تنها هدف مامون کنترل امام رضا علیه السلام بود اما حضرت بزرگترین بهره برداری را به نفع جامعه اسلامی ومذهب تشییع ایجاد کردند. ورود مجموعه اولاد موسی بن جعفرعلیه السلام به سمت ایران و ایجاد حرکت های بسیار گسترده وابلاغ بیانات اهل بیت به واسطه امام رضا علیه السلام به جای جای محدوده حکومت عباسیون منجر به افزایش آگاهی جامعه به رفتار شیعیان شد.

استراتژی امام رضا(ع)  در برابر مامون همانند امام حسین (ع) در برابر یزید بود

قدس آنلاین- حجت الاسلام ابراهیم بهاری خطیب وکارشناس مذهبی با اشاره به استراتژی ائمه اطهار دررفتارهای سیاسی واجتماعی به قدس آنلاین گفت: رفتار ائمه صلوات الله علیهم وسیره بزرگواران همگی در یک خط تعریف شده و حرکت به سمت من الله و هدایت جامعه برای رسیدن به نقطه کمال الهی است، اگر امام علی علیه السلام بیست وپنج سال از حق خود در مناصب ظاهری دنیوی فاصله می گیرد و یا وجود مبارک مجتبی علیه السلام تفاهم نامه صلح با معاویه را امضا می کند در حالی که از پیامبر روایت شده اگرمعاویه را بر منبر من دیدید او را پایین کشیده وشکمش را پاره کنید یا وجود مبارک امام حسین علیه السلام منجر به قیام حیرت انگیزی در عالم می شود که مجموعه عالم از آن روز تا کنون همچنان متحیر رفتار وانتخاب سید الشهداست و بسیاری از ابعاد آن قیام سرنوشت ساز اسلامی همچنان مورد سوال است بنحوی که با گذشت بیش از چهارده قرن از واقعه عاشوراحتی دشمنان جرات ندارند حرکت امام را اشتباه یا دارای تناقض بنامند همه وهمه به شناخت آن بزرگواران از محیط پیرامون وافرادی بازمی گردد که گرد آنها را گرفته بودند.

وی دراین باره افزود: همه ائمه معصومین با آگاهی از محیط واطرافیانشان تصمیمات حیاتی و سرنوشت سازی را اتخاذ می کردند بنابراین برای شناخت رفتارائمه نیازمند آگاهی از استراتژی رفتار ائمه هستیم. شخصی به محضر امام زمان شرفیاب شد واز ایشان علت عدم قیام را پرسید در صورتی که مدعی شد درشهر ما پنجاه هزار نفر سینه چاک منتظر فرمان شما در قیام هستند. امام در پاسخ به وی فرمود:اگر در شهر شما چهل نفر آماده جانفشانی باشند من با اذن  پروردگار عالم مقدمات ظهور را فراهم می کنم؛ امام از آن مرد خواست چهل نفر از بهترین های محب امام را به خانه اش دعوت کند و حضرت از وی خواست که دو نفر را غیر از آنها به خانه اش دعوت کند که یکی قصاب ودیگری پیرمرد بود؛ امام از آن مرد خواست دو گوسفندی را بالای پشت بام ببرد در حالی که میهمانان از وجود آن گوسفندان مطلع نباشند، پس از لحظاتی میزبان به دعوت امام یکی از کسانی که ذوب در ولایت امام بود را به پشت بام دعوت کرد بنحوی که متوجه حضور مبارک حضرت حجت در بالای پشت بام شد، حضرت از میزبان خواست که قصاب به پشت بام آورده شود و از وی خواستند که اولین گوسفند را سر ببرد و با فراخواندن میهمان دوم دستور بریدن سر دومین گوسفند داده شد آن زمان امام زمان علیه السلام از میزبان خواست که باقیمانده افراد را به پشت بام بخواند، میزبان در بازگشت خدمت امام عرض کرد که همه فرار کرده اند! امام زمان علیه السلام خطاب به آن مرد فرمود: هنگامی که هنوز نمی دانند امامشان جلاد نیست و به این مساله آگاه نیستند که امامشان رئوف، مهربان وآماده هدایت است آیا میتوان از آنها انتظار داشت که به یاری من بشتابند؟ با روایت این ماجرا به این موضوع می رسیم که جامعه باید به فهم ودرکی برسد که بتوانند مقتضیات و ضروریات مورد توجه امام را درک کند.

