بیرجند-کارخانه قند قهستان در سال ۱۳۴۰ در خراسان جنوبی باهدف تثبیت جمعیت در مرز افتتاح شد و باوجوداینکه به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد و تولید شکر محسوب می‌شد و کام ۳۲۰ کارگر و تعداد زیادی از کشاورزان منطقه را شیرین کرده بود اما متأسفانه این روزها به دلایل متعدد روزگار تلخی را می‌گذراند.

کام کارگران کارخانه قند قهستان شیرین می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به بانک و چغندرکاران، حقوق معوقه کارگران و سوء مدیریت از عوامل اصلی تعطیلی این کارخانه است.

این واحد صنعتی بزرگ  طی ۱۰ سال گذشته به دلیل خشک‌سالی‌های متوالی و تأمین نشدن نقدینگی روزگار تلخی را سپری کرد و در سال ۹۳ به دلیل مشکلات مالی با ۱۲۰ نفر کارگر خط تولید متوقف شد.

با به میدان آمدن بخش خصوصی و سرمایه‌گذار بومی و غیربومی این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد و با پرداخت بخشی از بدهی‌های کارخانه و پذیرش اقساطی کردن مابقی بدهی از سوی بانک عامل و در هشتمین روز از دهه فجر سال ۹۴ کارخانه قند قهستان با خط تولید فن‌آوری شکر با ۳۰ نفر اشتغال دوباره آغاز به کارکرد.

قرار بود شکر خام به‌عنوان مواد اولیه این کارخانه از افغانستان وارد و در این کارخانه به محصولاتی همچون آب‌نبات و نبات شاخ فرآوری شود. این در حالی است که این کارخانه پیش‌ازاین با خرید چغندر از کشاورزان شهرستان «درمیان» قند تولید می‌کرد اما این روند کار را نیز ابتر ماند.

 در حال حاضر بنا بر گفته محمد سنجری، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خراسان جنوبی تعداد ۸۰ نفر از کارگران کارخانه قند قهستان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند اما واقعیت این است که بیش از ۳۲۰ فرصت شغلی که پیش‌ازاین به‌واسطه فعالیت این کارخانه ایجادشده بود از بین رفته است.

بدهی میلیاردی

متأسفانه در حال حاضر بدهی کارخانه قند قهستان به بانک کشاورزی به بیش از یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است  و بخشی از انبار کارخانه برای این بدهی تملک شده است  و از طرفی مبلغ ۱۷۲ میلیون تومان نیز به‌عنوان جریمه به این بدهی افزوده‌شده است.

تعمیرات اساسی کارخانه قند قهستان نیازمند ۳ میلیارد تومان است  و مهمترین مشکل آن تامین چغندر قند و سرمایه استالبته این تمام ماجرا نیست بلکه بانک صادرات نیز بیش از ۷ میلیارد تومان از کارخانه قند قهستان طلبکار است و به‌عنوان ضمانت سند این کارخانه را در رهن نگاه داشته است .

البته این میزان بدهی فقط به بانک‌ها مربوط می‌شود و بنا بر گفته مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی کارخانه قند قهستان به بیمه نیز مبلغ  ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بدهکار است.

کارخانه قند قهستان این روزها از طرف تمامی سازمان‌ها تحت‌فشار و جریمه است چنانچه که بنا بر گفته محمدرضا پاک گهر، سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی حجم بدهی کارخانه قند از سال ۸۲ تا ۹۲ به این اداره ۲۰۰ میلیون تومان و جرائم مالیاتی نیز به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است.

استمداد از مدیران

علی توان پور مسئول تیم سرمایه‌گذاری خصوصی که سعی دارد باری دیگر چرخ این واحد تولیدی عظیم را به چرخش درآورد خواستار حمایت جدی مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی کارخانه قند قهستان نیازمند ۳ میلیارد تومان است بیان می‌کند: مهم‌ترین مشکل این کارخانه ورود چغندرقند و سرمایه است.

 وی با اشاره به اینکه این تیم سرمایه‌گذار کاشت چغندرقند فرا سرزمینی را اجرا کرده و سال گذشته با واردات آن را تحویل کارخانه قند تربیت حیدریه داده است، بیان کرد: این تیم توانایی سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومانی برای این کارخانه و تولید ۳۵ هزار تن چغندرقند و خرید ۱۵ هزار تن از کشاورزان را دارد.

  توان پور بابیان اینکه کارخانه نیاز به تعمیرات اساسی دارد می‌افزاید: با توجه به بدهی معوقه و زیان انباشته کارخانه قند قهستان لذا باید مدیران استان حمایت کنند تا این کارخانه که چهار سال است تعطیل‌شده مجدد احیا و راه‌اندازی شود.

 وی تضمین امنیت سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی بسیار مهم می‌خواند و می‌گوید: حمایت مسئولان دولتی در این مسیر بسیار حائز اهمیت و برای بخش خصوصی دلگرم‌کننده است.

نیازمند نوسازی

استاندار خراسان جنوبی راه اندازی مجدد کارخانه قند قهستان را در گرو نوسازی تجهیزات می داند و در این رابطه می گوید: برای راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان باید تغییرات و نوسازی بسیاری در برخی تجهیزات انجام شود.

محمدمهدی مروج الشریعه بابیان اینکه کارخانه قند قهستان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید استان در شرق کشور است و با توجه به اینکه الآن  با شرایط اقلیمی و کاهش سطح کشت چغندرقند هم‌اکنون این کارخانه فعال نیست اظهارمی کند: باید برنامه‌ریزی‌های برای کشت فرا سرزمینی چغندرقند در کشور افغانستان و فرآوری در این کارخانه در دستور ‌کار قرار گیرد که تاکنون کارهایی هم شده است.

  استاندار خراسان جنوبی بیان  می‌کند: از همین رو با والی «ولایت فراه» افغانستان  مذاکراتی را در دستور کارداریم تا با توجه به شرایط آب و هوایی  افغانستان کشت محصولاتی مانند چغندر در استان فراه و واردات این محصول برای فرآوری در کارخانه قند قهستان میسر شود.

مروج الشریعه با تأکید بر حمایت از اشتغال اظهار می‌کند: در همین راستا مسائل مربوط به اشتغال، اقتصاد و کارآفرینی به‌صورت جدی در شهرستان‌ها پیگیری می‌شود و در تمام شهرستان‌ها ستاد اقتصاد مقاومتی برای بررسی امور زیربنایی، وضعیت توسعه و بررسی مشکلات طرح‌های اقتصادی تشکیل خواهد شد.

حمایت بخش خصوصی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی  در این رابطه بابیان اینکه برنامه اجرایی تنها نگاه به چغندرقند نیست بلکه نگاه ما باید کشت فرا سرزمینی باشد اظهار می‌کند: برای ایجاد اشتغال ئ راه‌اندازی این کارخانه نیازمند حمایت واقعی دولتمردان هستیم.

محمد سنجری تصریح می‌کند: در بحث صنایع پایین‌دستی و صنایع وابسته به شکر باید مجوز شرکت خام و فرآوری به آن‌ها داده شود تا محصولاتی تولیدشده و به افغانستان صادر شود.

وی خاطرنشان می‌کند: ۸۰ نفر کارگران کارخانه قند بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و سازمان تأمین اجتماعی حداقل ماهی ۸۰ میلیون تومان بیمه بیکاری می‌دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی معتقد است: ابتدا سهامداران باید مطالعه کنند و آگاه شوند و در خصوص وضعیت کارخانه نیز مطالعه دقیق انجام شود سپس برنامه اجرایی و کار ارائه و دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.