کرج- نزدیک به ۶ سال از زمان افتتاح کارخانه آسفالت شهرداری کرج می گذرد اما این کارخانه به دلایل مختلف نتوانسته آن چنان که می بایست درعمران وآبادانی شهر کرج و کاهش هزینه های این بخش موثر باشد وهمواره حرف وحدیث هایی را به دنبال داشته است.

سناریوی تعطیلی کارخانه آسفالت کرج

قدس آنلاین- گروه استان ها: کارخانه آسفالت شهرداری کرج با بودجه ای بیش از ۳ میلیارد تومان و باهدف کاهش هزینه های شهرداری کرج در تامین و خرید آسفالت مورد نیاز برای پروژه های عمرانی و معابر شهری شروع به کار کرد.

در آن زمان اعلام شد با توجه به تکنولوژی به کار رفته و تجهیزات خریداری شده آسفالت تولید شده از بهترین کیفیت و دوام برخوردار است و می تواند نیاز کلانشهر رو به رشد کرج را به شکل کامل برطرف کند.

اما آنچه در ۶ سال گذشته دیده می شود چیزی نیست که انتظار می رفت و شهرداری کرج به دلیل عملکرد توام با ایراد این کارخانه و نارسایی های فراوان نه تنها نتوانسته به شکل درست از تولیدات این کارخانه بهره مند شود بلکه با صرف هزینه های گزاف مجبور شد بخش اعظمی از آسفالت مورد نیاز خود را از پیمانکاران مختلف تامین کند.

حال سوال اینجاست که چرا این کارخانه آسفالت که می توانست به شکلی ۲ سر برد هم منبع درآمدی برای شهرداری کرج باشد و هم نیازهای مناطق وسازمان های مختلف شهرداری کرج را به شکل معقول وبا هزینه ای منطقی تامین کند به این حال افتاده است؟

چرا باید وضعیت کارخانه ای که می توانست در شرایط نامساعد مالی کشور عاملی برای کاهش هزینه ها و حتی درآمد باشد به جایی برسد که در کمیسیون عالی معاملات چوب حراج به آن بزنند و بخواهند آن را بفروشند؟

البته فرایند برگزاری مزایده و فروش این کارخانه در هفته گذشته متوقف شد و شهردار ضمن مخالفت با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مانع از عقد قراردادهای سنگین مالی با پیمانکاران برای تامین آسفالت در مناطق شهری کرج شده است.

روند نزولی تولید در ۵ سال اخیر

براساس آمارهای موجود کارخانه آسفالت شهرداری کرج در سال ۹۱ بیش از ۳۳۵ هزارتن تولید داشته است که این رقم به غیر از سال ۹۲ هر چه به جلوتر آمده ایم تنزل داشته است.

براساس آمارها در سال ۹۲ میزان تولید کارخانه آسفالت شهرداری کرج به ۴۰۰ هزار تن در سال رسیده است و در ادامه این میزان به ترتیب برای سال های ۹۳، ۹۴، ۹۵ به میزان ۳۰۷، ۲۲۰ و۱۸۰ هزار تن بوده است.

کارخانه آسفالت شهرداری کرج در۵ ماهه اول سال ۹۶ نیز روند حرکتی خود را به مانند سال ۹۵ حفظ کرده است به نحوی که در این مدت ۹۱ هزار تن تولید داشته است.

اعداد وارقام موجود به خوبی نشان می دهد کارخانه آسفالت شهرداری کرج در طول عمر فعالیت ۶ ساله خود هیچگاه نتوانسته خود را به ظرفیت اسمی نزدیک کند و این در حالی است که شهردار کرج عنوان کرده که این کارخانه ظرفیت تولید روزانه ۲ هزار تن آسفالت را دارد.

در سال های فعالیت کارخانه آسفالت بارها و به دلایل مختلف فعالیت این واحد تولیدی متوقف شده است. روزی فقدان قیر و محدودیت عرضه آن را بهانه خاموشی کارخانه عنوان کرده اند و روزی دیگر خرابی گاه وبیگاه دستگاه ها وتجهیزات عامل رکود این کارخانه عنوان شده است.

