وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اتفاق ترویج کتابخوانی و ارتقای مصرف کتاب کار یک دستگاه و نهاد نیست این مسئله عزم و اهتمام ملی می طلبد .

ترویج کتابخوانی وظیفه یک دستگاه و نهاد نیست

به گزارش قدس آنلاین، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با یادکردی از شهید محسن حججی که به تعبیر وی از باغ کتاب درآمد و به گلشن آفتاب رسید و نیز جان باختگان حادثه زلزله غرب کشور به یادکرد از علامه طباطبایی پرداخت و گفت: ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا اسم علامه با هفته کتاب پیوند خورده است در حالی که ما نویسندگان و بزرگان زیادی داریم و نام علامه بیشتر از هر چیز با فلسفه و قرآن تناسب دارد.

وی ادامه داد: به باور من مرحوم علامه از چند جهت با کتاب پیوند دارد. نخست اینکه در روزگاری که گاهی کتاب نوشتن مبدل به کاری بزن در رو شده است پشتکار، پایداری و تامل علامه طباطبایی برای نویسندگی برایمان قابل توجه است. ایشان از نخستین جلسه نوشتن تفسیر خود تا آخرین مجلد آن ۱۷ سال زمان می گذارد و ۹ سال قبل تر از آن یعنی از سال ۱۳۲۵ تدریس تفسیر المیزان را شروع می کند و در سال ۱۳۳۴ جلد اول آن به صورت مکتوب منتشر شده و ۱۷ سال بعد هم در ۲۳ ماه رمضان آخرین سطرهایش به پایان می رسد. این یعنی اینکه ایشان ۲۶ سال برای این کتاب و بودن برای آن زمان مصرف می کند و همین ها رمزهای ماندگاری کتاب هایی است که قرن ها در قفسه ها می ماند.

صالحی ادامه داد: مرحوم علامه تنها کتاب نمی نوشت بلکه نوشتن را با کتاب های انتقادی توام می کرد اثار اصلی و اثرگذار او آثاری هستند که در درون یک گفتگو متولد شده اند؛ مونولوگ نیستند. در واقع علامه آثارش را در درون گفتگوهای انتقادی خلق کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ویژگی دیگر  علامه طباطبایی توجه به نیاز مخاطب و انسان معاصر بود؛ هم نیاز عمیق و هم نیاز ساده. ایشان کتاب شیعه در اسلام را در پاسخ به یک مستشرق امریکایی که می خواسته در مورد شیعه بیشتر بداند می نویسد و این یعنی اینکه او به نیاز زمانه خود توجه داشته است. در تقویم ما علامه یک فیلسوف صرف نیست بلکه مفسری برجسته، مولفی کم نظیر و یک سرفصل است. مولفی که می داند چگونه بنویسد تا کتابش از ایران تا چین و امریکا حرکت کند و هنوز هم هربرگ از نوشته های ایشان می تواند حاشیه نگاری و شرح نویسی تازه ای برای ما رقم بزند.

صالحی در ادامه گفت: ما هنوز به کتاب نیاز داریم و هیچ چیز در زندگی جای آن را نگرفته است، کتاب عصاره تمدن های بشری است. تمدن هایی که با کتاب آغاز میشود و کتابخانه ها گهواره شان می شود و گاه همین کتابخانه ها هستند که آنها را جابجا می کنند و میان آنها و تمدن های دیگر اتصال نسلی برقرار می کنند. در این میان کتابداران راهنمایان و کلیدداران این گنجینه ها هستند؛ گنجینه هایی که برای نسل های نو زیبایی های بسیاری دارد.

وی افزود:  در دولت یازدهم نهاد کتابخانه های عمومی کشور گام هایی را برداشته است، به عنوان مثال ۲۵۵ کتابخانه جدید افتتاح کرده و نظام ارتباطی خود را با کتابداران به ویژه در مسئله معیشت تغییر داد. از سوی دیگر ایجاد تغییر در نگاه مصرف کتاب تغییر ذائقه مخاطب برگزاری جشنواره ها و همایش ها در قالب های متفاوت و ... از سوی این نهاد توانسته مسئله کتاب را جدی و جذاب نگاه دارد و البته کتابداران در جای جای ایران نقش بسزایی در موفقیت آن داشته اند. آنها با همت و علاقه و خلاقیت فردی به  عنوان یک خادم فرهنگی کار می کنند و من سپاسگزار این  همت هستم.

صالحی در ادامه گفت: تمامی حلقه های فرهنگ مکتوب به غایت مسیر پیش روی آن فکر می کنند که به نظر من چیزی جز کتابخوانی نیست همه حلقه ها باید به یک مقصد در این راه بیندیشند و آن شکل گیری کتابخوانی است. اتفاق ترویج کتابخوانی و ارتقای مصرف کتاب کار یک دستگاه و نهاد نیست این مسئله عزم و اهتمام ملی می طلبد تا در نهایت بتوان کتاب را در سبد خانوار نگاه داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به جلسه روز گذشته شورای فرهنگ عمومی گفت: در این جلسه مصوبه ای را داشتیم که بر اساس آن درحوزه فرهنگی، تاسیس کتابخانه و ترویج مطالعه به همت دولت و با میدان دادن به فضای اجتماعی اتفاقی تازه رخ خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.