مشهد- مجتمع فرهنگی بیمارستان شهید هاشمی نژاد طبق توافقی که بین مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل ارشاد اسلامی استان انجام شد به صورت مشارکتی ساخته شد. مشارکتی که زمین آن را دانشگاهی‌ها دادند و ساختش به ارشادی‌ها محول شد اما حالا این توافق به زمین مناقشه بین این دو دستگاه تبدیل شده است.

مجتمع فرهنگی بیمارستان شهید هاشمی نژاد یک ساختمان با ۳ مستأجر

قدس آنلاین-گروه استان ها: هاشم رسائی فر: مجتمع فرهنگی بیمارستان شهید هاشمی نژاد طبق توافقی که بین مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل ارشاد اسلامی استان انجام شد به صورت مشارکتی ساخته شد. مشارکتی که زمین آن را دانشگاهی‌ها دادند و ساختش به ارشادی‌ها محول شد. بهره برداری هم در مدتی مشخص به اداره کل ارشاد واگذار شد. با اینکه از زمان اتمام اجاره نشینی ارشاد در مجتمع فرهنگی بیمارستان شهید هاشمی نژاد گذشته است، اما بنا به ادعای مسئولان ارشاد تا دیروز گویا هیچ اقدامی برای پایان دادن به توافق نامه اولیه از طرف مسئولان بیمارستان شهید هاشمی نژاد نشده بود تا اینکه خبر رسید دیروز اول صبح نیروهای حفاظت بیمارستان شهید هاشمی نژاد به محل مجتمع فرهنگی رفته وباز هم طبق ادعای مقامات اداره کل ارشاد با شکستن قفل درب‌ها وارد مجتمع شدند. مواردی که همه آن‌ها از سوی رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد تکذیب شد و همه موارد به سیاسی کاری‌هایی که در این زمینه از سوی ارشاد شده بود، ربط داده شد!

تخلیه قبل از اعلام یا توافق

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: صبح امروز(دیروز) حدود ۲۰ تا ۳۰ نیرو ازنیروهای حفاظتی بیمارستان شهید هاشمی نژاد با برخوردی زننده به محل ساختمان مجتمع فرهنگی آمدند و بدون هرگونه اعلام، توافق یا اجازه‌ای وارد مجتمع شده وشروع به تخلیه اتاق‌های مجتمع کردند. دبیری افزود: آن‌ها همه قفل‌ها را شکستند که حتی اتاق مدیر مجتمع نیز از این حرکت گستاخانه بی نصیب نماند و وسایلش به بیرون برده شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در ادامه اظهار داشت: فرض را بر این بگیریم و به این مورد اشاره کنیم که قرارداد ما در این مجتمع با بیمارستان شهید هاشمی نژاد تمام شده است، حرف ما این است که با وجود بخش حقوقی استانداری و غیره که می‌شد از آنجا دستور تخلیه را گرفت، این حرکات زشت و زننده چه معنایی دارد؟ درست نیست جایی که در حال حاضر استانداردترین سالن را در شرق کشور دارد و یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی مشهد است به این صورت با اهالی آن برخورد شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از این از سوی مسئولان بیمارستان به آن‌ها چه شفاهی چه کتبی برای تخلیه اعلامی نشده است، گفت: به هیچ عنوان هیچ اعلامی نشده است، آخرین توافقی که ما داشتیم قرار بود دو اتاق از اتاق‌های مجتمع را برای کارهای اداری در اختیارشان قرار دهیم که حتی نامه آن را هم به ما نداده بودند.