این داستان تا به جایی شور شده که چندین نوبت شائبه خرابکاری تعمدی در آن مطرح شده و شهرداری کرج برای جلوگیری از این اتفاق دست به دامن دوربین های مدار بسته و افزایش نیروهای حفاظتی در آن شده است.

تعطیلی کارخانه آسفالت

هرچه بوده همواره تلاش هایی برای توقف فعالیت این کارخانه وجود داشته تا مدیریت شهری مجبور به تامین نیازهای خود از بیرون مجموعه اش شود تا اینگونه فضا برای جولان عده ای خاص مهیا شود.

به طور قطع گردش مالی چند صد میلیاردی در طول سال انگیزه و محرک خوبی است تا عده ای با خرابکاری و مانع تراشی سبب شوند کارخانه آسفالت با تنزل تولید در سال های اخیر روبرو شود ودر نهایت با آماده شدن سناریوی مقرون به صرفه نبودن فعالیت کارخانه آسفالت تیر آخر خود را به آن شلیک کنند و مدیران شهری را مجاب کنند آن را به مزایده بگذارند.

لغو مزایده

اما در روزهای اخیر ورود شهردار کرج  به موضوع سبب شد  فروش کارخانه آسفالت به سرانجام نرسد.

در حالی که کمیسیون معاملات شهرداری کرج رای به فروش این کارخانه داده بود شهردار اعلام کرد این کارخانه می تواند به نقطه قوت شهرداری در توسعه فعالیت های عمرانی مبدل شود وباید آن را حفظ کرد.

شهردار کرج در این ارتباط به خبرنگار قدس آنلاین گفت: کارخانه آسفالت یک سرمایه مهم و غیر قابل انکار برای مدیریت شهری وشهروندان محسوب می شود وآن را باید حفظ کرد.

اصغر نصیری  افزود: این کارخانه توان تولید روزانه ۲ هزارتن آسفالت را دارد و این پتانسیل بالا می تواند ضمن کاهش چشمگیر هزینه های خرید آسفالت از پیمانکاران بیرون شهرداری نیازهای دیگر مناطق استان را نیز تامین کند وحتی درآمدزا باشد.

وی با تاکید براینکه به جدیت فعال شدن دوباره این کارخانه و افزایش تولید آن را دنبال می کند گفت: به نظرم این کارخانه می تواند شهرداری کرج را در اجرای هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی یاری در اجرای برنامه های خود یاری دهد و ضمن کاهش هزینه ها عصای دست مدیریت شهری باشد.

شهردار کرج تصریح کرد: این کارخانه توان تولید آسفالت با کیفیت و با هزینه مقرون به صرفه را دارد لذا باید این سرمایه برای شهرداری کرج حفظ شود ودر جهت رفع موانع تولید آن اقدام کرد.

اما در همین راستا نایب رییس شورای شهر کرج نیز حدود یک ماه پیش با انتقاد از نحوه فعالیت کارخانه آسفالت خواستاررفع موانع تولید این کارخانه شده بود.

منصور وحیدی با تاکید بر لزوم رسیدن به خودکفایی در بحث آسفالت توسط شهرداری کرج گفت: امیدواریم شهردار جدید با کمک شورای اسلامی شهر کرج ترتیبی اتخاذ نماید تا کارخانه آسفالت تا پایان سال، فعال و در امر تولید آسفالت خودکفا و دست انداز هایی از جمله عدم وجود بودجه کافی جهت خرید مصالح مرتفع شود.

وحیدی تصریح کرد: جای تاسف است که این کارخانه با بهره‌وری ۲۰ درصدی فعالیت می‌کند این در حالی است که این کارخانه زمانی ۷۰ درصد آسفالت مورد نیاز کرج را تامین می‌کرد اما اکنون به زیر ۱۵ درصد رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.