تربت جام- فصل برداشت چغندر قند در تربت جام به عنوان قطب تولیدات محصولات کشاورزی در استان خراسان رضوی، وجود مشکلات هرساله برای این محصول استراتژیک و بلاتکلیفی کشاورزان در زمان تحویل باعث شد که کشاورزان چغندر قند قصه تلخ ماندن محصول بار دیگر برای کشاورزان تکرار شود و ظرفیت محدود این کارخانه باعث شده است تا قصه (صف های طولانی) این بار در کارخانه قند تربت جام تکرار شود.

خواب سنگین کامیون ها در کارخانه قند تربت جام

به گزارش قدس آنلاین، فصل برداشت چغندر قند در تربت جام به عنوان قطب تولیدات محصولات کشاورزی در استان خراسان رضوی، وجود مشکلات هرساله برای این محصول استراتژیک و بلاتکلیفی کشاورزان در زمان تحویل باعث شد که کشاورزان چغندر قند قصه تلخ ماندن محصول بار دیگر برای کشاورزان تکرار شود.

 خلیل فقیری، یکی از رانندگان که در صف تحویل چغندر قند تربت جام حضور داشت به خبرنگار قدس آنلاین گفت: از نیل شهر حدود ۲۷ ساعت معطل تحویل هستم و چغندر غرب باعث شده و چغندر پیمانکاران روی زمین دپو شده است و سیلو های پرشده و به دنبال بهانه گیری هستند تا از دریافت چغندر امتناع کنند و الان کوپن گذاشته اند که روزی ۸۰ کامیون تحویل بگیرند که این دریافت به روزی ۵۰ کامیون رسیده هرچند کامیون وارد کارخانه برای تحویل ارسال می شود اما آنجا هم با تعلل صورت می گیرد.

حسن دهقان راننده دیگری می گوید: با بهره بردار برای تحویل چغندر قند با تناژ ۲۰هزار تومان قرارداد دارم بااین شرایط سه روز خواب کامیون در محل کارخانه باعث می شود که مبلغ بیشتری از مطالبه کنم که این روند دریافت هم به ضرر کامیوندار و هم کشاورز است.

حمید پور سالاری از دیگر رانند گان معترض می گوید: حدود ۳۰ساعت معطلی و بدون هیچ گونه امکانات رفاهی باعث شده دیگر تحملمان به سر بیاید و تعطیلی سلیقه ای کارخانه بدلیل توجیه های غیر منطقی به خاطر پر بودن سیلوها معیشت فصلی کامیون داران را چالش کشیده است.  

وی گفت: بصورت استاندارد باید روزی یک مرتبه تحویل بار داشته باشم و این هزینه های سربار بر دیگر هزینه های کشاورز افزوده خواهد شد.

صف ۴ روز کامیون ها برای تحویل چغندر به کارخانه  

فریدون ایوبی راننده کامیون به معطلی ۴ روز خود در این کارخانه اشاره می کند و افزود: کشاورزان هم در این صف ها بی طرف نیستن م کشاورز با توجه به حجم بالای تولید دریافت کوپن بریا تحویل محصول تولیدی خود جوابگو نبوده و ما بدون کوپن معطل سده ایم و تنها امکانات این کارخانه یک نماز خانه سرد می باشد که ترجیح میدهیم داخل کامیون روزها راسپری کنیم.

وی با انتقاد از عمکلرد کارخانه گفت: این کارخانه شبانه روزی نیست با وجود شیفت شب در کارخانه حضور دارند اما به دلیل حجم بالای سیلو، شب ها از پذیرش امتناع می کنند.

بی برنامگی کشاورز عامل صف افزایش تولید و ها ی طولانی

مدیر عامل شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام با اشاره به صف های چغندر قند را حداکثر یک روز اعلام کرد و گفت : تاخیر در تحویل حتی به ۳۰ ساعت مربوط به بی برنامگی کشاورز بوده که با توزیع کوپن برای کشاورز ۱۰تن تحویل خواهیم گرفت و متاسفانه کشاورزان و یا رانندگان به این نوبت دهی توجهی ندارند.

