دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان طی گزارشی مشترک از افزایش ۸۷ درصدی کشت مواد مخدر در این کشور خبر دادند.

کشت مواد مخدر در افغانستان ۸۷ درصد افزایش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به صورت مشترک، امروز گزارشی را منتشر کردند که نشان می‌دهد تولید مواد مخدر در سال جاری در این کشور  ۸۷ درصد افزایش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی حدود ۹ هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است، درحالی که این رقم در سال گذشته به ۴ هزار تن رسیده بود. در این گزارش همچنین آمده است که مجموع زمینی که زیر کشت مواد مخدر است به ۳۲۸ هزار هکتار می‌رسد.

این درحالی است که میزان زمین زیر کشت مواد مخدر در افغانستان در سال ۱۹۹۴، ۷۱ هزار هکتار بوده و در زمان حکومت طالبان به ۵۷ هزار هکتار کاهش یافته است و در سال ۲۰۰۱ نیز این مقدار تنها به ۸ هزار هکتار می رسید.

گزارش مشترک سازمان ملل و دولت افغانستان نشان می‌دهد که در سال جاری به طور متوسط از هر هکتار زمین ۲۷ کیلوگرم تریاک به دست آمده، درحالی که در سال گذشته در هر هکتار زمین ۲۳/۸ کیلوگرم تریاک به دست آمده بود.

این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین مقدار مواد مخدر تولید شده در افغانستان، در جنوب این کشور تولید شده و مناطق تحت کشت مواد مخدر نیز در «هلمند» نسبت به دیگر ولایت ها افزایش داشته است. پس از هلمند مناطق کشت مواد مخدر در «بلخ»، «قندهار»، «نیمروز» و «ارزگان» افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین آمده که تعداد ولایاتی که کشت مواد مخدر در آنها صفر است از ۱۳ ولایت به ۱۰ ولایت کاهش یافته و در ولایات «غزنی»، «سمنگان» و «نورستان» بار دیگر مواد مخدر کشت شده است.

در همین حال وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که در سال جاری بیش از ۷۵۰ هکتار زمین از کشت خشخاش پاک شده و دلیل اصلی افزایش کشت خشخاش نبود منابع کافی مالی، استفاده از بذرهای اصلاح شده تریاک، عدم همکاری کشورهای همسایه و افزایش بازار خرید و فروش مواد مخدر است.

گزارش تازه سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نیز مدعی شده که بی‌ثباتی سیاسی، نبود کنترل دولتی، ناامنی، فساد اداری و اقتصاد ضعیف کشاورزان در این کشور سبب افزایش کشت مواد مخدر شده است.

این درحالی است که کشت و تولید مواد مخدر یکی از دلایل اصلی ناامنی در افغانستان خوانده می‌شود و گفته می‌شود که تولید و قاچاق مواد مخدر یکی از منابع اصلی تامین و حمایت مالی تروریسم در این کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.