تولیت آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود ۵۰۰ هزار زائر زیارت اولی محروم از اقصی نقاط کشور به حرم مطهر رضوی مشرف و میهمان آستان قدس رضوی شدند.

۵۰۰ هزار زائر محروم زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی همزمان با شب شهادت حضرت امام رضا علیه السلام در ویژه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در ایام پایانی دهه آخر صفر حدود ۳۰۰ هزار زائر بصورت پیاده از اطراف مشهد و استان‌های همجوار به حرم مطهر رضوی مشرف شدند. خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام رمز ائتلاف جهان اسلام است، آشنایی، شناخت، پیروی و اطاعت از سیره و روش عملی زندگی امام رضا علیه السلام رمز اتحاد مسلمانان است و در سایه این امام همام می‌توان تمام اختلافات را به وحدت تبدیل کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام رضا علیه‌السلام رمز مقاومت و ایستادگی در راه هدف و بارگاه منور ایشان جایگاه سکینه و آرامش قلوب است. تصریح کرد: حدیث سلسله الذهب حضرت رضا علیه السلام درمان درد انسان معاصر است. سنگ زیربنای جامعه و نظام اسلامی توحید بوده و جامعه‌ توحیدی تنها در پرتوی ولایت است که شکل می‌گیرد.

* امام رضا(ع) پرچمدار عدالت اجتماعی
وی امام رضا علیه‌السلام را پرچمدار عدالت اجتماعی دانست و با اشاره به اینکه در زندگی امام رضا علیه‌السلام توجه به دیگران و به ویژه ضعفا و مظلومان موج می‌زند، ابراز کرد: تأکید بر نظام ولایی و امامت در کلام امام رضا علیه‌السلام بسیار فراوان است، این امر به آن سبب است که موفقیت‌های جامعه اسلامی در پرتوی ولایت است که محقق می‌شود و این موضوع را مسلمانان در طول تاریخ به تجربه دریافته‌اند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: به لطف خدا و برکت وجود حضرت رضا علیه‌السلام هر ساله عدد زائران بارگاه منور رضوی افزایش می‌یابد. ضمن اینکه آمار زائران بیشتر می‌شود، کیفیت زیارت نیز افزایش می‌یابد و شاهد آن هستیم که زائران با شور و شعور بیشتری مشرف می‌شوند.

* فساد سیستمی؛ نتیجه بی‌تفاوتی به انجام منکرها و ترک معروف‌ها
وی زیارت را نقطه عطفی در زندگی زائر و تأثیرگذار در تمام لایه‌های زندگی او معرفی و ابراز کرد: هجمه‌هایی که امروز از سوی دشمنان به مقوله زیارت می‌شود نشان دهنده نقش اثر بخش آن بر انسان سازی و جامعه سازی قرآنی است. آتش به اختیاری که رهبر معظم انقلاب فرمودند ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است؛ یک انسان متدین مسلمان نمی‌تواند در قبال ترک معروف‌ها و انجام منکرها بی‌تفاوت باشد. فساد آنگاه سیستمی می‌شود که دیگران در قبال منکرها و معروف ها بی تفاوت می شوند و در پرتوی زیارت، انسان در قبال مسائل اجتماعی احساس مسئولیت می کند.
تولیت آستان قدر رضوی در فراز دیگری از سخنان خود با تأکید بر این مطلب که به هیچ عنوان اسکان در کمپ در شأن میهمانان حضرت رضا علیه‌السلام نیست، بیان کرد: مشهد ۴ کمپ برای اسکان زائران دارد؛ قطعا شان زائران امام رضا علیه‌السلام نیست که در کمپ اسکان داده شوند، در همین راستا آستان قدس رضوی زائر شهر رضوی را احداث کرده است.
وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از زیارت اولی‌ها و کسانی که از آخرین تشرف آنها مدت زمان زیادی گذشته است، به همت آستان قدس رضوی به حرم مطهر رضوی مشرف شده اند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه آستان قدس رضوی آنچه در توان دارد برای رفاه زائران و گره گشایی از مشکلات آنان به کار خواهد بست. عنوان کرد: مجمع مشاوران را با حضور مسئولان شهری و استانی ایجاد کرده ایم تا مشکلات در رابطه با زائران را برطرف کنیم.

