ورود ترامپ به معرکه های همیشگی خاورمیانه از دو محور اصلی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بوده است. اقدامات و سخنان آمریکای بعداز ترامپ تا کنون بیانگر آن بوده است که روی نقش محوری سعودی ها در جهان عرب حساب ویژه ای باز کرده اند، آنچنان که حتی در خبرها چراغ سبز علی صهیونیست ها به جهان عرب برای همپیمانی علیه جبهه مقاومت به چشم می آید.

قدس آنلاین- ورود ترامپ به معرکه های همیشگی خاورمیانه از دو محور اصلی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بوده است. اقدامات و سخنان آمریکای بعداز ترامپ تا کنون بیانگر آن بوده است که روی نقش محوری سعودی ها در جهان عرب حساب ویژه ای باز کرده اند، آنچنان که حتی در خبرها چراغ سبز علی صهیونیست ها به جهان عرب برای همپیمانی علیه جبهه مقاومت به چشم می اید.
در چنین شرایطی و با توجه به نقشه نا موفق بن سلمان در خصوص استعفای پرحاشیه سعد حریری، یکی از سناریوها که حمله نظامی به خاک لبنان به بهانه مبارزه با آشوب و هرج و مرج داخلی بود در همان نخستین مرحله مسکوت ماند. آنچنان که همین اتفاق چند هفته قبل تر نیز برای سناریوی استقلال اقلیم کردستان عراق شکست خورد و بدون کمترین حاشیه شرایط عراق از یک جنگ قومیتی به حالت عادی بازگشت.

جزئیات طرح ترامپ چیست؟

این بار اما ورود شخص ترامپ به مشکل تاریخی فلسطین و موضوع دعوای آنها و رژیم صهیونیستی در خصوص مالکیت سرزمینی کشور فلسطین باعث شده است که موجی از تنش میان کشورهای منطقه ای بروز دهد. در این میان، طرح ترامپ دنبال به رسمیت شناختن فلسطین و ایجاد دولتی فلسطینی اما نه با پایبندی به مرزهای ۱۹۶۷ است؛ همانطور که پیشنهاد تبادل اراضی را مطرح می‌کند اما نه تبادل اراضی که در طرح‌های پیشنهادی قبلی مطرح شده است.در این طرح شهرک‌نشینان صهیونیستی از شهرک‌ها در کرانه باختری تخلیه نخواهند شد و کوچ اجباری نیز شامل فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ نمی‌شود.

اما مسأله تقسیم قدس تا کنون در طرح یاد شده مطرح نیست. در مرحله اول درباره انتقال سفارت (آمریکا از تل ‌آویو به قدس) و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل صحبتی نمی‌شود و این موضوع بستگی به سیر مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دارد.

از دیگر مفاد این طرح آن است که ارتش رژیم صهیونیستی در طول رود اردن مستقر می‌شود.تشکیلات خودگردان ۹۰ روز فرصت دارد تا وارد مذاکرات جدی با رژیم صهیونیستی شود. عربستان محور اصلی این طرح است و اکنون محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را برای پذیرش آن تحت فشار قرار داده استطرح ترامپ تحت عنوان «قرارداد قرن» مطرح شده بود اما این اولین باری است که جزئیات آن منتشر می‌شود. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این طرح استقبال کرده و گفته تمامی نیازهای امنیتی و غیرامنیتی این رژیم را برطرف می‌کند.

واکنش گروه‌های فلسطینی به تصمیم واشنگتن برای بستن دفتر «ساف»

اما درحالی که آمریکا در ظاهر به دنبال حل کردن مشکل تاریخی صهیونیست ها و فلسطینیان است، از دیگر سو خبر رسیده است که در صدد بستن دفتر «ساف» گروه های فلسطینی در کشورش می باشد، گروه‌های فلسطینی تصمیم دولت آمریکا برای تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین، «ساف»، در واشنگتن را محکوم و تاکید کردند که این تصمیم نشانگر موضع خصمانه آمریکا در قبال مساله فلسطین است.جبهه خلق برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «این تصمیم آمریکا مهر تاییدی بر سیاست ثابت و خصمانه دولت‌های متوالی آمریکا علیه ملت فلسطین و حقوق ملی آن استجبهه خلق خاطر نشان کرد که تصمیم اخیر آمریکا بیانگر حمایت کامل و بی‌وقفه واشنگتن از رژیم صهیونیستی است که به سیاست استعماری خود در کوچاندن فلسطینیان از خانه و کاشانه خود که مغایر قطعنامه‌های سازمان ملل است، و نیز به جنایت‌های بی‌وقفه خود در زمینه نقض قوانین و منشورها و معاهدات بین المللی ادامه می‌دهد.

با نگاهی به اوضاع منطقه غرب اسیا و اتفاقات ۵ سال اخیر در کشورهای مختلف این منطقه می تواند دریافت، دیدگاه غالب بر اینست که ایالات متحده در سال های اخیر و بخصوص پس از تحولات بهار عربی با تغییر در رفتار با منطقه دچار تعلل در واکنش های به موقع شده و راه را نه تنها برای روسیه بلکه برای بازیگران منطقه ای که زمان خیزش را مناسب دیدند، باز کرده است. تغییر در رویکرد ریاست جمهوری ایالات متحده از اوباما به ترامپ می توانست نقطه عطفی برای متحدان منطقه ای آمریکا باشد اما با کاهش قدرت و نفوذ آمریکا در خاورمیانه به دلیل خروج از منطقه در هشت سال ریاست جمهوری اوباما، خلاء حاصل توسط نیروهای ضد آمریکایی پر شده است. ترامپ نیز علیرغم سخنان چالش برانگیزش با تمرکز بر داعش نتوانست از گرداب سیاست های منطقه ای اوباما خلاصی یابد و همپیمانان امریکا در منطقه همواره چشم به راهکارهایی برای حل مسایل سوریه بودند.

لیبرمن: کشورهای عربی با اسرائیل علیه ایران متحد شوند

«آویگدور لیبرمن» مدعی شد اکنون خاورمیانه به یک چیز  بیشتر از همه نیاز دارد و آن اتحاد قوی علیه ایران است. در ماه‌های اخیر روند عادی‌سازی روابط برخی رژیم های مرتجع عرب منطقه به ویژه رژیم سعودی با اسرائیل در راستای آنچه کارشناسان همکاری برای تقابل با جمهوری اسلامی ایران می دانند، شدت گرفته است. تلاش ها برای عادی سازی روابط با اسرائیل در حالی است که رژیم صهیونیستی سال‌ها است علاوه بر سرکوب فلسطینیان بسیاری از مناطق عربی- اسلامی را اشغال کرده است. همچنین بحران در سوریه، عراق و یمن ریشه‌ای سعودی- صهیونیستی  دارد. عربستان و رژیم صهیونیستی از تروریست ها در عراق و سوریه حمایت می کنند. جمهوری اسلامی ایران نقشی اساسی در مقابله با توطئه ها و اقدامات محور سعودی - صهیونیستی در منطقه دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.