گیلان- بمناسبت هفته وقف ظهر دوشنبه نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین ستار علیزاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در دفتر مدیریت اداره کل برگزار شد.

 تبدیل ثروت خصوصی به ثروت عمومی با نهادینه شدن فرهنگ وقف

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ،در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین علیزاده ضمن قدردانی از مشارکت اصحاب رسانه در ترویج ونهادینه سازی فرهنگ وقف در جامعه اذعان داشت:  وقف مانند دیگر موصوعات سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی برای ورود در زندگی مردم نیازمند تبیین بیش از پیش این فرهنگ است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان با تاکید به ظرفیت تاثیر گذار رسانه در توضیح فرهنگ وقف یاداور شد: نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و جهت دهی فرهنگ وقف بسیار مهم است رسانه ها مهم ترین کانال اطلاع رسانی وقف هستند.

وی وقف را به عنوان یک نهاد  موثر در خدمات رسانی معرفی کرد و افزود: همه ما باید در حوزه وقف وظایفی داشته باشیم، و بر این اساس در سالهای اخیر شاهد گام های موثری از اصحاب رسانه در مشارکت ترویج وقف بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با پیشنهاد تشکیل کمیته یاروان وقف در عرصه رسانه تصریح کرد: با توجه به عظمت وقف هنوز اول راه هستیم باید بیشتر از ظرفیت رسانه ها استفاده کرد، لذا در تببین اهداف وقف اگر بخواهیم فرهنگ وقف را عمومی کنیم باید از همه آحاد جامعه استفاده کرد.

مدیر کل  اوقاف و امور خیریه استان در  پاسخ به سوال عمومی ضرورت نیاز جامعه به وقف اذعان داشت: نهادینه شدن فرهنگ وقف سبب تبدیل ثروت خصوصی به ثروت عمومی و  دمیدن روحی تازه در جامعه خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر شعار همه واقف باشیم اظهار داشت: با نگاه انقلابی در راستای ترویج فرهنگ وقف می توان در تحقق اهداف و حل بسیاری از مشکلات روز جامعه گام برداشت.

این مسئول زنده کردن اصل وقف را از اهداف سازمان اوقاف خواند و گفت: تاکنون تعداد ۷۵ دادخواست جدید در محاکم قضایی استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۴۹ پرونده تعیین تکلیف شده و تعداد ۳۷ مورد از این احکام به نفع موقوفات و بقاع متبرکه صادر گردیده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده در اشاره به شناسایی موقوفات جدیدالکشف خاطرنشان کرد: ۳۰ هکتار وقف جدید به ارزش ریالی ۸۰۰ میلیارد ریال در شهرستانهای انزلی،تالش ولاهیجان کشف شده است.

ستار علیزاده از تعریف ۱۱ پروژه عمرانی در حوزه موقوفات استان خبر داد و افزود: این پروزه ها به مساحت ۲۳ هزار و ۹۸۲ مترمربع است که با اجرای آنها ضمن ارزش افزوده ۱۶۰ میلیارد ریالی ، ۳۰۰ شغل جدید در فضای کسب و کار ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای امینانه  نیات واقفین خیراندیش تصریح کرد: بنا بر نیات واقفین تاکنون ۸ میلیارد ریال در قالب طرح های مختلف هزینه شده است. 

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده در ادامه به بیان عملکرداداره کل اوقاف استان در هفته وقف پرداخت و گفت: در هفته وقف امسال ۱۸۰ عنوان برنامه همچون همایش تجلیل از یاوران هفته وقف، نشست های صنفی هفته وقف در قالب ۴۰ مورد نشست، برپایی ۲۰ غرفه همه واقف باشیم، سخنرانی روسای ادارات در نمازهای جمعه سراسر استان، تجلیل از برگزار کنندگان طرح ملی تربیت حافظان کل قرآن کریم و....برگزار خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان از تشکیل ستاد مردمی هفته وقف به پیشنهاد معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان خبر داد و افزود: این ستاد برای اولین بار در کشور تشکیل شد که پس از هفته وقف جلسات مربوطه برگزار و برنامه های آن اعلام خواهد شد.

گفتنی است استان گیلان ۵۰۰۰ موقوفه ، ۹۴۲ بقعه متبرکه دارد که شهرستانهای رشت، لاهیجان و رودسر بیشترین موقوفات را به خود اختصاص داده اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.