مشهد- با پایان اربعین حسینی که خیل دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از سراسر دنیا را روانه زیارت تربت پاک و مطهر سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) کرد و میلیون‌ها نفر در این مسیر با پای پیاده و چشم دل به زیارت شهدای کربلا شتافتند، اما هنوز از این غم جانسوز رها نشده‌اند که اکنون دل‌های مشتاقان ائمه اطهار(ع) رو به سوی شاه خراسان نهاده‌اند.

حال و هوای «شهر بهشت» برای استقبال از زائران

قدس آنلاین-گروه استان ها-فاطمه معتمدی: آخر صفر که سالروز شهادت جانگذار امام مهربانی‌ها حضرت ثامن الحجج(ع) است و از هم اکنون و چه بسا زودتر، مشتاقان این امام همام برای زیارت مرقد منور و بارگاه نورانی امام رضا(ع) با پای پیاده روانه جاده‌های منتهی به مشهد الرضا(ع) شده‌اند.

مسئولیت سنگین

مشهد در روزهای پایانی صفر طبق روال هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر دلسوخته از سراسر کشور و بلکه جهان است که برای تسلای دل خود در سوگ جانگداز پیامبر اکرم(ص) و شهادت سلاله پاکش امام حسن مجتبی(ع) و نیز شهادت حضرت شمس الشموس(ع)، روانه مشهد الرضا می‌شوند.
اکنون ما مشهدی‌ها که همواره در سایه سار الطاف بیکران این امام همام به عنوان ساکنان و مجاوران حضرتش قرار داریم از مسئولان ارگان‌های دولتی،خصوصی و عمومی شهر گرفته تا مردم عادی کوچه و بازار و کسبه مسئولیت سنگینی برای پذیرایی میهمانان امام رضا(ع)داریم. آن هم رفتاری متناسب با شأن و جایگاه زائران آقا امام رضا(ع).
اکنون با اینکه تنها چند روز به سالروز شهادت امام هشتم(ع) مانده باید دید آیا آماده‌ایم رفتاری متناسب با جایگاه و شأن زائران امام رضا(ع) داشته باشیم.

حرمت زائران امام رضا(ع)

مریدی کارگر زحمتکش شهرداری در حالی که در حال رفت و روب یکی از خیابان‌های منتهی به بارگاه منور رضوی است، می‌گوید: خیلی خوشحالم که این روز ها مشهد مملو از زائران امام رضا(ع) از سراسر ایران و کشورهای مختلف دنیا شده است.

او می‌گوید: زائر امام رضا(ع) حرمت دارد که باید آن را حفظ کرد و رفتار و برخوردی شایسته میهمان امام رضا(ع) داشت.
وی ادامه می‌دهد: در طول سال تحت الطاف و عنایات امام هشتم (ع) زندگی می‌کنیم و حالا باید این چند روز برای خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) سنگ تمام بگذاریم.

امام رضا(ع) نظاره گر رفتار با زائران

او با بیان اینکه باید بدانیم امام رضا(ع) رفتار، گفتار و کردار مجاوران را نگاه می‌کند، می‌گوید:به شخصه تلاش می‌کنم با جارو و رفت و روب بهتر خیابان‌ها، تمیزی را به زائران امام رضا(ع) هدیه دهم و این تنها کاری است که از دستم بر می‌آید، یا اگر راهنمایی یا آدرسی خواستند کمکشان کنم.
یک بانوی مشهدی هم معتقد است:امام رضا(ع) حق بزرگی بر گردن مجاوران دارند چرا که شبانه روز در هوای شهری نفس می‌کشند که در سایه سار و الطاف و نگاه مهربانانه امام هشتم(ع) قرار دارند و چه گره‌های بزرگی به دست این امام عزیز و مهربان باز شده است، بنابراین اکنون وظیفه تک تک ساکنان این شهر است که حق مجاور بودن در کنار بارگاه منور رضوی را به جای آورند و رفتاری در شأن و جایگاه زائر امام رضا(ع) داشته باشند.

رعایت حال زائران

این بانو می‌گوید: باید در این ایام، حال زائران امام هشتم(ع) را به بهترین نحو رعایت کنیم از جمله اینکه اولویت زیارت امام رضا(ع) با زائران باشد و مشهدی‌ها اجازه دهند زائری که از دورترین نقطه کشور یا جهان آمده است فرصت بیشتری برای زیارت داشته باشد و این ایام خاص زائران است و مشهدی‌ها می‌توانند بعداً به زیارت امام رضا(ع) بروند.
وی می‌افزاید: دیگر اینکه باید با تکریم و احترام با زائر برخورد شود و هر کس به هر نحوی که می‌تواند در جهت اینکه زائران زیارت آسانی داشته باشند اقدام کند تا حضرت رضا(ع) از عملکرد ما مشهدی‌ها در برخورد با میهمانش راضی باشد.
وی با بیان اینکه برخورد و رفتار متناسب با شأن و جایگاه زائر امام رضا (ع) در مشهد نسبت به گذشته بهتر شده است،تصریح می‌کند: طرح اهدای عروسک‌های آهوانه از اقدامات خوب و تاثیر گذار است.

