عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ۸۷۰۰ میلیارد تومان از فروش اوراق و اسناد خزانه حاصل شده است، تصریح کرد: دولت ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تنخواه از خزانه دریافت کرد، زیرا جمع درآمدها ۱۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که کمتر از هزینه‌ پرداختی است.

تنخواه ۱۶.۷ هزار میلیارد تومانی دولت از خزانه/ درآمد دولت به هزینه‌ها نرسید

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسینی با اشاره به وضعیت درآمدهای دولت در ۶ ماهه امسال اظهار داشت: کل درآمدهای وصولی ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که ۵۷ هزار میلیارد تومان سهم مالیات و گمرک و ۴۵ هزار میلیارد تومان سهم نفت و میعانات بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ۸۷۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق و اسناد خزانه نیز حاصل شده است، تصریح کرد: دولت ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تنخواه از خزانه دریافت کرده است، زیرا جمع درآمدها ۱۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که کمتر از هزینه‌های پرداختی است.

به گفته این نماینده مجلس، سهم درآمدهای مالیاتی در این مدت ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۷۲ درصد محقق شده و از مصوب کل نیز ۳۷ درصد وصول شده است.

حسینی ادامه داد: از محل نفت و میعانات گازی نیز ۴۵ هزار میلیارد تومان وصول شده که ۷۴ درصد ۶ ماهه و ۳۸ درصد مصوب کل را وصول کرده است. همچنین ۳۸۰۰ میلیارد تومان اوراق و ۳۸۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه فروخته شده است.

وی افزود: در بخش پرداخت‌ها اعتبارات هزینه‌ای ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۸۳ درصد ۶ ماهه و ۴۲ درصد مصوب کل محقق شده است.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حقوق کارکنان دولت به صورت ملی، ۴ هزار میلیارد تومان حقوق استانی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سایر هزینه‌ها (آب، برق، گاز، بنزین، ناهار و ...) بوده است.

حسینی با بیان اینکه ۷۶۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شده است، تصریح کرد: ۲۰ درصد از مصوب ۶ ماهه و ۱۱ درصد از مصوب کل سال محقق شده، ۲۱۰۰ میلیارد تومان پول نقد و بقیه آن از محل فروش اوراق و اسناد خزانه بوده است. همچنین دولت ۷۲۰۰ میلیارد تومان از سررسید بدهی‌های مالی خود را پرداخت کرده است.  

وی افزود: تا پایان مهر ماه نیز ۲ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی استانی اختصاص یافته که سرجمع آن ۴۶۰۰ میلیارد تومان است.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تا پایان سال احتمالاً حدود ۹۰ درصد از درآمدهای مالیاتی محقق می‌شود، گفت: طبق برنامه درآمدهای مالیاتی از سال ۹۷ باید به ۱۵۹ هزار میلیارد تومان برسد. همچنین دولت موظف است ۱۰ درصد از هزینه‌های جاری را کاهش دهد که البته بعید به نظر می‌رسد.  

حسینی با اشاره به اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان ۴۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی را پرداخت کرد، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ظرفیت مالیاتی علیرغم رکود، وجود دارد اما به دلیل آنکه نمی‌توان این بخش را شناسایی کرد، درآمدهای مالیاتی کم است همچنین گردش نقدینگی در حال حاضر معیوب بوده و ۴۰ درصد اقتصاد کشور به صورت چمدانی و زیرزمینی فعال است.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.