مناسبات دیپلماتیک ایران و فرانسه در سالهای پس از انقلاب همــواره دارای فراز و فرودهای خاصی بوده که نمی توان آن را به ارتباط پاریــس و واشــنگتن مربوط ندانســت. در حقیقت فرانســه گاهی به شــدت با سیاســت های آمریکا همراه بوده و گاهی تلاش کرده تا حدودی اســتقلال خود را حفظ کند و شــاید به همین خاطر است که علی اکبر ولایتی چندروز پیش کنایه مشهور خود را به رئیس جمهور فرانسه زد و به او گفت: توصیه می کنم آقای مکرون مانند مارشــال دوگل حداقل حالت نیمه استقلال را در سیاست خارجی خود داشته باشد.

مکــر فـرانسـوی

قدس آنلاین- مناسبات دیپلماتیک ایران و فرانسه در سالهای پس از انقلاب همــواره دارای فراز و فرودهای خاصی بوده که نمی توان آن را به ارتباط پاریــس و واشــنگتن مربوط ندانســت. در حقیقت فرانســه گاهی به شــدت با سیاســت های آمریکا همراه بوده و گاهی تلاش کرده تا حدودی اســتقلال خود را حفظ کند و شــاید به همین خاطر است که علی اکبر ولایتی چندروز پیش کنایه مشهور خود را به رئیس جمهور فرانسه زد و به او گفت: توصیه می کنم آقای مکرون مانند مارشــال دوگل حداقل حالت نیمه استقلال را در سیاست خارجی خود داشته باشد.

درواقع ولایتی که ۱۶ ســال کرســی اول وزارت خارجه ایران را در اختیار داشــته به مکرون یادآور شد که درایران این نکته بر کســی پوشیده نیست که اســتقلال برخی کشورهای اروپایی تا چه اندازه در اختیار کاخ ســفید و سیاست های اعمالی آن است. این ســخنان ولایتی پس از آن بیان شــد که مکرون در چند ســخنرانی و مصاحبه وارد موضوع موشــکی ایران شــد و حتی از لزوم مذاکره بر سر این مسئله سخن به میان آورد.

رئیس جمهوری فرانســه در حقیقت نقش پلیس خوب را در بازی کاخ سفید برعهده گرفته تا در سفری که بعد از ۴۶ سال به ایران انجام می دهد با دست پر به پاریس برگشته و گزارش خوبی برای مقامات آمریکایی فراهم کند. البته این مســئله ای نیســت که مقامات آمریکایــی هم درباره آن چندان دســت به مخفی کاری بزنند چرا که کاخ ســفید صراحتاً از مذاکرات خود با رئیس جمهور جوان فرانســه پیش از ســفرش به ایران خبرداده و گفته اســت: رؤســای جمهور آمریکا و فرانســه درباره ضرورت همکاری با همپیمانان برای مقابله با «فعالیت های بی ثبات کننده حزب الله و ایران در منطقه» توافق کردند. تمــاس تلفنی ترامپ با مکرون پس از آن انجام شد که «سعد الحریری» نخست وزیر مســتعفی لبنان دو هفته بعد از استعفای جنجالی و بازداشت در عربستان سعودی، به فرانسه سفر و با مکرون دیدار و گفت وگو کرد.

پول هــای بـــادآورده برای شرکت های فرانسوی

الحریری در نطق استعفایش، که از شبکه تلویزیون «العربیه» عربستان پخش شد، ادعاهای ثابت نشــده و در راستا با مواضع ســعودی ها علیه ایران و حزب الله مطرح کرده بود. حال این سؤال مطرح است که چه ارتباطی بین فرار حریری به عربستان بعد ســفرش به فرانســه و ســپس سفر مکرون به ایران وجــود دارد؟ آیا مکرون در ایران درباره لبنان هم صحبت خواهد کرد؟ یا شاید هم مکرون حامل بسته اقتصادی جدیدی برای ایران است که در سایه آن بتواند بحث موشکی و موضوعات منطقه ای را پیش بکشــد چرا که گویا آمریکایی ها دراین باره حقوقــی را برای پاریس قائل شــده اند آنجا که ترامــپ با لحن خاصی می گوید: امانوئل(مکــرون) تلفن زد و با من صحبت کرد. به او گفتم ببین امانوئل، آنها (ایرانی ها) همین تازگی ها کلی پول به شرکت خودرو سازی «رنو» دادند، پولشان را بگیر و حالش را ببر! در واقع ترامپ به قــرارداد ۷۸۰ میلیون دلاری شرکت رنو و ایران اشاره کرده است که پول خوبی را راهی فرانسه کرده است.

فرانســه همچنین یک قــرارداد چندین میلیارد دلاری فروش هواپیما هم با ایران منعقد کرده که ســود خوبــی را نصیب ایرباس کرده اســت حالا باید دید رئیس جمهوری فرانســه چه حرفــی در ایران خواهد زد. اوکه به صراحت در مصاحبه با شبکه های عربــی به ایران می تازد و مــا را متهم به بی ثبــات کردن منطقــه می کند باید در ایــران هم حرف هایی برای زدن داشــته باشد. سؤال این است که او چه حرف هایی خواهد زد؟ دســتاورد او برای دولت ایران چیســت؟ آیا او می خواهــد نقش پلیس مهربان را بازی کرده و ما را وادار به مذاکره موشکی کند؟

هیچ کس حق نــدارد در ایران درباره مذاکرات موشکی صحبت کند

علی اکبر ولایتی معتقد است مکرون حق هیچگونــه اظهار نظری در این باره ندارد. او چنــد روز پیــش گفت: بــه نفع آقای مکرون و فرانسه نیســت که در موضوع موشــکی و امور راهبردی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند، وی اصلا چه کاره اســت که دخالت می کند؟ ما برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی گیریم که موشــک داشــته باشیم یا نداشته باشیم یا بگویند برد موشک هایمان چند کیلومتر باشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معلوم است که پاسخ ما به او منفی است پس چرا این موضوع را مطرح می کند که وقتی پاســخ منفی گرفت بگویند آقای مکرون در سیاســتش شکســت خورده است؟ کاری کند که بگویند در سیاستش موفق بوده است.

ولایتی بار دیگری خطاب به مکرون تاکید کرد: آقای مکرون این جمله را از بنده به عنوان شهروندی ایرانی بشنود و بپذیرد که اگر به این امور وارد شــود پاسخ ما حتماً منفی است و حتی یک درصد هم احتمال ندارد که به خواســتی که دخالت در امور داخلی ماست نگاه مثبت داشته باشیم. حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهــان معتقد اســت رئیس جمهوری فرانسه برای لابی درباره برجام ۲ وارد ایران می شــود و لذا مقامات مسئول کشورمان باید محکم جلوی زیاده خواهی او بایستند. او گفــت: آمریکا و فرانســه قابل اعتماد نیســتند و نباید به آنها اجازه دخالت در امور داخلی کشور را داد. ســالک افزد: چرا علیرغم دخالت رئیس جمهور فرانسه در امور داخلی کشورمان و اظهارنظر درباره صنعت موشکی که حتی عذرخواهی نیز نمی کند به او اجازه ورود به کشور داده می شود.

حال این ســؤال اساســی وجود دارد که مکرون درایران به دنبال چیست و بر سر چه موضوعاتی صحبت خواهد کرد؟ آیا او استقلال فرانســه را در برابر آمریکا حفظ می کند یا قرار است بار مذاکره واشنگتن و خواســته های آن را در ایران به دوش بکشد؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.