بندرعباس: بازار ماهی فروشان بندر عباس که یکی از مراکز مهم و تجاری این شهر بندری محسوب می شود سالهاست که بنا بر گفته مسئولان شهری عمر مفید آن پایان یافته است.

بازار ماهی فروشان بندر عباس در تور اختلاف

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حال حاضر دستفروشان از پشت بازار ماهی‌فروشان تا حدود ۱۵۰۰ متر بعد از آن تا قبل از بیمارستان صاحب الزمان گسترش یافته‌اند و عملا بسیاری از مردم نیز نیازهای روزانه‌شان را در شرایط نامناسب بهداشتی از آنها تهیه می‌کنند.

این وضعیت موجب شد تا  مسئولان در بازار جدید ماهی‌فروشان بندرعباس حدود ۳۰۰ غرفه برای این منظور جانمایی شود و عرضه آبزیان به صورت استاندارد انجام شود.

نامناسب بودن بازار ماهی‌فروشان فعلی شهر بندرعباس مسئولان شهری و فرمانداری شهرستان را بر آن داشت تا به فکر احداث یک بازار جدید برای ساماندهی دست‌فروشان ماهی‌فروش در شهر بیفتند، ازاین‌رو پروژه احداث بازار ماهی‌فروشان در بوستان پشت شهر به مساحت ۳۶ هکتار در اواخر بهمن‌ماه سال ۹۰ با حضور استاندار هرمزگان و مسئولان محلی و استانی کلنگ زنی شد.

قرار بود پروژه احداث بازار ماهی‌فروشان با ۳۰۰ باب غرفه و ۳۰۰ پارکینگ طی دو سال در زمینی به مساحت یک هکتار احداث شود و پارک تفریحی هم ظرف مدت شش ماه در کنار این پروژه به بهره‌برداری برسد.

بازار ماهی فروشان بندر عباس از جمله سازه هایی است که مجوز زیست محیطی نداردقرار گرفتن این طرح حدفاصل اسکله شهید حقانی و اسکله پشت شهر در کنار ساحل به گفته مسئولان ذی‌ربط نقض آشکار حریم ۶۰ متری ساحل بود و یکی از نکات قابل‌تأملی آن است که مسئولان در بدو اجرا و زمان واگذاری زمین به سرمایه‌گذار به حریم ساحل و منظر شهری بی‌توجه و یا بدون اعتنا به این موضوع اقدام کرده بودند و مشخص نیست چه سرنوشتی برای آن رقم می‌خورد.

عدم واگذاری به موقع بازار ماهی فروشان موجب شده است تا ماهی‌فروشان بندرعباسی هر چند یک بار در مقابل ساختمان استانداری هرمزگان تجمع و نسبت به عدم تحویل غرفه‌هایشان در بازار جدید ماهی‌فروشان اعتراض کنند.

۳ سال سرگردانی

یکی از نمایندگان ماهی‌فروشان در خصوص مشکلات موجود می گوید: دیگر تاب و تحمل مان به سر آمده و از سه سال گذشته سرمایه‌ ما بلوکه‌شده است و هیچ دستگاهی  نیز جوابمان را نمی‌دهد.

وی می افزاید: برای مغازه‌های ۱۰ متری ۷۵ میلیون تومان، برای مغازه‌های ۲۰ متری ۱۳۰ میلیون تومان و برای مغازه‌هایی با موقعیت بهتر تا ۳۰۰ میلیون تومان از متقاضیان اخذ شده است اما امروز زمزمه‌هایی از تخریب این بازار به گوش می‌رسد و هیچ شخصی هم پاسخگوی ما نیست.

وی ابراز می کند: ماهی‌فروشان نباید هزینه تصمیم‌گیری‌های نادرست را بدهند و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به این وضعیت هستیم.

مردم تاوان ندهند

رئیس شورای شهر بندرعباس در این رابطه می گوید: اگر در گذشته اشتباه و تخلفی در ساخت بازار ماهی‌فروشان بندرعباس در مکان فعلی صورت گرفته امروز نباید مردمی که در این بازار غرفه خریداری کرده‌اند، تاوان آن را بدهند.

اسلام باوقار با اشاره به مشکلات پیش آمده و توقف در ساخت بازار ماهی‌فروشان بندرعباس، تصریح می کند: در این خصوص مراجعات مردمی بسیاری داریم و افرادی که در این بازار غرفه خریداری کرده‌اند، احساس می‌کنند پول آنها از دست رفته است.

وی یادآور می شود: اگر در گذشته اشتباه و تخلفی در ساخت این بازار در مکان فعلی صورت گرفته امروز نباید مردم تاوان آن را بدهند و باید تدبیر مناسبی در این خصوص اندیشیده شود.

کمک به بهبود معیشت مردم

نایب رئیس شورای شهر بندرعباس نیز با اشاره به مشکلات پیش روی ماهی فروشان بیان می کند: امرار معاش بخش عمده‌ای از مردم بندرعباس از طریق دریا صورت می‌گیرد و هرچه قدر بتوانیم در این بخش توجه بیشتری داشته باشیم سود بیشتری برای مردم و ایجاد رضایتمندی در شهروندان خواهد داشت.

فیصل دانش خواستار حمایت از سرمایه‌گذاران در شهر بندرعباس است و ادامه می دهد: در موضوع ساخت بازار جدید ماهی‌فروشان بندرعباس شاهد هستیم که این کار آغاز شد و بخشی از مردم نیز در این بازار غرفه خریداری کرده‌اند و اگر مشکلی در آن وجود دارد باید به شکلی اقدام کنیم که هم قوانین رعایت شود و هم رضایتمندی مردم و سرمایه‌گذار را در پی داشته باشد.

سازه های بدون مجوز

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به برخی از ساخت و ساز ها و بدون اخذ مجوز های زیست محیطی اظهار می کند: بازار ماهی فروشان بندر عباس از جمله سازه هایی است که مجوز زیست محیطی ندارد.

مجید وفادار اظهار می کند: علاوه بر این سازه پلاژ بانوان شهرداری بندرعباس ، سازه آکواریوم، مجتمع گردشگری هخامنش، اسکله نخل ناخدای بندرعباس، موج شکن جنوب فرمانداری و یادمان شهدای ایرباس که کاربری تجاری به آن اضافه شده مجوز زیست محیطی ندارند.

وی تصریح می کند: مرجع قضایی از سه سال قبل ،فهرست تمام این ساخت و سازهای غیرمجاز را در اختیار داشته و محیط زیست تنها مرجع پاسخ به استعلام ها درین باره است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی میکروبی پساب خروجی تصفیه خانه های بندرعباس بالاتر از حد مجاز است و گزارش آن جهت تصمیم گیری برای دادستان بندرعباس ارسال شده اس ادامه می دهد: میزان پساب ورودی از تصفیه خانه ها به آب های ساحلی بندرعباس روزانه ۶۸هزار مترمکعب است و روزانه نزدیک به ۱۵هزارمترمکعب فاضلاب تصفیه نشده، از شهرک هدیش و محلات حاشیه ای، وارد آب های ساحلی مرکز استان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.