عباس بهمنی گفت: ارسال چغندرقندغرب کشور به این منطقه باعث شد کمی تعلل صورت گیرد که با توجه به دسترسی به چغندرقند تربت جام از پذیرش از غرب کشور امتناع کرده والان بدلیل موجودی بالای سیلوها بایستی تحویل چغندر قند مدیریت کنیم.

وی گفت: الان حداقل روزی ۸۰۰تن چغندر قند تحویل گرفته و این دریافتی با الباقی چغندر دریافتی کارخانه می شود و تا یک ماه آینده بهره بهره برداری به اتمام خواهد رسید.

کشاورزان نگران چغندر تولیدی خود نباشند

وی  اظهار داشت: اگر ما چغندر موجودی را داخل سیلوها بریزیم با توجه به گرمی هوا زحمات کشاورز و کارخانه به هدر خواهد رفت و سردی هوا می توان به ماندگاری چغندر درکنار مزرعه کمک کند و کشاورزان نگران چغندر تولیدی خود نباشند وعجله نکنند.

 عباس بهمنی استراحت کارخانه اشاره کرد وگفت: پر بودن سیلوها باعث شده است که صف افزوده شود و زمانی کشاورز همین جوری بدون حساب و کتاب  برداشت کرده وبه کارخانه تحویل می دهند و ما مجبو ر به پذیرش دوبرابری ظرفیت کارخانه شده ایم ما یک هزار و ۵۰۰تن مصرف می کنیم و کارخانه ۳ هزارتن پذیرش کرده و سیلوها پر شده است و باید به تدریج تحویل را کم کنیم و با سیلوها حجم زیاد باعث گندیده شدن آن می شود والان با دستوالعمل صادر شده روزی ۸۰۰تن تحویل می گیریم ما به تناژ تحویل می گیریم و با شرایط کمک به راننده و کشاورز مجبور به تحویل شده ایم و باعث شده تا صف های نسبتا طولانی ایجاد شود.

مدیر عامل شرکت فرآورده های غذایی و قند تربت جام گفت: افزایش ۴۰درصدی تولید کشاورزان نسبت به سالیان گذشته و امسال برای کارخانه ۹۰روز کاری وجود خواهد داشت و از مهرماه شروع و تا ابتدای دی ماه اتمام خواهد شد و استاندارد بهر ه برداری  کارخانه قند ۱۰۰روز بوده و کشاورزان باید با برنامه ریزی دقیق نسبت به تحویل چغندر خود اقدام کنند نه با هجوم یک دفعه ای.

تعهد به خرید چغندر غرب کشور عامل صف های طولانی

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: کارخانه قند تربت جام بدلیل انعقاد قرارداد با بهره برداران چغندر قند کرمانشاه متعهد به خرید شده است و همین عامل باعث شده تا صف های طولانی کامیون در این کارخانه ایجاد شود.

اصغر خوشخو در ادامه افزود: افزایش سطح کشت و خرید تضمینی برای خرید چغندر قند توسط دولت باعث شده است تا اغلب بهره برداران به این کشت تمایل پیدا کنند و حتی خارج از تعهد خود به افزایش این محصول کشت کرده اند.

وی گفت: باید کشاورز و کارخانه قند برای تحویل ودریافت محصول تعامل داشته باشند تا با هماهنگی ودریافت چغندر قند کشاورز و صنایع تبدیلی متضرر نشود.

وی با اشاره به اینکه کاهش کشت چغندر قند در سنوات گذشته باعث شد تا ظرفیت کا رخانه به تولید اسمی نرسد گفت : امسال کارخانه قند تربت جام برای رسیدن به ظرفیت تولید اقدام به خرید از غرب کشور شده است و آلان سیلو های موجود تکمیل گردیده و هرچند بهره برداران نگران محصول خود نباشند و با نوبت دهی و توزیع کوپن های مربوط نسبت تحویل هماهنگی لازم داشته باشد تا بازار کاذب برای افزایش نرخ کامیون ها ایجاد نشود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: هرچند نوسان قیمت همچون سیب زمینی و گوجه فرنگی باعث شده تا کشاورزان به سوی محصولاتی که نرخ تضمینی داشته مبادرت به کشت نمایند و برخی عواملی تشویقی دولت بر افزایش کشت چغندر قند تاثیر گذار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.