آموزش و پرورش از اساسی‌ترین نهادها در فرایند توسعه هر کشور است و در فرایند نگاه به آموزش و پرورش، آموزش و پرورش ابتدایی جایگاه ویژه و حساسی دارد.

معاونت آموزش ابتدایی ؛ خارج از گردونه حذف و ادغام

قدس آنلاین- آموزش و پرورش از اساسی‌ترین نهادها در فرایند توسعه هر کشور است و در فرایند نگاه به آموزش و پرورش، آموزش و پرورش ابتدایی جایگاه ویژه و حساسی دارد. این اهمیت و حساسیت به دلیل تأثیرگزاری این دوره در فرایند رشد و توسعه انسان به عنوان محور توسعه است. همین موضوع توجه برنامه ریزان را در اسناد بالا دستی معطوف این دوره کرده است.

•آموزش ابتدایی روی چشمان ما جا دارد

اندکی پس از آنکه بطحایی حکم وزارت آموزش و پرورش را دریافت کرد، از وی در خصوص جایگاه آموزش ابتدایی از وی پرسیدم و او بدون هیچ تأملی و البته با تبسمی پاسخ داد: آموزش ابتدایی روی چشمان ما جا دارد و پس از آن از ضرورت توجه به این دوره گفت. حال نیز وزیر و چند مسئول دیگر اطمینان خاطر داده‌اند که تصمیمی بر ادغام معاونت ابتدایی و متوسطه ندارند.

•چرا ابتدایی مهم‌تر است؟

یکی از کارشناسان آموزش و مسائل تربیتی در خصوص اهمیت دوره ابتدایی در فرایند نظام تعلیم و تربیت می‌گوید:بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند «ابتدایی را دریابید که دانشگاه دیر است».این موضوع ناشی از آن است که آموزش ابتدایی به عنوان پایه و اصل در تعلیم وتربیت است و آموزش و پرورش وقتی به اهداف خود خواهد رسید که در عمل به آموزش ابتدایی به طور جد و نه با شعار و رسم نمودار روی کاغذ به توجیه عملکرد خود بپردازد.

نیره حسنی می‌افزاید: به رغم اینکه دبیر تخصصی آموزش زبان انگلیسی هستم، اما به اجبار و به خاطر کمبود نیرو، آموزش و پرورش حکم آموزگاری برای من صادر کرد و من سال هاست در دوره ابتدایی تدریس می‌کنم؛ البته تمام آموزش‌های تخصصی این مقطع را با عنوان ضمن خدمت گذرانده و در دورترین روستاها نیز خدمت کردم.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه در دو مقطع و در مدارس دخترانه و پسرانه خدمت کردم به جرئت می‌گویم که آموزش ابتدایی بسیار حایز اهمیت است، چرا که وقتی در دوره متوسطه تدریس می‌کردم، شاهد این بودم که وقتی دانش آموزان در دوره ابتدایی خوب تعلیم دیده بودند ما با انگیزه بیشتری به کار خود می‌پرداختیم و این موضوع در بین دیگر معلمان هم صادق بود، اما وقتی بنا به هر دلیل در مقطع ابتدایی مشکل وجود داشته باشد، دانش آموزان سطحی‌تر و با مشکلات بیشتری به متوسطه می‌آیند و کار معلم متوسطه چند برابر می‌شود و این مهم به قدری تأثیرگذار است که شاید حتی نتوان به تمامی جهات در درس مورد تدریس پرداخت.

محمد دیمه ور، معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز معتقد است: رویکردهای تربیتی و نوع آموزش در دوره ابتدایی کاملاً متمایز از سایر دوره‌های تحصیلی است، در این دوره تأکید بیشتر بر ایجاد، تقویت و توسعه و تربیت مهارت‌های اساسی زندگی است، توانمند سازی دانش آموزان برای زندگی سالم و اهداف کلان که بیشتر انسان محور بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی است، در حالی که در دوره متوسطه اول و دوم آموزش‌ها بتدریج به سمت نیمه تخصصی گرایش پیدا می‌کنند و رویکرد تلفیقی تولید محتوا که در آموزش ابتدایی وجود دارد به تدریج تبدیل به رویکردهای موضوعی در متوسطه می‌شود.

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می‌افزاید: بنابر این هم طبق سند تحول ادغام و تلفیق این دو معاونت منطقی نیست و هم از جهت رویکردهای تربیتی و آموزشی متفاوتی که در این دو دوره وجود دارد، درست نیست.

به غیر از این از نظر جامعه مخاطب هم حدود ۷میلیون و ۷۰۰هزار دانش آموز دبستانی داریم و اگر حدود ۲میلیون کودکی که باید در دو دوره پیش دبستانی جذب شوند به آن اضافه کنیم نزدیک به ۱۰میلیون دانش آموز خواهیم داشت که فقط معاونت ابتدایی آن را پوشش می‌دهد، حال با وجود حدود ۱۳ میلیون دانش آموز شاهد هستیم که درصد بالایی از دانش آموزان در این مقطع مشغول به تحصیل هستند و با توجه به تنوع درس‌ها و تنوع مدارس عشایری، روستایی، شهری و مدارس چند پایه که توسط یک معلم اداره می‌شود و انبوهی از مشکلات که خاص این دوره است و همچنین پراکندگی مدارس ابتدایی در دورترین نقاط کشور و محل‌های سخت گذر و مسائل مختلف دیگر باید به این معاونت بیش از گذشته توجه کرد.

• پیشنهادی برای تشکیل سازمان ابتدایی

محمد دیمه ور تأکید می‌کند: البته با یک نگاه به مقطع متوسطه شاهد هستیم که این مقطع نیز مشکلات زیادی دارد که نیاز به مدیریت جداگانه‌ای دارد، بنابر این نمی‌توان توقع داشت یک معاون بتواند در دو حوزه مهم با تمرکز کافی کار کند.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در اجرای سند تحول و نظر کارشناسان عالی نظام که بر اهمیت و اولویت دوره ابتدایی تأکید دارند باید برای دوره ابتدایی جایگاه ویژه‌ای را قایل شد.

معاون سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یاد آور می‌شود: به منظور قوت گرفتن ابتدایی و اهمیت دادن بیشتر به این دوره و آزادی عمل بیشتر در آن زمان پیشنهاد دادیم معاونت ابتدایی را به سازمان ابتدایی تبدیل کنیم که وزیر وقت هم با این طرح موافق بود و قرار شد ردیف‌های بودجه جداگانه‌ای برای دوره ابتدایی در نظر گرفته شود.

• یک معاون مهارتی کم داریم

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش نیز در همین خصوص می‌گوید: وجود معاون ابتدایی به نفع آموزش و پرورش است و بهتر این است که آموزش و پرورش علاوه بر داشتن معاونت ابتدایی یک معاونت متوسطه غیر مهارتی و یک معاونت متوسطه مهارتی داشته باشد؛ یعنی دومعاون متوسطه داشته باشد.

چون باید حداقل ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به سمت و سوی مهارتی بروند بنابراین می‌طلبد که برای این حوزه یک معاونت ویژه طراحی کنیم تا آموزش مهارتی را با قدرت و با کیفیت و کمیت لازم مدیریت کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.