وزیر خارجه روسیه می‎گوید با آنکه شواهد مستندی از کمک ائتلاف ضد داعش به عناصر داعش برای خروج از الرقه وجود ندارد، اما این مسئله نیازمند تحقیق است.

لاوروف: معامله ائتلاف آمریکایی با داعش مستلزم تحقیق است

به گزارش قدس آنلاین، «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «جورج فوری» همتای ونزوئلایی خود تاکید کرد که بحران سیاسی این کشور آمریکای لاتین باید منحصرا از راه گفتگو میان دولت و اپوزیسیون حل‌ و فصل شود.

وی در این‌ باره گفت: امیدواریم دیگر کشورهای منطقه آمریکای جنوبی نیز با تلاش نیروهای غیر منطقه‌ای که اپوزیسیون را به اتخاذ موضعی غیرقابل‌پذیرش وا می‌دارند، مقابله کنند.

لاوروف تاکید کرد که از نگاه روسیه چنین رویکردی غیرمسئولانه و غیرقابل‌پذیرش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به گزارش «بی بی سی» مبنی بر اینکه ائتلاف آمریکایی به عناصر داعش برای خروج از الرقه کمک کرده است، گفت: نمی‌توانم درباره هیچ زد و بند احتمالی (میان ائتلاف آمریکایی و داعش) اظهارنظری کنم. ما به حقایق استناد می‌کنیم. هیچ شاهدی درباره این نوع زد و بند نداریم اما این حقیقت که تصویر فعلی که از امنیت این عناصر ظاهر شده است بر روی وضعیت میدانی تاثیر گذاشته، خود می تواند یک نوع مدرک باشد.

لاوروف ادامه داد: به‌ هر حال، زد و بند باشد یا نه، این مسئله نیازمند تحقیق است و ما چنین درخواستی را با واشنگتن مطرح کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‎نویس آمریکا درباره تمدید تحقیق پیرامون حملات شیمیایی سوریه اشاره کرد و گفت بعید می‎داند این پیش‎نویس در جلسه امروز شورای امنیت، پذیرفته شود چرا که در آن هیچ تغییری اعمال نشده است.

شورای امنیت سازمان ملل امروز پنجشنبه درباره ۲ پیش‌نویسی رای گیری خواهد کرد که به صورت جداگانه‌ از سوی آمریکا و روسیه درباره تمدید تحقیقات مشترک پیرامون حملات شیمیایی سوریه ارائه شده است.

گفته می‌شود پیش‌نویس ارائه شده از سوی روسیه از حمایت کافی ۱۵ عضو شورای امنیت برخوردار نیست حال آنکه «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل پیشتر ضمن تاکید بر لزوم تداوم تحقیقات خواستار رفع اشتباهات سیستماتیکی شده بود که در روند تحقیقات گذشته به چشم می‌خورد.

گفتنی است اول آمریکا خواستار رای‌گیری درباره پیش‌نویس خود شد حال آنکه انتظار وتو از سوی روسیه وجود دارد.

اعتبار دستور کار تحقیق مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی (OPCW) پیرامون حمله شیمیایی نسبت داده شده به دولت سوریه که ۴ آوریل ۲۰۱۷ در منطقه «خان شیخون» اتفاق افتاد، جمعه این هفته به اتمام می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.