دفاع نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه فرهنگ و هنر در اعتبارات ملی و استانی و نیز زیرساخت‌های فرهنگی و هنری اساساً حوزه ضعیف و مهجوری است که این وضعیت در شهر مشهد بحرانی‌تر است. نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: نتایج این مهجوریت کاملاً روشن و واضح در جامعه قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: در حاشیه شهر مشهد تنها مرکزی که جوانان و نوجوانان درآن می‌توانند حضور یابند و درعرصه فرهنگ و هنر گام بردارند مجتمع فرهنگی و هنری شهید هاشمی نژاد مشهد است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: براساس منطقی در سالیان گذشته مقرر شده است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان سالنی را که کاربری آن جز تئاتر و فعالیت هنری و فرهنگی نخواهد بود را در اختیار وزارت ارشاد اسلامی قرار گیرد و کاربری فرهنگی در این خصوص در منطقه حاشیه شهر داشته باشد.
وی ادامه داد: یقیناً علوم پزشکی در آن زمان به مراتب بیشتر به این مکان احتیاج داشته، اما در آن زمان منطق برآن بود که در اختیار ارشاد قرار گیرد و از این واگذاری نزدیک به ۲۰سال می‌گذرد.
وی تأکید کرد: اساساً زمانی که ما می‌خواهیم مرکزی را واگذار نماییم جایگزینی برای آن خدمات باید در نظر گرفته باشیم؛ سؤال من از مسئولان و دستگاه‌هایی که این کار را انجام داده‌اند، این است که جایگزین مناسبی در نظرگرفته شده است یا نه ؟
پژمانفر تأکید کرد: حال امروز که علوم پزشکی این مکان را از آن خود کرده، می‌تواند چه کاری انجام دهد؛ آنجا فقط سالن تئاتر است و هیچ کاربری دیگری نمی‌تواند داشته باشد.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اگر می‌خواهد از آن به عنوان آمفی تئاتر استفاده کند، که در گذشته نیز این تعهد از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. وی با اظهار تأسف از نحوه بازپسگیری این مجموعه گفت: به هر منطق و استدلالی که مسئولان وقت علوم پزشکی می خواهند این مجتمع را از وزارت ارشاد بگیرند، آیا باید به این نحو عمل کنند؟
وی ادامه داد: رفتار قهریه در این موضوع اساساً در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست که دستگاه‌ها با یکدیگر این گونه برخورد کنند و این اقدام توهین به دستگاه‌های فرهنگی است.

وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد نه تنها باید سالن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس دهد، بلکه باید از اصحاب فرهنگ و هنر این استان به دلیل این کار دلجویی کند.
وی با تأکید برآنکه این موضوع را از تهران با جدیت پیگیری می‌کنم، افزود: این موضوع باید در قالب تفاهمنامه و توافق و گفت‌وگو حل و فصل شود.
پژمانفر اضافه کرد: مدیریت دانشگاه علوم پزشکی روش بدی را برای بازپسگیری انتخاب کرده است که اگر این مسئله در استان حل و فصل نشود ما آن را از تهران پیگیری خواهیم کرد.

پیگیری ۸ ساله بیمارستان شهید هاشمی نژاد

دکتر موسوی، رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد ضمن تکذیب شکسته شدن قفل‌های ورودی، عنوان کردن این مورد از سوی مسئولان ارشاد را عین بی اخلاقی فرهنگی دانست و گفت: به هیچ عنوان این اتفاق نیفتاده است؛ چرا که محل هایی که عنوان شده قفل آن‌ها شکسته شده است، همه مجهز به دوربین است و نحوه ورود و تخلیه اتاق‌ها مشخص است. ضمن اینکه همه این موارد در حضور امین اموال ارشاد انجام شده است.
وی در ادامه در مورد اینکه چرا قبل از این برای تخلیه محل راه‌های قانونی را نرفته‌اید، اظهار داشت: گذشته از اینکه حدود هشت سال است که ما از طریق دایره حقوقی استانداری وارد عمل شدیم، همین دو ماه قبل مکاتبه هایی داشتیم که با توجه به طرح توسعه بیمارستان که نیاز مردم منطقه است، نیاز به کابل کشی و برق رسانی به نقاطی از بیمارستان است که باید این کار از پست تقویتی بیمارستان انجام پذیرد. دوستان ارشادی به جای اینکه با ما همکاری کنند تنها کاری که کردند جوش دادن در ورودی پست برق بیمارستان بود! ما با برخوردهایی اینچنینی مواجه شدیم و چیزی نگفتیم، حالا آقایون در بوق و کرنا کردند و واقعیت را چیز دیگری جلوه می‌دهند. در کل باید بگویم دوستان ما در ارشاد اهل سیاسی کاری هستند و این موارد را عنوان می‌کنند، ما که اهل این سیاسی کاری‌ها نیستیم مدارک لازم را داریم که در مدت هشت سال قبل چقدر پیگیر موضوع بودیم.
دکتر موسوی همچنین ضمن تکذیب ادعای معاون مدیرکل ارشاد مبنی بر توافق برای واگذاری دو اتاق به بیمارستان، گفت: نه این چنین نبوده و هیچ توافقی بین ما نبوده است، حتی ما چندین و چند بار از همین آقایون درخواست کردیم برای بررسی شرایط و نحوه همکاری جلساتی را برگزار کنیم، اما جوابشان این بوده است که باید با مافوق ما هماهنگ شود؛ اگر دوستان هدفشان درست بود چرا این کار را نکردند؟
رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر ساختمان مجتمع فرهنگی در اختیار کدام یک از ارگان‌هاست، اظهار داشت: بخشی از اتاق‌ها در اختیار ماست، کتابخانه و سالن مطالعات در اختیار اداره کتابخانه‌ها و بخشی دیگر که تالار را هم شامل می‌شود هم در اختیار ارشادی هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.