مسئول روابط عمومی کل سپاه در تشریح مأموریت ها و اقدامات سپاه در کمک به زلزله زدگان گفت: فضاسازی های غیرواقعی از اقدامات سپاه ناشی از بغض دشمن نسبت به این نهاد است.

سپاه و ارتش ید واحده در خدمت رسانی به مردم زلزله زده هستند

به گزارش قدس آنلاین، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه در گفتگویی با تشریح بخشی از اقدامات و مأموریت‌های سپاه در عرصه‌ی امداد و خدمت رسانی به هموطنان عزیز زلزله زده غرب کشور تأکید کرد: در غرب کشور هستند و براساس تقسیم کار صورت پذیرفته هر سازمان تمام ظرفیت و تلاش را برای انجام شایسته مأموریت امداد، نجات و خدمت رسانی بکار گرفته‌اند و فضاسازی های غیرواقعی از اقدامات سپاه ناشی از بغض دشمن نسبت به این نهاد خدوم و مردمی است.

متن گفت و گوی سردار شریف به شرح زیر است: 

اکنون سپاه پاسداران هم در منطقه زلزله زده حضور دارد. سپاه تاکنون چه اقداماتی برای امداد و نجات انجام داده است؟

با استفاده از تجارب کسب شده در زلزله‌های بم و ورزقان و بررسی نقاط ضعف و قوت، دستورالعمل مشخصی برای همه نیروهای استانی سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا وجود دارد که هنگام وقوع بحران، چطور عمل شود. برهمین اساس، در زلزله کرمانشاه نیز سپاه سه کار مشخص را در دستور کار خود قرار گرفت نخست اینکه با استفاده از یگان‌های زمینی و نیروهای هوافضا و نیروهای بسیج محلی که در منطقه حضور داشتند، در ساعت‌های اول وقوع حادثه کمک‌های اولیه امداد و نجات میدانی برای خارج کردن مردم از زیر آوار و انتقال مجروحان انجام شد تا تلفات کاهش یابد. همزمان، درمانگاه‌ها و سه بیمارستان صحرایی مستقر در غرب کشور، با همه امکانات بسیج شدند.

سه بیمارستان صحرایی نیز از سایر نقاط کشور به این ظرفیت اضافه شد. در سومین اقدام همزمان، قرارگاه سازندگی سپاه به همراه مجموعه وزارت راه، فعالیت‌های مهندسی خود را برای بازکردن معابر و جاده‌های اصلی آغاز کردند. همچنین به محض اینکه شرایط برای پرواز یگان‌های پروازی فراهم شد، نیروی هوافضای سپاه دو فروند ایلوشین، چهار فروند هواپیمای آنتونف، یک فروند چلنجر و سه فروند بالگرد را در فرودگاه کرمانشاه مستقر کردند. به این ترتیب، یک جریان هوایی برای انتقال مجروحان از نقاط مختلف به فرودگاه و از کرمانشاه به همدان و تهران برقرار شد. همچنین کمک‌هایی که مورد نیاز بود، با استفاده از این هواپیماها به فرودگاه کرمانشاه منتقل شد.

براساس آخرین گزارش ها تا روز گذشته نیروی هوافضای سپاه با بیش از ۸۰ سورتی پرواز اقدام به انتقال ۲۴۰ مجروح، ۱۷۰ مسافر، ۱۵۰ تن بار و اعزام ۲ تیم پزشکی، ۱۷ دستگاه ماشین آلات مهندسی و خودرو، ۴ دستگاه آمبولانس همراه با کارد و نیز مقدار فراوانی خوراک و پوشاک و ... به منطقه کرده است.

همچنین نیروی زمینی سپاه با استقرار چهار گروه مهندسی و هزار دستگاه لودر، بیل مکانیکی و ادوات مهندسی همراه با تجهیزات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با عبور از مرحله آواربرداری برای نجات مردم و بیرون کشیدن اجساد از پنجشنبه وارد مرحله جدید آواربرداری برای خارج ساختن امکانات، لوازم و تجهیزات مردم و نیز احشام شده اند.

شش بیمارستان سیار و صحرایی نیروی زمینی سپاه هم که در سرپل ذهاب، جوانرود، اسلام آباد و روستاهای کوئیک مجید و سراب ذهاب مستقر شده اند با استعداد ۲۰۰ تخت بستری، ۱۷۵ کادر پزشکی، پیراپزشکی و روانشناسی و بخش های تخصصی اورژانس، آزمایشگاه، بستری، اتاق عمل، رادیولوژی و سیتی اسکن سیار به صورت خوداتکا مشغول خدمت رسانی به آسیب دیدگان و مجروحین هستند و تا روز گذشته حدود ۴۵۰۰ مراجعه کننده و حدود ۲۰۰ عمل جراحی داشته اند.

ست های سرویس بهداشتی و حمام پیش ساخته برای استقرار در روستاها و رفع نیازهای مردم در این زمینه هم با دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه از امروز (شنبه) به صورت تدریجی در حال استقرار و خدمت رسانی در منطقه هستند.

یادآور می شود محوربندی و تقسیم کار خوبی برای ادامه رسیدگی به روستاها شده است و با ورود سپاه های استانی در کنار یگان های عملیاتی منطقه، امداد و کمک رسانی به هر روستا به یک فرمانده محول شده و امکانات و مایحتاج زلزله زدگان با سازماندهی و اسکورت تحویل مردم می‌شود.

هماهنگی و تقسیم کار نهادها و ارگان‌های حاضر در منطقه به چه صورت است و مدیریت کدام منطقه به سپاه محول شده است؟

براساس تقسیم کار ستاد بحران استان کرمانشاه، از آنجا که یک تیپ ارتش در منطقه سرپل ذهاب مستقر است، کار امدادرسانی در این شهر به ارتش محول شد. اما امداد و نجات روستاهای منطقه، از منطقه ازگله که کانون زلزله بود تا انتهای سرپل ذهاب به سپاه و بسیج محول شد.