حجت الاسلام بهاری درخصوص اهمیت یاران وفاداری چون شهدای کربلاو تفاوت آنها با سایر یاران ظاهری ائمه تصریح نمود: افراد و یاران دوره امام رضا و سید الشهدا عملکردی بسیار متفاوت از یکدیگر دارند، امام حسین در خطبه ی شب عاشورا فرمودند: شما بهترین یاری کنندگان دین خدا هستید ودیگرشبیه شما نخواهد بود. شهدایی که متصل به عاشورا بودند برترین وخالص ترین یارانی بودند که ده ها بار براین نکته تاکید کردند که یک جان نه هزاران جان را در راه امام حسین می دهند. شناخت جامعه توسط امام وتحلیل محیط رفتاری امام منجر به  انتخاب های ائمه اطهار می شود لذا هنگامی که شخصی به امام صادق عرض کرد که با وجود چهار هزار شاگرد واین همه فدایی چرا علیه حکام ظالم وفت قیام نمی کنید امام به عدم آمادگی جامعه اشاره می کند، هر چند امام بر این نکته تاکید می کنند که تمامی قیام ها نظامی نیست بلکه امام مترصد فرصتی است تا جامعه آماده ایجاد حکومت اسلامی شود که مسلما این آمادگی نیازمند بسترها وابزارهای خاص خود است.

وی درخصوص ایجاد حکومت اسلامی که مردم از ائمه اطهار علیهم السلام آن را مطالبه می کردند گفت:ایجاد حکومت اسلامی نیازمند بسترهای خاص خود است همانگونه که مقام معظم رهبری براین نکته تاکید دارند که ما به حکومت اسلامی نرسیده ایم اما مسیری را برای رسیدن به آن شروع کرده ایم. امام علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: من خمس عدالت را پیاده کردم  چرا که برای پیاده کردن عدالت محض وحکومت مطلق در جریان پیاده کردن حقایق الهی برسیم نیازمند ابزارهایی لازم هستیم؛ هر چند اجرای خمس عدالت در جامعه قاتل امیرالمومنین علیه السلام می شود.

وی درخصوص تحلیل مردم از پذیرش ولایتعهدی امام رضا درآن دوران گفت:امام رضا هنگامی وارد توس شدند در حالی که قرار بود ولایتعهدی فردی را بپذیرد که ظالم به حقوق اولیای الهی وجامعه اسلامی است. فرض مثال مقام معظم رهبری به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود!! چنین انتخابی تعجب زاست. مقام معظم رهبری  با آن نگاه وبینش الهی که عطای پروردگار عالم به ایشان است در چنین حرکتی ممکن است مورد تحلیل های مختلفی قرار بگیرند اعم از عقب نشینی از اسلام یا مساله نفوذ و... و. شیعیان  دوره امام رضا علیه السلام نیز مطابق این مثال از تصمیم حضرت مبنی بر پذیرفته شدن ولایتعهدی متحیر شدند!! آنها تعجب کردند که چرا امام رضا علیه السلام همانند امام حسین علیه السلام دست به شمشیر نبرد و در مقابل مامون نایستاد. درپاسخ باید گفت جامعه آن روز ظرفیت و آگاهی لازم برای  شناخت استراتژی امام را نداشت. مردم به قدری از حکومت عباسی در هراس بودند که جرات نداشتند لباسی غیر از رنگ مشکی بر تن کنند آیا از چنین جامعه ای میتوان انتظار داشت که همراه امام دست به شمشیر ببرند؟ امام رضا بهترین استراتژی را داشت بنحوی که امام رضا پیروز اصلی این میدان بودند. لذا امام رضا مسیری را انتخاب نمود که کسی جرات و توانایی آن را ندارد که راه وتصمیم امام را غلط بشمرد بنابراین امام رضا علیه السلام عالی ترین مسیر را انتخاب نمودند. امام رضا علیه السلام هنگامی که ازمدینه خارج شدند از خانواده اشان خواستند پشت سرشان گریه کنند در حالی که خانواده براین نکته تاکید کردند گریه پشت سر مسافر شگون ندارد، امام درپاسخ خانواده فرمودند: پشت سر مسافری گریه نباید کرد که امیدی به برگشتش هست نه مثل من که به صورت جبر او را از شهرش منتقل می کنند و امیدی به بازگشتش نیست.

