ایران، تمثالی پر شکوه از همدلی و همزبانی مردمانی است که هر از گاه در بزنگاه‌های متفاوت، جلوه هایی زیبا و بی‌بدیل از ایثار خویش را به منصه ظهور نهاده‌اند.

آتش به اختیارهای پس از زلزله

قدس آنلاین- ایران، تمثالی پر شکوه از همدلی و همزبانی مردمانی است که هر از گاه در بزنگاه‌های متفاوت، جلوه هایی زیبا و بی‌بدیل از ایثار خویش را به منصه ظهور نهاده‌اند. زلزله اخیر غرب کشور مصداق بارز و گواه صادقی است از این حضور بی‌بدیل که می‌توان همواره بدان بالید. در این میان نقش و حضور برخی از گروه‌ها که می‌توان از آن‌ها به عنوان سرمایه‌های اجتماعی یاد کرد به دلایل مختلف بویژه تأثیرگذاری آن‌ها در میان افکار عمومی بیش از دیگران حائز اهمیت است.

• یا حسین دیگر

هنوز چند روزی از پایان کار موکب‌های اربعین نگذشته بود که زلزله غم سترگی را بر دل‌ها نشاند. موکب داران اربعین که هنوز گرد و غبار و خستگی خدمت به زائران پیاده‌ اباعبدالله الحسین(ع) از چهره‌های شان پاک نشده، کمر خدمت و امداد به زلزله زدگان غرب کشور بستند.

در همان روزهای نخست بود که به همت خیران و هیئت‌های مذهبی تعدادی موکب برای طبخ و توزیع غذا میان هموطنان زلزله زده در استان کرمانشاه برپا شد.

برای گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم‌تحقیقات که پیش از این موکب دانشجویان جهان اسلام را در مسیر پیاده‌روی اربعین برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده‌ اباعبدالله الحسین برپا کرده بودند، بلافاصله پس از وقوع زلزله در استان‌های غربی کشور، این موکب را در بین زلزله‌زدگان برپا کردند. گروهی دیگر  از دانشجویان نیز با عنوان گروه جهادی شهدای گمنام در کرمانشاه به یاری هموطنان آسیب دیده خود شتافتند.

یک موکب بین المللی در همان روزهای نخست پس از فراغت از تلاش خستگی ناپذیرش در خدمت به زائران حسینی، برای کمک به زلزله زدگان آستین بالا زد.

موکب بین‌المللی «شباب مقاومت» در پیامی نوشت: «ما جمعی از جوانان پاکستانی، یمنی، عراقی، آذری و ایرانی  که در ایام اربعین حسینی خادم زائران آن حضرت بوده‌ایم، از شما عزیزان درخواست داریم ما را در این امر مهم یاری دهید تا #مرهمی باشیم بر دل مردم مصیبت زده #کرمانشاه

مداحان اهل بیت عصمت و طهارت که در ایام حزن و اندوه مصیبت سید و سالار شهیدان بار دیگر پیام مظلومیت این خاندان را به زیبایی به گوش جهانیان رسانده بودند در این مصیبت نیز کوشیدند با شوری وصف ناپذیر جلوه‌های عینی حضور آحاد مردم را به همگان نشان دهند.

این حضور چه آنگاه که میثم مطیعی به یاد زلزله زدگان کرمانشاه مداحی کرد و چه آنگاه که تصویر چند مداح معروف در حین آواربرداری در مناطق زلزله زده منتشر گردید محملی شد برای تهییج عاشقانه و مشارکت جمعی مردمی که همت صادقانه شان را می‌شد در قنوت نیاز و ذکرهای توسل شبانه و اندیشه‌های زیبایشان دید. اندیشه‌های گرانسنگی که گاه جلوه‌ای از آن را هم می‌شد در ایثار آن مداح دانش‌آموز که در اختتامیه یازدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی(ع) جایزه‌اش را به زلزله‌زدگان کرمانشاه هدیه کرد به تماشا نشست.

•حراج بهترین هدیه عمر

در اقدام زیبای دیگر، سجاد شاکری یکی از شعرای آیینی کشورمان انگشتری را که از رهبر انقلاب هدیه گرفته بود برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه به حراج گذاشت. این شاعر جوان با تأکید بر ارزش معنوی این هدیه گرانقدر، اذعان کرد: با وجود عزیز بودن آن به عنوان یکی از بهترین هدیه‌های عمرش، تصمیم گرفتم این تحفه اهدایی از رهبر انقلاب را با نیت کمک به هموطنان زلزله‌زده در غرب کشور به حراج بگذارم.

سجاد در اینستاگرام خود نوشت:اگه نگم عزیزترین، بی شک یکی از عزیزترین چیزایی که تو این دنیا دارم، همین انگشتریه که از دست مبارک حضرت آقا هدیه گرفتم. اما عزیزتر از این انگشتر، سلامتی و حفاظت از برادران و خواهران زلزله زدمه که این ایام نیازشون به اولیات زندگی خیلی بیشتر از نیاز من به این انگشتر دوست داشتنیه. به همین منظور، تصمیم گرفتم این انگشتر رو برای کمک به مردم شریف کرمانشاه عزیز به فروش برسونم و با مبلغ حاصله مرهمی روی زخم عزیزان هم میهنم بذارم؛ بنابراین اگر خیران عزیز «مبلغ پیشنهادی قابل توجهی» ارائه بدن این انگشتر رو به نفع مردم کرمانشاه تقدیمشون کنم تا بتونم کمک قابل توجهی به خسارت دیده‌های زلزله بکنم. پیشنهاد مبلغ رو توی دایرکت بفرمایید، اگرچه از نظر من این انگشتر قیمتش قابل احصا نیست.