* مسئولان مانع بلند مرتبه سازی‌های ناهمگون اطراف حرم شوند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با انتقاد از مرتفع سازی‌های اطراف حرم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در ساخت و سازهایی که در اطراف حرم صورت گرفته، به همگونی و هماهنگی میان فضاها و معماری با فرهنگ و هویت اسلامی کمتر توجه شده است، بگونه‌ای که این عدم تطابق و ناهمگونی امروز به وضوح در برخی ساختمان‌ها قابل مشاهده بوده.
وی با بیان اینکه مسئولان باید جلوی بلند مرتبه سازی‌ها با هویت ناهمگون را در اطراف حرم مطهر بگیرند. اظهار کرد: روند ساخت و سازها در حریم حرم باید اصلاح شود، تا بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بیانگر هویت دینی مردم و میان حرم و حریم ارتباط بصری جریان داشته باشد. به نحوه توسعه و ساخت سازهای اطراف حرم که گاهی منظر بصری حرم مطهر را تحت شعاع قرار داده، معترض هستیم و انتقاد داریم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوی در راستای کمک رسانی به محرومان و نیازمندان، ابراز کرد: در راستای عمل به منشور هفتگانه مقام معظم رهبری و توجه به محرومان و نیازمندان، در اولین اقدام معاونت امداد مستضعفان و بنیاد کرامت امام رضا(ع) را با مأموریت توجه به نیازمندان و فقرا تاسیس کردیم که همکاری نزدیکی با نهادهای امداد رسان از جمله کمیته امداد و خیریه‌ها دارند.

* رویکرد توانمندسازی در کمک‌رسانی به نیازمندان
وی اضافه کرد: رویکرد آستان قدس رضوی در کمک رسانی به نیازمند توانمندسازی آنان است، بنابراین به حوزه توانمندسازی محرومان و ایجاد مشاغل خرد و متوسط برای روستائیان و ایجاد درآمد ثابت برای خانواده‌های بی‌بضاعت ورود پیدا کرده‌ایم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در همین راستا مرمت و بازسازی بسیاری از قنات‌ها در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی را با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و افزایش تولیدات کشاورزی آغاز کرده‌ایم که خود می‌تواند برای صدها نفر اشتغال‌زایی داشته باشد. همچنین در پروژه‌ای برای ایجاد اشتغال روستایی و توانمندسازی محرومان طرح اهدای دام سبک را در دست اجرا داریم.
وی با اشاره به اینکه در خدمت‌رسانی به مردم بویژه نیازمندان بر همکاری با سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان و بویژه مشارکت‌های مردمی اعتقاد راسخ داریم. تصریح کرد: ساخت مجموعه مسکونی ۵۳۰ واحدی زوج‌های جوان با هدف ایجاد مسکن برای زوج‌های جوان محروم و ترویج امر ازدواج در مشهد آغاز شده و همچنین کلنگ پروژه‌ای مشابه در خراسان جنوبی برای زوج‌های جوان زده شده و در دست احداث است.

