قائم مقام وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ادعای شیوع بیماری واگیر وبا در مناطق زلزله زده را رد کرد و گفت: بیماری عفونی خاصی در بین زلزله زدگان مشاهده نکرده‌ایم.

انتقاد از انتشار تصاویر جانباختگان زلزله

قدس آنلاین- قائم مقام وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ادعای شیوع بیماری واگیر وبا در مناطق زلزله زده را رد کرد و گفت: بیماری عفونی خاصی در بین زلزله زدگان مشاهده نکرده‌ایم.

دکتر ایرج حریرچی در نشست رسانه‌ای صبح دیروز خود با اعلام این مطلب، افزود: خبرهایی که در خصوص شیوع بیماری‌های عفونی از جمله وبا در فضای مجازی انتشار می‌یابد را قبول نداریم؛ چرا که شرایط جوی اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد.

به گفته وی از لحاظ بهداشتی و درمانی در حال حاضر شرایط کنترل نشده‌ای وجود ندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همه سختی ها، بهداشت محیطی در خصوص واکسیناسیون و آب را به عهده گرفته است.

 وی در ادامه به آخرین وضعیت آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه پرداخت و گفت: آمار جان باختگان این حادثه ناگوار تا کنون به ۴۰۰ نفر رسیده که دو نفر از آنان در بیمارستان فوت کرده‌اند.

وی آمار مجروحان حادثه یاد شده را ۱۲ هزار نفر اعلام کرد و افزود: ۸۷۰۰ نفر از این مصدومان مرخص شدند و ۲۰۰۰ نفر دیگر در آستانه ترخیص هستند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۹۱ نفر از مصدومان برای درمان به خارج از استان کرمانشاه منتقل شده‌اند و۱۵۰۵ عمل جراحی روی مصدومان زلزله انجام شده است.

حریرچی در ادامه از نحوه مدیریت حادثه زلزله اخیر بویژه در حوزه انتشار اخبار انتقاد کرد و گفت: در حادثه سونامی ژاپن بیش از ۲۰ هزار نفر کشته شدند یا در حادثه ۱۱سپتامبر آمریکا هیچ تصویری از مصدومان یا کشته شدگان در رسانه‌های این کشورها منتشر نشده است. در حوادث تروریستی نیز که در اروپا رخ می‌دهد رسانه‌ها اجازه انتشار تصاویر کشته شدگان را ندارند، اما رسانه‌های ما تصاویر مجروحان را بدون هیچ محدودیتی انتشار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نباید اخبار ناراحت کننده و تأسف بار را به صورت تصویری پخش کرد تا جامعه دچار اختلال‌های روانی نشود، از اعزام تیم‌های متعدد روان‌شناسی به استان کرمانشاه خبر داد و گفت:علاوه بر خدماتی که این تیم‌ها به آسیب دیدگان ارائه می‌کنند، باید رسانه‌ها و مردم نیز یک جو امید بخش برای آینده این عزیزان فراهم کنیم. یعنی مثل خیلی از کشورها که کدهای اخلاقی در انتشار اخبار دارند، ما نیز باید کدهای اخلاقی را در انتشار اخبار حوادث رعایت کنیم.

او در پاسخ به خبرنگاری که درباره نقش و قصور وزارت بهداشت در تخریب شدن تعدادی از بیمارستان‌ها در زلزله کرمانشاه پرسیده بود هم گفت: ساخت بیمارستان‌ها بر عهده پیمانکاران مربوطه است. مثلاً بیمارستان اسلام آباد غرب دو پیمانکار داشته و مشاور پروژه هم کیفیت کار را به هنگام تحویل آن تأیید کرده است. از سوی دیگر مجری طرح نیز وزارت مسکن بوده است؛ بنابر این وزارت بهداشت در این خصوص شاکی است و به همین دلیل اعلام شکایت کرده است تا موضوع از سوی دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی همچنین از کاهش بیمارستان‌های بدون بهسازی لرزه‌ای طی چند سال اخیر خبر داد و گفت:مقاومت ساختمان‌های بیمارستانی در مقابل زلزله به استانداردهای زمان ساختشان بر می‌گردد. مثلاً ساختمان هایی که در دهه ۲۰ و ۳۰ ساخته شده با معیارهای فنی و مهندسی آن زمان بوده است. وزارت بهداشت مطالعاتی در سال ۸۶ در کشور انجام داده و به این نتیجه رسیده است که در آن سال ۷۳ درصد از بیمارستان‌های کشور بدون ارزش بهسازی لرزه‌ای هستند که با اقداماتی که طی چند سال اخیر انجام شده و با اضافه شدن بیمارستان‌های جدید و از رده خارج شدن بعضی از بیمارستان‌های فرسوده، اکنون ۴۵ درصد بیمارستان‌های کشور بدون ۹۳ ارزش بهسازی لرزه‌ای هستند و طبق برنامه ریزی انجام شده این رقم تا سال ۹۹ به ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

حریرچی در خاتمه به بحث هزینه‌های دریافت دفترچه بیمه سلامت ایرانیان پرداخت و گفت: براساس قانون مجلس و مصوبه دولت، برای گرفتن دفترچه بیمه سلامت ایرانیان آزمون توانمندی مالی- وسع مالی- گذاشته شده است. بنابر این اگر کسی توانایی پرداخت هزینه دفترچه بیمه سلامت ایرانیان را داشته باشد، باید طبق قانون کار، هفت درصد حداقل حقوق را برای دریافت این دفترچه پرداخت کند، اما کسی که توانایی مالی ندارد یا باید از طریق کمیته امداد امام خمینی معرفی شود یا اینکه در آزمون وسع مالی شرکت کند و در صورتی که پذیرفته نشود برای دریافت دفترچه بیمه سلامت ایرانیان باید به ازای هرماه ۲۰ هزار تومان که مجموع سالانه آن ۲۴۰ هزار تومان می‌شود، پرداخت کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.