حجت الاسلام بهاری با منافق خواندن مردم مدینه درعدم حمایت از امام رضا وامام حسین علیهم السلام تصریح نمود: بنده معتقدم مردم مدینه به مراتب خائن تر از مردم کوفه بودند چرا که مردم کوفه بعد از جریان عاشورا در تلاش بودند وفاداری خود را نسبت به اهل بیت نشان دهند، به همین دلیل امام صادق علیه السلام فرمود: کوفه پایگاه و  خانه آخرالزمانی ماست وبه همین دلیل حضرت حجت محل حکومت و زندگی شان را در مسجد کوفه و سهله است قرار داده اند اما هرگز درباره مدینه چنین مطلبی بیان نکردند. شهر مدینه به دلیل دفن پیکر مطهر پیامبر اکرم (ص)  مورد حرمت جامعه اسلامی قرار دارد اما مردم مدینه نسبت به اهل بیت علیهم السلام وفادار نبودند. مردم مدینه و کوفه هیچ کدام امام حسین علیه السلام را یاری نکردند اما مردم کوفه تلاش کردند عدم یاری رساندن به امام را جبران کنند. در تاریخ طبری آمده: قرنها باید بگذرد که لکه ننگی که بر پیشانی مدینه نشسست از تولد فرزندان نامشروعی که در حمله سپاه یزید  به وجود آمد بگذرد. آن زمان هیچ دختر باکره ای باقی نماند ویزید دستور داده وبد تا سه روز تعرض به جان و مال وناموس مدینه مباح است و منبر پیامبر سوزانده و مسجد النبی به اسطبل حیوانات یزید تبدیل شد اما  مردم مدینه حرکتی در تقاب با یزید انجام ندادند هر چند که در ظاهر نسبت به پیامبر وخاندانش محبت نشان میدهند.

 این استاد حوزه با اشاره به خط سیر مشابه امام رضا وامام حسین علیهم السلام در مبارزه با دشمنان اظهار داشت: امام رضا خط سیری شبیه امام حسین را انتخاب می کند با این تفاوت که سیدالشهدا مدتی در مکه ماندند و در هنگام عزیمت از مکه این ابهام را در خیل زائرین حج ایجاد می شود که چرا حسین بن علی علیه السلام برای اعمال حج محرم نشد؟ مردم همچنان در پی پاسخ این سوال بودند تا از واقعه کربلا آگاه شدند اما امام رضا علیه السلام از مدینه شهر به شهر حرکت می کند تا بتواند علی رغم میل حکام وقت تاثیر گذار باشند. امام رضا علیه السلام در شهر نیشابور که عمده ترین مرکز علمی ایران آن زمان بوده در برابر دوازده هزار قلم به دست که برای یادداشت برداری از سخنان امام حاضربودند قرار می گیرد. وجود امام به قدری با عظمت است که دوازده هزار قلم به دست در ان زمان معجزه ای به شمار می رفته چرا که یک  با سواد در میان انبوه بیسوادان زندگی می کرده است.

امام رضا علیه السلام در شهر نیشابور آن سخنرانی عظیم را داشتند؛ امام حدیث سلسله الذهب را از پدرشان تا به امیرالمومنین و رسول الله نقل می کنند و بعد از آنکه شروط ایمن بودن از عذاب را نقل می کنند براین نکته تاکید داشتند یکی از شروط پذیرفته شدن، پذیرفتن ولایت من است این جمله دنیایی از سوال را در ذهن مردم ایجاد کرد که برای مامون بسیار گران بود.

  وی درخصوص سیاست های منافقانه مامون و روشنگریهای امام رضا افزود: مامون در وسط جمعیت به حضرت می گوید : می خواهم حکومت را به شما برگردانم حضرت می پرسند؟ اگر شما چنین اراده ای کردید حکومتی که به من برگردانید یا به شما تعلق دارد یا مردم آن را به شما داده اند؛ اگر مردم تو را پذیرفتند چرا آن را می بخشی و  اگر خدا حکومت را به تو داده است حقی برای بخشیدن آن نداری! مامون با شنیدن این توضیحات سرافکنده شد. مامون در بین خلفای عباسی به ذکاوت و فهم ودانش مشهور  و بسیار نیرنگ باز بود. مامون به قدری حساب شده عمل می کرد که تا دویست سال بعد از شهادت امام رضا علیه السلام هنوز شیعیان به این باور نرسیده بودند که قاتل امام رضا مامون است به همین دلیل بالای قبر او فاتحه می خواندند. در چنین جامعه ای که مامون با نفاق عمل می کند امام ولایتعهدی را قبول می کند به شرط آنکه عزل ونصبی نداشته و  در امور حکومت دخالتی نکنند.

این کارشناس دینی در پایان با اشاره به توجه امام به بهره برداری همه جانبه به نفع اسلام وآیین تشیع به قدس آنلاینگفت: تنها هدف مامون کنترل امام رضا علیه السلام بود اما حضرت بزرگترین بهره برداری را به نفع جامعه اسلامی ومذهب تشییع ایجاد کردند. ورود مجموعه اولاد موسی بن جعفرعلیه السلام  به سمت ایران و ایجاد حرکت های بسیار گسترده وابلاغ بیانات اهل بیت به واسطه امام رضا علیه السلام به جای جای  محدوده حکومت عباسیان منجر به افزایش آگاهی جامعه به رفتار شیعیان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.