* نظر واقفان در موقوفات بطور دقیق اجرا می‌شود
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی وقف و نذر را در گره گشایی از بسیاری مشکلات اقتصادی مردم تأثیرگذار خواند و اظهار کرد: آستان قدس رضوی یکی از مهمترین وظایف خود را اجرای دقیق نظر واقف نسبت به موقوفات می‌داند، بطوریکه امروز نظر واقفانی که ۳۰۰ سال پیش موقوفه داشته‌اند، بطور دقیق اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: تلاش داریم نسبت به شهرستان‌های محروم خدمات فرهنگی و رفاهی را به اقتضاء نیاز از قبیل ساخت کتابخانه، درمانگاه و غیره ارائه دهیم، البته در این امر اولویت توجه به زائران مدنظر است.
وی بیان کرد: زائر را از مبدأ تا مبدأ تعریف کرده‌ایم، یعنی از لحظه‌ای که فرد به سمت مشهد مقدس حرکت می‌کند تا به شهر و دیار خود باز می‌گردد، زائر است و باید مورد حمایت رفاهی و ارائه خدمات فرهنگی قرار بگیرد، در همین راستا در مسیرهای منتهی به حرم مطهر میقات الرضاهایی را ساخته‎ایم که تا امروز نزدیک به ۲۰ میقات الرضا(ع) ساخته و تلاش داریم عدد آن را به ۱۰۰ عدد برسانیم.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه رسیدن به مرجعیت علمی را برای مشهد امری دست یافتنی می‌دانیم و انشالله به زودی این مهم حاصل خواهد شد. اظهار کرد: مشهد مقدس به جهت دارا بودن دانشگاه‌های فرهیخته و حوزه علمیه کهن در کنار مضجع منور عالم آل محمد(ص) این ظرفیت را دارد که به مرجعیت علمی جهان اسلام تبدیل شود.

* بسترهای رسانه‌ای حرم مطهر باید افزایش یابد
وی تأسیس رادیو زیارت به مرکزیت صدا و سیمای خراسان رضوی و آغاز بکار شبکه ماهواره‌ای امام رضا(ع) که از ابتدای امسال پخش آزمایشی آن آغاز شده است را از جمله اقدامات جدید آستان قدس رضوی در حوزه رسانه برشمرد و عنوان کرد: همچنین برای راه اندازی شبکه رضوی با صدا و سیما وارد مذاکره شده‌ایم و آقای عسکری در این رابطه قول‌هایی را داده‌اند. با این وجود معتقدیم بسترهای رسانه‌ای آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت‌های عظیم حرم مطهر هنوز بسیار محدود است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آستان قدس رضوی در اربعین حسین ضمن کمک به موکب‌های مسیر بین کربلا و نجف، در مناطقی همچون سامرا و مهران که کمتر مورد توجه بودند، بصورت جدی وارد عرصه خدمت‌رسانی به زائران شد.
وی افزود: با وقوع حادثه زلزله کرمانشاه به ستاد اربعین آستان قدس رضوی گفتیم، از همانجا به کمک زلزله زدگان بروند که از اولین گروه‌هایی که به کمک مردم رفتند بنیاد کرامت امام رضا(ع) بود.هم اکنون بنیاد کرامت امام رضا(ع) با همکاری سپاه، ارتش و دستگاه‌های دولتی کار امداد رسانی به زلزله زدگان را دنبال می‌کند.

* طرح مسائل حاشیه‌ای و سیاسی گره‌ای از مشکلات زلزله زدگان نمی‌گشاید
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه در موضوع زلزله باید از طرح مسائل حاشیه‌ای و سیاسی پرهیز شود و تمام توان را در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم بکار بست. تصریح کرد: مردم کرمانشاه را ما تنها نخواهیم گذاشت و از همه مسئولان و دست اندرکاران خواهش می‌کنیم، برای این مردمی که در دوران دفاع مقدس غیورمردانه در برابر تهاجم دشمن ایستادند، هر آنچه از دستشان بر می‌آید، انجام دهند. حاشیه‌ها هیچ دردی از مردم زلزله زده باز نخواهد کرد و جز تشویش اذهان عمومی و تبدیل حاشیه به متن، ثمری ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: آستان قدس رضوی هم‌اکنون به دنبال آن است که با همکاری قرار خاتم الانبیاء(ص)، بسیج، سپاه و دولت اسکان موقتی را برای زلزله‌ زدگانی که خانه خود را از دست داده‌اند، فراهم کند تا با فراهم آمدن شرایط اسکان، آرامش به مردم باز گردد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.