میشل عون رئیس جمهور لبنان، حضور سعدحریری در عربستان را بازداشت وی می‌داند و تصریح کرده حتی بازگشت او به لبنان بدون خانواده‌اش بازهم دلیل بر تحت فشار قرار داشتن حریری و گروگان گرفتن اوست.

هیچ کس در غرب آسیا دنبال جنگی تازه نیست

قدس آنلاین-میشل عون رئیس جمهور لبنان، حضور سعدحریری در عربستان را بازداشت وی می‌داند و تصریح کرده حتی بازگشت او به لبنان بدون خانواده‌اش بازهم دلیل بر تحت فشار قرار داشتن حریری و گروگان گرفتن اوست.
پیش از این روزنامه الاخبار لبنان به‌نقل از منبعی در کاخ الیزه که با خبرنگاران فرانسوی و عربی گفت‌وگو می‌کرد، نوشت: امانوئل‌ ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، ضرب‌الاجلی را تا عصر دیروز برای بازگشت سعد حریری به بیروت تعیین کرد تا استعفای خود را به‌صورت رسمی ارائه کرده و یا وظایف خود را در مقام نخست‌وزیری از سر بگیرد.
یک منبع دیپلماتیک فرانسوی هم اعلام کرد: وزیرخارجه فرانسه برای دیدار با سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، به ریاض رفته است.
حریری اما در پیامی توییتری گفته است که بزودی به لبنان بازخواهد گشت. او همچنین گفت و گویی تلویزیونی را انجام داد و مسائلی را مطرح کرد که به گفته کارشناسان، اساس استقلال سیاسی و شخصی خودش را بیشتر زیر سؤال برد؛ زیرا تاکنون چنین اتفاقی در روابط دیپلماتیک کشورها سابقه نداشته است. «توفیق شومان» کارشناس و تحلیلگر سیاسی لبنان در این خصوص گفته است: بلاشک استعفای سعد حریری به مسائل داخلی لبنان ارتباطی ندارد؛ زیرا در یک سال اخیر، دولت ائتلافی به‌ریاست حریری اختلافی با حزب‌الله و وزیران آن در دولت نداشته است. همچنین در طول این یک سال بر سر قانون انتخابات و بودجه سال ۲۰۱۷ نیز توافق شد. از سوی دیگر، گروه‌های سیاسی در زمینه تعیین مسئولان اداری و قضایی و دیپلماتیک به توافق رسیده بودند که این امر به‌معنای عدم وجود اختلال و شائبه در زندگی سیاسی داخل لبنان است، بر همین اساس استعفای حریری در چارچوب فشار سعودی‌ها بر حزب‌الله می‌گنجد و از فشارهای آمریکا نیز جدا نیست.
وی درباره ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر احتمال ترور حریری در لبنان نیز گفت: نهادهای امنیتی لبنان از جمله بخش اطلاعاتی نزدیک به خود حریری این موضوع را تکذیب کرده‌اند.
«روسلان ممدوف» مدیربرنامه ریزی شورای امور بین‌الملل روسیه پیش بینی کرده است: «با توجه به آخرین مصاحبه حریری درباره امکان بازگشت وی به لبنان و اینکه اسرائیل آمادگی درگیر شدن فعال در یک مناقشه نظامی در جبهه لبنان را ندارد، اوضاع ممکن است مسالمت آمیز حل و فصل شود و عربستان سعودی با آگاهی از اینکه هیچ یک از نقش آفرینان منطقه از اقدامات تحریک‌آمیز وی حمایت نمی‌کنند، حریری را به بیروت بازگرداند.»

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.