نگاه کسب درآمد

شهروند دیگر نیز با اشاره به اینکه مردم مشهد وظیفه سنگینی در برابر زائران امام رضا(ع) دارند، می گوید: زائران از سراسر کشور به مشهد می‌آید و چند روزی میهمان امام رضا(ع) هستند، بنابراین باید به این عزیزان که مورد توجه امام هشتم هستند(ع)به بهترین نحو خدمت کرد و خدای ناکرده دیدگاه اقتصادی و کسب درآمد به زائران نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه مهمان نوازی در سیره ائمه(ع) بخصوص امام هشتم(ع) از جایگاه مهم و با ارزشی برخوردار است، اضافه می‌کند: مشهدی‌ها باید در ارائه خدمت به زائران امام رضا(ع) سر از پا نشناسند.

وی می‌گوید: این خدمت به زائران می‌تواند از برخورد همراه با احترام، تا توزیع نذری و اسکان در منازل باشد، یعنی هر کسی به نحوی که می‌تواند در خدمت زائران باشد تا شرمنده امام هشتم(ع) نباشند.

رضایی، یکی دیگر از ساکنان محلات محدوده حرم مطهر هم می‌گوید: مشهدی‌ها در سایه لطف امام رضا(ع)زندگی می‌کنند، بنابراین همه باید بدانیم که هر چند مشکلات اقتصادی زندگی عده زیادی از مردم را با چالش روبه رو کرده است، اما خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) برکت دارد.

حرکت‌های خود جوش مردمی

وی با انتقاد از اینکه حرکت‌های خودجوش مردمی در خدمت رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) در جاده‌های منتهی به مشهد اندک و کم است، می‌گوید: خدماتی که به زائران دهه آخر صفر در جاده‌ها ارائه می‌شود بیشتر دولتی و مربوط به ارگان‌های مختلف است و از حضور حرکت‌های مردمی کمتر خبری هست که این یک نقص بزرگ بویژه برای مشهدی‌هاست.
بانوی دیگر که در شهر امام مهربانی‌ها زندگی می‌کند، می‌گوید: زائران امام رضا(ع) باید از رفتار مشهدی‌ها طی مدتی که در این شهر حضور دارند راضی باشند تا امام رضا(ع) که توجه ویژه‌ای به زائران دارند، ناراحت و دلگیر نشوند.
بانوی دیگر که زائر امام رضا(ع) است درباره رفتار مردم مشهد با زائران می‌گوید: چند روزی میهمان امام رضا(ع) هستم و تا پایان صفر خواهم ماند.
این بانو که از گرگان به مشهد سفر کرده است رفتار مشهدی‌ها را طی مدت حضورش در این شهر راضی کننده اعلام می‌کند و می‌گوید: فقط جدا سازی خطوط رفت و برگشت خیابان‌های منتهی به حرم به وسیله میله، تردد زائران بخصوص زائران سالمند و معلول را با مشکل روبه رو کرده است.

دل پر درد زائران از برخی کسبه

اما زائر دیگری که از جهرم برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد مشرف شده است، دل پری از رفتار برخی کسبه مشهد دارد و می‌گوید: برخورد برخی از کسبه با زائران آقا امام رضا(ع) بسیار بد است و به چشم درآمد به آنان نگاه می‌کنند، در حالی که بخش زیادی از زائران این امام مهربانی‌ها از طبقه کم درآمد و ضعیف جامعه هستند.
رزاق زاده با انتقاد از گران فروشی برخی هتل‌ها و مراکز اقامتی و نیز تاکسی‌ها می‌گوید: گران فروشی در ایام شهادت امام رضا(ع) که اوج حضور زائران در مشهد است،زیاد دیده می‌شود و گویا قرار است همه کم و کاستی‌های اقتصادی را، زائران جبران کنند.

ضعف همکاری نهادهای مسئول با زائران

وی همچنین با انتقاد از ضعف همکاری نهادهای مسئول در مشهد با زائرانی که قصد بر پایی ایستگاه صلواتی یا تکیه در مشهد دارند،اضافه می‌کند:سال گذشته فقط شهرداری همکاری داشت و توانستیم بعد از کلی رفت و آمد به ارگان‌های مربوط، اقلام مورد نیاز مانند لیمو شیرین و خرما که در تناژ بالا از فارس به مشهد منتقل شده بود را توزیع کنیم که امسال هم همین برنامه در محدوده شارستان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.