پس از حضور سپاه در منطقه، بلافاصله عملیات توزیع امکانات به روستاییان برغم برخی مشکلات و نارسایی های اولیه با مشارکت سایر دستگاهها و سازمانها با ساماندهی مناسبی دنبال شد. سردار جعفری فرمانده کل سپاه هم در نخستین صبح پس از زلزله، ضمن حضور در منطقه از استان‌های دیگر مانند خوزستان، اصفهان و ایلام و همدان درخواست کردند نیرو و امکانات به کرمانشاه منتقل شود. به این ترتیب، امکانات اولیه از انبارهای موجود سپاه بود. اما در ادامه، هلال احمر در تأمین چادر و دیگر امکانات مورد نیاز اقدامات قابل قبولی انجام داد. به دلیل سرمای هوا و گستردگی منطقه و مشکلاتی که درتوزیع وجود داشت، متأسفانه شب اول مشکلاتی را شاهد بودیم. نارسایی‌هایی همچون رفتارهای برخی همشهریان ما که شاید ناشی از شرایط اضطرار بود، اجازه نمی‌دادند امکانات به صورت منظم و مساوی تقسیم شود که خوشبختانه این مشکل هم از روز دوم برطرف شد.

هلال احمر تأمین کننده نیازها است. در روستاها هم مجموعه سپاه و بسیج اقدامات لازم را همچنان انجام می‌دهند. خوشبختانه در روز دوم از مردم درخواست کمک کردیم که بسیار راهگشا بود و پایگاه‌های مقاومت و هلال احمر، کمک قابل توجهی از مردم جمع آوری کردند. با رسیدن کمک‌های مردمی به منطقه از صبح چهارشنبه، تقریباً می‌توان گفت بخش عمده‌ای از نیازهای زلزله زدگان تأمین شده است. البته اسکان موقت، فراهم کردن شرایط اسکان دائم با طراحی دولت و سازمان‌ها و نهادهای همکار در حال پی گیری و انجام است.

اطلاعات ما نشان می‌دهد که هلال احمر، ارتش و سپاه، چادرهای زیادی را از انبارهای خود و یا با استفاده از کمک‌های مردمی، توزیع کردند و در حال حاضر مشکل چادر حل شده است و نقش هلال احمر در تأمین چادرها برجسته بوده است. البته  برخلاف آنچه گفته می‌شود، منطقه اصلاً روستای صعب‌العبور و غیرقابل دسترس ندارد. زیرا منطقه پیش‌تر منطقه جنگی بوده و پس از جنگ روستاها بازسازی شده و همه روستاها آسفالت و قابل دسترسی هستند. به همین دلیل ۶۰ دستگاه آمبولانس، به ازای هر روستا یک آمبولانس، به منطقه اعزام و در همان ساعت‌های اولیه کمک‌های درمانی به مردم ارائه شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

رئیس جمهوری اعلام کرد که از این پس سایر اقدامات باید با هماهنگی بنیاد مسکن باشد. دیدگاه شما چیست؟

در راستای اعلام رئیس جمهور مبنی بر واگذاری مسئولیت اسکان دائم و ساخت و سازهای مردم به بنیاد مسکن و اعلام آمادگی سپاه برای مشارکت و نقش آفرینی در این عرصه نیز دیروز تفاهم نامه ای بین رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) امضاء و مقرر شد احداث اسکان موقت زلزله زدگان توسط قرارگاه خاتم الانبیاء صورت پذیردکه انشاءالله این کار با فراهم سازی مقدمات از هفته آینده آغاز خواهد شد.

سپاه در این زمینه تجارب و ظرفیت های خوبی دارد و سابقه همکاری با بنیاد مسکن در زلزله ورزقان که در مدت کمتر از سه ماه ۷ هزار واحد مسکونی برای مردم و ۱۲ هزار واحد برای نگهداری احشام و آماده کرد می تواند در این خصوص اطمینان بخش باشد لذا همانگونه که سرلشکر جعفری تأکید کردند ما با قدرت و با تمام توان و انگیزه تلاش می‌کنیم مسئولیت خود در قبال مردم و آسیب دیدگان زلزله در این منطقه که یادآور مقاومت و رشادت های آنان برابر دشمنان در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن است انجام دهیم.

پاسخ شما به برخی فضاسازی های رسانه ای در خصوص اقدامات ارتش و سپاه در امر خدمت رسانی به مردم زلزله زده چیست؟

سپاه و ارتش براساس مأموریت ها و وظایف ذاتی خود در هنگام حوادث و بلایای طبیعی در عرصه عملیات امداد، نجات و خدمت رسانی به مردم زلزله زده غرب کشور حضور بموقع و شایسته ای را به منصه ی ظهور گذاردند.

آنها بر مبنای تقسیم کار صورت گرفته (ارتش در شهرها و سپاه و بسیج در روستاها) تمام ظرفیت و تلاش خود را برای انجام شایسته مأموریت بکار گرفته اند و در واقع به مثابه‌ی ید واحده در صحنه خدمت رسانی به مردم حضور دارند و فضاسازی های غیرواقعی از اقدامات سپاه که ناشی از بغض دشمن نسبت به این نهاد خدوم و مردمی است نیز اقدامی نخ نما شده و شکست خورده است و هیچ تأثیری در خدمت رسانی ما به مردم نخواهد داشت و مردم عزیز زلزله زده حضور سپاه در کنار خود را بعنوان یاور و ناجی به گرمی حس می کنند و بدخواهان انقلاب و ملت ایران در این عرصه طرفی نخواهند بست. 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.