مشهد- عشق معنا می شود در هوایی که عاشقان بسیار، از دور و نزدیک برای دیدارش همه تمنا می‌شوند، اما آن‌هایی هم که مجاورند، سراپا شوق و نیازند و لذا هنرمندان تئاتر مشهد از حس و حال خوب مجاورت با امام مهربانی‌ها و تأثیرش برآثارشان چنین روایت می‌کنند.

زندگی در مجاورت امام رضا(ع) برای هنرمند فرصت است

قدس انلاین-گروه استان ها-سرور هادیان: سید مهدی خاتمی، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره حس خوب مجاورت و ارادت به امام رضا(ع) می‌گوید: وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم در مشهد برای هنرمندانی که در مجاورت این حرم مطهر هستند، یک فرصت است و دینی برای هنرمند ایجاد می‌کند.
وی که درکارنامه هنری خویش نمایش هایی چون شب‌های حرم، به آسمان نگاه کن، سنگ بست، شراره و...را دارد، در ادامه می‌افزاید: من تاکنون بارها در نمایشنامه‌هایم از تجربیات و حس‌های خوبی که درهمین مجاورت داشتم، نوشته‌ام و به صحنه آورده‌ام. به اعتقاد من آدم‌هایی که به حریم امن کوی او متوسل شده‌اند و شفاعت خواسته‌اند، حاجت خود را گرفته‌اند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر همچنین اظهار می‌دارد: اگرچه در حال حاضر از سعادت مجاورت امام رضا(ع) دور مانده‌ام، اما هنوز همان حس و حال خوب، همراه من است و شاید همین دور بودن و دلتنگی، حس ناب‌تری را برایم به وجود آورده تا با اشتیاق و دقت بیشتری همچنان بنویسم و کار کنم.

 مجاورت او انتخاب است

راضیه ایرانی، نویسنده و کارگردان و بازیگر تئاتر نیز می‌گوید: ۱۴ساله بودم که برای سرودن شعری اولین بار به مشهد دعوت شدم و به یاد دارم که در راه آمدن به مشهد، یک مسابقه در باره حدیث سلسلة الذهب برگزار شد که من توانستم آن را پاسخ بدهم.
وی تصریح می‌کند: همان جا و با همان حس و حال دوران نوجوانی دریافتم که حدیث سلسلة الذهب در واقع حصار امن و محکمی است که بعد از مطرح کردن آن تصویری که در آن روایت شده است که امام رضا(ع) چندگام به جلو برمی‌داشت و دوباره برمی گشت که آن حصار منم و.... شرط و شروط آن حصار منم و... را برای همیشه در ذهن من به جا گذاشت.
این هنرمند می‌افزاید: بعدها برای من شرایط مهاجرت به مشهد مهیا شد و در حقیقت برای من آن حصار امن فراهم شد.
وی که در رزومه هنری خویش نمایش هایی چون «دختر اسمال طلا»، «بچه‌های سقا خانه»، «دعای باران» و «یک پیاله چهل صلیب» (کار مشترک با شاپور ترکمن سرابی)... را نوشته و کارگردانی کرده است، اظهار می‌دارد: شاید همه ما در هر دورانی ادعای روشنفکری هایی داشته باشیم، اما کافی است، کمی تأمل کنیم؛ بعد درخواهیم یافت که همه ما در یک آن و یک لحظه نیازمند «او» هستیم.
این بانوی هنرمند تئاتر شهرمان تصریح می‌کند: هنرمندان ما به یاد داشته باشند که اگر ما در مجاورت امام مهربانی‌ها هستیم، انتخاب شده‌ایم و روزی خوار خوان گسترده او هستیم.

 کافیست باور داشته باشی

احمد طاهونچی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان این نکته که کار کردن برای امام مهربانی‌ها حس خوبی است، می‌گوید: معمولاً کارهایی که درباره امام هشتم انجام داده‌ایم برگرفته از واقعیت هایی است که در حرم مطهر اتفاق افتاده است.
وی تأکید می‌کند: وقتی به ارادتش باور داشته باشی در شفاعتش درنگی نیست و خوشحالم که در مجاورت این امام مهربانی‌ها امکان کار برایم مهیا شده است.
احمد طاهونچی اظهار می‌دارد: خوشبختانه در همه این نمایش‌ها مخاطب از هر قشری با آن همذات پنداری می‌کند.
وی تصریح می‌کند: به نظر من هرکس به اندازه بضاعت خودش می‌تواند از درگاه این بزرگوار بهره ببرد و این در حالی است که هنرمندان مجاور به دلیل ارتباط بیشتر می‌توانند با هنرشان این احساس را راحت‌تر به روی صحنه بیاورند.

زندگی در سایه عنایت رضوی

علی حاتمی نژاد، نویسنده و کارگردان تئاترهم به خبرنگار ما می‌گوید: کسی که درمشهدالرضا زندگی می‌کند، حتماً تحت تأثیر فرهنگ رضوی است. حرم مطهر و حضورامام رضا(ع) جزئی از زندگی اجتماعی این مردم است.
او ادامه می‌دهد: خوشبختانه مدتی است به فرهنگ رضوی هم بیشتر پرداخته می‌شود. به نظر من هراتفاق اجتماعی و انسانی که در یک اثر هنری در مشهد رخ دهد و هنرمند مردم را به آن دعوت کند، آن فرهنگ رضوی است.
این نویسنده در ادامه خاطرنشان می‌سازد: دو نمایش «حیاط خلوت» و «دویدن در شیب ملایم» نوشته مشترک من و حامد امانپورهم به فرهنگ رضوی اشاره دارد. به نظرمن قرارنیست، فقط درمورد امام رضا(ع) بنویسیم و یا موضوع یا قصه هایی را درحرم بازگو کنیم چرا که امام رضا(ع) بارها برحرمت انسانی واخلاق نیکو تأکید کرده‌اند و این موضوعات هم به امام رضا(ع) بر می‌گردد.
این مدرس تئاتراظهارمی دارد: نقش دین و فرهنگ رضوی را در زندگی انسان معاصر باید ارزیابی کنیم چون امام مهربانی‌ها همیشه واسطه‌ای بین بنده و خداست. خداوند منبع انرژی و نور است و امام می‌تواند، رابط میان انسان و منبع نور باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.