی برای حرکت نیاز دارد و چه تاثیری در تغییر اقلیمی دارد.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: برای حفظ محیط زیست باید زندگی و فرهنگ خود را عوض کرده و فرزندان خود را با این ادبیات پرورش دهیم که حتی یک برگ را بی دلیل از درختان نکنند.

حقدوست عنوان کرد: معتقدم با توجه به شرایط امروز، توصیه به کم خوردن واجب تر از افزایش فعالیت روزانه است که در نهایت به تناسب اندام می انجامد.

وی گفت: باید چشم ها را شسته و جور دیگر دید و گرنه اثرات این فاجعه ای که رخ داده برای قرن ها باقی خواهد ماند.

الزام به استفاده از انرژی های تجدید پذیر  و جبران آسیب های ناشی از تغییرات اقلیمی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان هم در این همایش عوامل موثر در تغییرات اقلیمی را انسانی، کیهانی و زمینی عنوان کرد و گفت:  ۹۵ درصد از عوامل موثر در تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسانی است.

محمد جواد فدایی در این مراسم افزود: فعالیت انسانی ۱۷۰  برابر بیش از عوامل کیهانی و زمینی بر تغییرات اقلیمی تاثیر گذار بوده و عمده اثر تغییرات افزایش دما است که از گازهای گلخانه ای  ناشی می شود.

فدائی افزود: الزام به استفاده از انرژی های تجدید پذیر  و جبران آسیب های ناشی از تغییرات اقلیمی  از جمله راه حل هایی است که برای مقابله با این پدیده ذکر می شود.

وی با بیان این که ۱۵ درصد گازهای گلخانه ای مربوط به تولیدات دامی است، گفت: در اجرایی شدن طرح های توسعه ای باید کارشناسی دقیق انجام دهیم تا طرح ها پیوست زیست محیطی داشته باشند.

وی اجرای سیاست های پیشگیرانه و جبران آسیب های ناشی از تغییرات اقلیمی را  دو راهکار برای مقابله با تغییرات اقلیمی برشمرد که در این  زمینه استان کرمان نیز گام هایی برداشته است.

وی ادامه داد: در راستای الزام به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در استان کرمان، ضمن راه اندازی نیروگاه های خانگی انرژی خورشیدی، بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در نزدیکی ماهان با تولید ۲۰ مگاوات برق ایجاد شده و در حال بهره برداری است.

فدائی یادآور شد: عملیات اجرایی یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی نیز در این استان آغاز شده و این از جمله اقداماتی است که در جهت استفاده از انرژی های تجدید پذیر صورت می گیرد.

معاون استاندار کرمان گفت: برای حفاظت و بهره برداری صحیح از عرصه های طبیعی نیز پروژه اکوتوریسم خَبر به عنوان بزرگترین پروژه اکوتوریسم خاورمیانه اجرایی شده است.

وی افزود: استان کرمان به منظور جبران خسارت های ناشی از تغییرات اقلیمی، طرح هایی برای مقابله با اثرات ناشی از خشکسالی در دست انجام دارد که در این راستا ایده همیاران آب اجرایی شده است.

معاون استاندار کرمان با تاکید بر اینکه کار انتقال آب از خلیج فارس نیز در استان کرمان آغاز شده  است، بیان کرد: واحدهای آلاینده باید هزینه کرده و آثار منفی روش های تولید محصولات خود را جبران نمایند و روش های جدیدی را به کار گیرند که آلودگی کمتری داشته یا بدون آلودگی باشد.

فدائی افزود: تغییرات اقلیمی موضوع روز دنیا است و ممکن است در ابتدا در ذهن برخی از افراد اینگونه تصور شود که بخش عمده تغییرات اقلیمی خارج از اختیار انسان است و برایشان این سوال ایجاد شود که  اینگونه همایش‌ها چه میزان می تواند بر کاهش روند تغییرات اقلیمی تاثیرگذار باشد.

معاون استاندار کرمان عنوان کرد: عمده اثر تغییرات اقلیمی در افزایش دما مشاهده می شود و با افزایش گازهای گلخانه ای که مهمترین آنها دی اکسید کربن است، گرمای خورشید جذب شده و بازتاب نمی گردد، در نهایت زمین گرم شده و دما افزایش می یابد، رودخانه ها و دریاچه ها خشک شده و سایر تغییرات اقلیمی ایجاد می شود.

لزوم ترسیم نقشه راه و تمهیدات لازم برای کاهش خطرهای مالی در حوزه سلامت

همچنین دبیر علمی همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت بر همکاری های بین بخشی دستگاه های مختلف با حوزه سلامت تاکید کرد و  افزود: آسیب‌شناسی و بررسی تاثیرات متفاوت اقلیمی ،  تهیه و تامین شرایط لازم برای حفاظت جان انسان‌ها  و  آمادگی برای مواجهه با شوک‌های ناگهانی در اجتماعات از دیگر اهداف این همایش است.

محمود نکویی مقدم در این مراسم افزود: برای تامین سلامت مردم و جامعه ،  حوزه سلامت که دانشگاه علوم پزشکی متولی آن است ۲۵ درصد نقش دارد و ۷۵ درصد مابقی سازمان ها دخیل هستند.

وی ادامه داد:  وقت آن است سازمان های دخیل در حوزه سلامت با ترسیم نقشه راه و تمهیدات لازم برای کاهش خطرهای مالی ،  جانی و انسانی که تغییرات اقلیمی برای ما ایجاد می کند  اندیشیده شود.

در ابتدای این همایش حاضران یک دقیقه به احترام جانباختگان حادثه زلزله کرمانشاه سکوت کردند و همچنین پیام دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت برگزاری همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت  را رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان قرائت کرد.

در این همایش ۸۰ مقاله به صورت سخنرانی و پنج مقاله نیز از اساتید بین المللی به صورت اودو ویدئو ارائه می شود.

فرصت ها و چالش های تغییرات اقلیمی آب و هوایی در جامعه ، اولویت های نظام سلامت در سیاست گذاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی ، تاثیر تغییرات اقلیمی بر پدافند غیر عامل ، الزامات نظام سلامت در رویارویی با تغییرات اقلیمی ، تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان ، چگونگی تهدید سلامت از طریق تغییرات آب و هوایی ، تاثیر تغییرات اقلیمی بر تاب آوری جامعه و ...  از جمله محورهای این همایش دو روزه است.

همایش بین المللی تغییرات اقلیمی و نظام سلامت از ۲۴  آبان ماه در کرمان آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.