یک وب‌سایت آمریکایی در تحلیلی، اقدام اخیر «سیا» برای متهم‌کردن ایران به ارتباط با القاعده را سندسازی این نهاد آمریکایی علیه ایران دانسته است.

سیا چگونه و چرا علیه ایران سندسازی می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین، یک وب‌سایت آمریکایی در تحلیلی اقدام اخیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در انتشار اسنادی جهت متهم کردن ایران به ارتباط با القاعده را سندسازی این نهاد آمریکایی برای توجیه تغییر حکومت در ایران دانسته است.

اشاره وبگاه «سالن» به اقدام «مایک پامپئو»، رئیس سازمان سیا در انتشار اسنادی دست‌چین‌شده و گزینشی از حمله سال ۲۰۱۱ به پناهگاه «اسامه بن‌لادن»، سرکرده القاعده در منطقه «ابوت‌آباد» پاکستان است.  

«سالن» نوشته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای انتشار این اسناد با یک سازمان نومحافظه‌کار و تندروی ضدایرانی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) همکاری کرده تا تلاش کند ایران را به گروه القاعده ارتباط بدهد.

وب‌سایت آمریکایی به‌نقل از «ند پرایس»، تحلیلگر اطلاعاتی سابق سیا نوشته این اقدام دولت ترامپ ممکن است بخشی از تلاشی گسترده‌تر برای توجیه تغییر حکومت ایران باشد.

ترامپ از زمان روی کار آمدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران را آشکار کرده و وعده داده آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کند.

از طرف دیگر، عربستان سعودی هم تحت حمایت ترامپ لفاظی‌هایش علیه ایران را تشدید کرده است. ریاض به نام مقابله با ایران و حزب‌الله،  سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان را وادار به استعفا از سمتش کرده است.

سالن می‌نویسد: «رئیس‌جمهور ترامپ از دخالت ستیزه‌جویانه عربستان سعودی تمجید کرده و در همان حال تهران را دقیقاً به انجام کاری متهم کرده که ریاض در حال انجام آن است».

در ادامه این گزارش با اشاره به جنجال‌آفرینی‌های «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» علیه ایران با استناد به اسناد موسوم به «ابوت‌آباد»، آمده است: «این سازمان آمریکایی سال‌ها حامی اقدامات ستیزه‌جویانه آمریکا علیه ایران از جمله توسل به گزینه‌های نظامی بوده است».

مطابق این گزارش، «بنیاد دفاع از دموکراسی که در گذشته توسط شلدون آدلسون، از نزدیکان ترامپ و بنیامین نتانیاهو تأمین مالی می‌شد، سردمدار تلاش‌ها برای تضعیف توافق هسته‌ای ایران بوده است».

به‌نوشته «سالن»، «ندپرایس» در حساب کاربری‌اش در توئیتر با انتشار یک رشته توئیت آشکار کرده که اسناد «ابوت‌آباد» نه حاوی نکته تازه‌ای درباره حمله به پناهگاه «اسامه‌ بن‌لادن» است و نه با رویکردی واقعیت‌محور منتشر شده‌اند.

پرایس نوشت: «در ماه ژانویه، مدیر اطلاعات ملی آمریکا که رهبری تلاش‌های برای انتشار علنی اسناد ابوت‌آباد را به‌عهده داشت سندهایی را منتشر کرد که به‌گفته وی آخرین مجموعه از اسناد بن‌لادن بودند».

به‌نوشته این مقام سابق سیا، نظارت بر علنی کردن این اسناد را مقام‌های کهنه‌کار اطلاعاتی به‌عهده داشتند که بعد از انتشار آنها در ماه ژانویه اعلام کردند اکنون تمامی موضوعاتی که برای دانستن درباره آنها علاقه عمومی وجود داشته، در دسترس قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه نوشت: «اما با روی کار آمدن مایک پامپئو به‌عنوان رئیس سیا، اتفاق جالب توجهی افتاد. آن‌طور که به من گفته شد، او مجدداً شروع به بررسی این اسناد کرد».

پرایس اضافه کرد: «او با انجام این کار، مأمورانی از بخش‌های مهم را وارد کار کرد تا میلیون‌ها سند را مورد تأمل ــ و تأمل دوباره قرار دهند».

مقام سابق آمریکایی در توئیتی دیگر به توضیح درباره دلایلی پرداخته که نشان می‌دهد انتشار اسناد جدید توسط سیا و با هدف پرونده‌سازی ناشیانه علیه ایران انجام شده است.

او نوشت: «چطور می‌توانیم مطمئن شویم این اقدام را سیا انجام داده؟ به‌خلاف اسناد قبلاً منتشرشده، این اسناد روی وب‌سایت سیا قرار گرفتند، نه سایت مدیر اطلاعات ملی آمریکا».

«چرا او این کار را انجام می‌دهد؟ ظاهراً ایشان فکر می‌کنند انتشار این اسناد، ایران را به القاعده مرتبط می‌کند. او در همایش گروه محافظه‌کار، FDD که مخالف توافق هسته‌ای ایران است، به‌طور مفصل درباره این موضوع صحبت کرد».

پرایس همچنین نوشته است: «با در نظر گرفتن اینکه اسناد تازه‌منتشرشده چیز تازه‌ای که قبلاً نمی‌دانستیم به ما نمی‌گویند، فریبکاری‌ها آشکار هستند. چیزی که روشن نیست، انگیزه‌های چهره افراطی دولت ترامپ، پامپئو علیه ایران است».

«اما این اقدامات نشان می‌دهند که او در حال بازگشت به سیاست‌های دولت بوش است: تأکید بر ارتباط با تروریسم برای منطق‌سازی در خصوص تغییر حکومت».

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.