مشهد- با نزدیک شدن به ایام دهه آخر صفر، دهها هزار نفر به قصد زیارت بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) با پای پیاده به سمت مشهدالرضا حرکت می‎کنند. اگر شما هم عازم این سفر هستید، حتماً توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید تا بتوانید، زیارتی در نهایت سلامت داشته باشید.

توصیه‌های بهداشتی برای زائران پیاده امام رضا(ع)

قدس انلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته نیا: دکتر زهرا نهبندانی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی در گفت‌وگو با گزارشگر ما خواستار اطلاع رسانی درباره هشدارهایی می‌شود که سلامت زائران ولینعمتمان را تضمین خواهد کرد.
این مقام مسئول در اولین گام بر ضرورت رعایت بهداشت فردی در این پیاده‌روی تأکید می‌کند و می‌گوید:‌ شست و شوی مکرر دست و صورت و همراه داشتن وسایل حفاظت شخصی مانند پتو، حوله و ماسک می‌تواند تا حد بسیار زیادی به سلامت زائران امام رضا(ع) کمک کند.
وی اظهار می‌دارد: قطعاً رعایت بهداشت می‌تواند از بروز ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کند.
دکتر نهبندانی استفاده از آب و غذای سالم را از دیگر ضرورت‌های تأمین سلامت فردی زائران پیاده حرم امام رضا(ع) می‌داند و می‌گوید:‌ هرچند کاروان‌ها و ایستگاه‌های بین راهی خدمت رسانی سعی می‌کنند با حداکثر ایمنی، آب و غذای بهداشتی را به زائران برسانند، اما خود افراد نیز باید مواظب باشند و فقط در صورتی از مواد غذایی و آشامیدنی استفاده کنند که کاملاً از بهداشتی و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده باشند.
این مقام مسئول با اشاره به آماده باش مراکز جامع سلامت استان برای خدمت رسانی بهداشتی به زائران پیاده ولینعمتمان می‌افزاید: معمولاً چالش هایی که در ایام دهه آخر صفر با آن روبه رو هستیم، به دلیل ناآگاهی زائران پیاده به وجود می‌آید. از این رو تلاش می‌شود با ارائه اطلاعات لازم از طریق رسانه‌ها بر میزان این آگاهی بیفزاییم.

پیش بینی اقدام‌های درمانی قبل از سفر

مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در گفت‌وگو با خبرگاران رعایت اقدام‌های مورد نیاز درمانی را قبل از سفر زائران پیاده مورد تأکید قرار می‌دهد و می‌گوید: تنها با رعایت این اقدام‌هاست که مشتاقان زیارت هشتمین امام همام، مشکلاتی کمتر و زیارتی دلچسب‌تر خواهند داشت.

احتشام فر می‌افزاید: لباس و کفش مناسب در سفر بسیار دارای اهمیت است می‌افزاید: زیرا زخمی شدن پا و عفونت کردن آن ممکن است، آسیب جدی به سلامت فرد بزند.
دبیر ستاد تسهیلات زائران پیاده دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه می‌کند: میزان پیاده‌روی زائران باید براساس توان شخصی باشد نه براساس برنامه قبلی زیرا با ایجاد فشار، فرد در معرض بیماری‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.
وی به همراه داشتن مهر و جانماز شخصی را در کاهش انتقال بیماری و عفونت‌ها مؤثر می‌داند و تصریح می‌کند: بسیاری از زائران امام رضا(ع) از سفر پربرکت کربلا به شهر مشهد می‌آیند. بنابراین ممکن است، بیماری‌هایی را با خود به داخل کشور منتقل کنند که مجاورت این افراد با زائران امام رضا(ع) در انتقال بیماری‌ها تأثیرگذار است.
احتشام فر با تأکید بر رعایت فاصله لازم با افراد سرماخورده و ناقل بیماری‌های ویروسی می‌گوید: زائران مراقب باشند که در طول سفر از ماسک استفاده کنند و در تلاش باشند تا ویروس‌های بیماری زا را در اجتماعات کاروانی و محیط‌های سر بسته منتقل نکنند.
وی یکی از نکات مهم در سفر زائران پیاده را حرکت زائران در طول روز و در روشنایی می‌داند و می‌گوید: برای ما دچار سانحه شدن حتی یک نفر به دلیل حرکت در شب و تاریکی، قابل قبول نخواهد بود و از این نظر باید مدیران کاروان‌ها تلاش کنند تا در زمان تاریک شدن هوا در نزدیک‌ترین ایستگاه اسکان زائر، مستقر شوند و اجازه ادامه حرکت را به کاروان ندهند.
مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز می‌دارد: هر چند پیش بینی وجود خودروهایی برای انتقال کاروان‌های در راه مانده به ایستگاه اسکان زائران در زمان تاریکی انجام شده، اما داوطلبان و زائران بیش از همه باید در این خصوص مراقبت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.