به امید سلامتی آسیب دیدگان و تسلای دل داغدیده‌ها...

لطفاً خیرانی که سراغ دارید رو به این پست دعوت کنید. یا علی   

• نگاه مداحان به مردم

میثم مطیعی، مداح اهل‌بیت که برای کمک به زلزله‌زدگان روانه کرمانشاه شده و از برخی مناطق مثل روستای تپه ماران در ۱۸ کیلومتری سرپل ذهاب بازدید کرده بود، می‌گفت: سرما نزدیک است و مردم نگران هستند برف و باران ببارد. بسیاری از آسیب‌دیدگان‌ مقابل خانه‌هایشان مانده‌اند و چون خانه‌ها تخریب شده‌اند، جرئت نمی‌کنند، وارد آن‌ها شوند. تنها کاری که می‌توانم انجام دهم این است که حرف دل زلزله‌زدگان را بشنودم و آن‌ها را فریاد بزنم.

حاج مهدی رسولی، دیگر مداح اهل‌بیت هم که به غرب کشور رفته بود، می‌گفت: همین آمدن و رفتن چند روزه نیست، عهد می‌بندیم که ان‌شاءالله یک ماه دیگر هم بیاییم. ما در کنار مردم هستیم تا آن‌ها به مطالباتشان برسند و به زندگی روزمره خودشان برگردند.

محمدمهدی سیار، یکی از شاعران کشورمان که به مناطق زلزله‌زده رفته در اینستاگرامش زلزله را ماکتی از قیامت می‌داند و یادآور می‌شود: مردم زلزله‌زده دست‌کم باید یک سال در چادر زندگی کنند در این بین چیزی که من را دلخوش کرده فعالیت اعضای قرارگاه بی‌قرارهای جهادی است در قصرشیرین که به یاری زلزله‌زدگان شتافته‌اند.

• روحانیون در آواربرداری‌ها

در جای جای مناطق زلزله زده غرب کشور در کنار مداحان، بسیجیان و دانشجویانی که  به صف کمک به آسیب دیدگان پیوسته‌اند، می‌توان طلاب و روحانیون زیادی را دید که در حال کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند.

علاوه بر بازتاب اخباری که از اعزام صدها روحانی به مناطق زلزله زده و نیز کمک‌های نقدی آن‌ها حکایت می‌کند، هر از گاه نیز می‌توان تصاویری از روحانیونی را در شبکه‌های مجازی دید که آن‌ها را در حین تخلیه بار کمک‌های مردمی یا کمک به آواربرداری‌ها نشان می‌داد.  

• هنرمندان چه کردند

هنرمندان نیز کوشیدند در همراهی با زلزله زدگان غرب کشور و اظهار همدردی با آن‌ها از قافله ایثار هموطنان عقب نمانند.

در بین آن‌ها نیز جلوه‌های زیبایی از همدلی ایرانیان با یکدیگر تجلی یافت. حامد عسگری؛ شاعر، عواید فروش تندیسی را که از جشنواره ملی شعر فجر گرفته بود، به هموطنان زلزله زده کشورش تقدیم کرد.

الهام پاوه نژاد نیز با انتشار ویدیویی برای جمع آوری اقلام مورد نیاز زلزله زدگان آستین بالا زد و در پردیس سینمایی کوروش ۵۰ درصد از عواید فروش خود را به زلزله زدگان اختصاص داد.

بهرام رادان هم  راهی مناطق غرب کشور شد تا به مجروحان و افرادی که به کمک نیاز دارند، یاری برساند.

بسیاری از هنرمندان هزینه‌های فروش یک یا چند روز از اثرشان را به زلزله زدگان تقدیم کردند.

صابر ابر، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار پیامی در حساب توییتری خود ضمن تسلیت به حادثه دیدگان به انتقاد از شوخی هنگام حادثه پرداخت و نوشت «زلزله شوخی نیست و شوخی ندارد. شوخی نکنید و شوخی نسازید یا هرچیز! کافی است تصور کنید این کابوس تکرار شونده را، با یادآوری! بم، رودبار و...» نرگس آبیار، کارگردان فیلم‌های شیار ۱۴۳ و نفس، نوشت «اوضاع وخیم‌تر از آن است که فکر می‌کردیم. هموطنان ما احتیاج به کمک دارند. غم سنگینی است. امیدوارم همگی صبورانه در کنارشان باشیم و با کمک و همدلی این بحران را قابل تحمل‌تر کنیم.»

• آنچه می‌ماند ...

آنچه می‌ماند تصاویر گویایی است از حضور مردمی که همدلی، همراهی و حضور صادقانه شان در بزنگاه هایی اینچنینی پایان ندارد. مردمی که بارها در کسوت یک مداح، یا شاعر و یا روحانی و یا هنرمند، شکوه اخلاص و ایثارشان را به همگان اثبات کرده‌اند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.