موضوع زیارت ،مکان زیارت و زمان زیارت تماما مواردی است که در پذیرش دعا وحال معنوی انسان تاثیر دارد ، همانند فضای معطری که ناخودآگاه انسان را معطر می کند چرا که با توجه به ولی خدا وایمان به خدا وجود انسان لبریز از عطر آرامش و عشق به معبود می شود. براین اساس انسان با زائر امام رضا شدن به داشته های خود پی برده و برای به دست آوردن نداشته های معرفتی وایمانی تلاش می کند وهنگامی که خود را در منظر امام می بیند واعمال خود را در محضر امام مورد میزان ومحاسبه قرار می دهد

زیارت امام رضا موجب حرکت به سمت خوبی ها وفاصله گرفتن از رذائل اخلاقی است

قدس آنلاین- حجت الاسلام محمد صابر جعفری رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه با اشاره به افزایش معرفت در زیارت به خبرنگار قدس آنلاین گفت: یکی از موضوعاتی که  قبولی و کیفیت زیارت را افزایش می دهد کسب معرفت است. زائر هر چقدر معرفت بیشتری نسبت به ولی خدا و جایگاه او کسب کند یقینا دستاورد و بهره مندی مضاعفی از زیارت خویش خواهد داشت که عارف به حق امام و ولی خدا بودن یکی از شروط معرفت وپذیرش زیارت است. وی با تشریح مثالی در این زمینه افزود: اگر با دانشمندی رو در رو شویم اما نسبت به جایگاه  واطلاعات تخصصی وی آگاه نباشیم نمی توانیم از علم او استفاده کنیم بنابراین نمی توانیم به خوبی با وی ارتباط مطلوب ودو سویه ای برقرار کنیم از این رو افزایش شناخت منجر به بهره مندی بیشتر وارتباط مطلوب تر می شود.

این استاد حوزه در ادامه تصریح کرد:  با این مثال هر چقدر معرفت زائر نسبت به جایگاه زیارت بیشتر شود بهره مندی ودرک و معارف وی از جایگاه امام افزایش می یابد و خود به فیوضات قابل توجهی دست می یابد. جالب اینجاست هر میزان که معرفت زائر به ولی خدا که جلوه و مظهری از اوصاف و الطاف الهی است بیشترشود محبت خدا در آن دل افزایش می یابد؛ طبیعتا با افزایش محبت میزان معرفت به ولی خدا چندین برابر افزایش می یابد و در نتیجه این معرفت انسان به یک بینش؛ تعقل و عشق واقعی به مطلوب که همان خدای یکتاست می رسد.

حجت الاسلام جعفری با تاکید براینکه معرفت به امام منجر به رشد آدمی می شود به قدس آنلاین گفت: در این مسیر است که انسان راه سعادت را می یابد واز طریق این مسیر به طریق اطاعت می رسد. محبت به ولی خدا آغازی بر پیمودن راهی است که پایان آن  تعقل و عشق است. بی شک وارد شدن در محضر امام معصوم منجر به افزایش رشد، آگاهی ومعرفت در انسان می شود چرا که انسانها نیازمند الگوگیری هستند. به هر میزان که انس والفت مومنان به ولی خدا بیشتر شود اطاعت، همراهی وبه تبعیت آنها نیز افزایش می یابد و هر چقدر تبعیت از ولی خدا بیشتر شود انسان به مسیر سعادت کشیده می شود، چرا که ولی خدا هیچ گاه براساس  هوی وهوس قدم برنداشته و سخنی نمی گوید بلکه اولیای الهی راهنما وهدایتگر بشر و باعث رشد انسان به شمار می روند.

این  استاد حوزه با تاکید بر روایات مبنی بر ثواب زیارت امام رضا علیه السلام اظهار داشت:در روایات بر زیارت امام رضا علیه السلام در همه حال تاکید شده به نحوی که اجر زیارت خالصانه وعارفانه امام رئوف برابر با ثواب هزاران حج با ثواب و شفاعت ولی خداست. زیارت خالصانه استجابت دعا را به همراه دارد چنانچه در برخی روایت ها اشاره شده که ثواب یک زیارت همانند اجری شهدای جنگ بدراست. امام رضا علیه السلام دراین باره فرمودند: هر کسی که در غربت به زیارت من آید من در روز قیامت به زیارتش می رود. آیا در برابر این سخن امام رضا می توان گفت مژده ای بالاتر وبرتر برای شیعیان ومحبان امامت وولایت وجود دارد؟ از امام رضا علیه السلام روایت شده هر کس از راه دور به زیارت من بیاید در سه جا به زیارتش می آیم اولین نقطه در زمان هول وهراس قیامت، دوم  زمان دادن نامه اعمال و سومین مرحله زمان رسیدن به پل صراط.

رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه با اشاره به انواع دیدگاه ها در رابطه با موضوع زیارت خاطر نشان کرد: وهابیت زیارت را شرک عنوان می کند در حالی که روایات فراوانی از پیامبر اسلام (ص) به ما رسیده مبنی براینکه کسی که به زیارت من یا سایر معصومان واولاد فاطمه (س) بیاید من هم به زیارت او می روم واجر وپاداش او نزد خداوند محفوظ است که  این چنین احادیث از سوی اهل سنت نیز به کرات بیان شده است. گروه دوم اهل سنت وبرخی از شیعیان هستند که امام را هر چند که معصوم می دانند اما زیارت او را همانند زیارت اهل قبور دیده، گویا به زیارت اهل قبور می روند و توسلی به آن امام نمی جویند اما گروه سوم با این دید به زیارت امام می روند که وی را حی وحاضر می بینند وامام را چشمان بینای خدا، واسطه فیض و حاضر وناظر بر اعمال خود می بینند  و می دانند که امام در حیات و ممات قدرتمند به اراده الهی است چرا که مقام ولی خدا ازملائک، فرشتگان وشهدا بالاتر است. آیت الله بهجت (ره) دراین باره فرمودند: ما خبر نداریم واز این موضوع غافل هستیم که ملائکه ما را می بینند و امام به حضور ما آگاه است.

آیت الله بهجت (ره) فرمودند اگر در هنگام اذن دخول و در انسان تحولی ایجاد شود مشخص است که به او اجازه ورود داده شده است. این تحول به معنای فهم برای ورود است لذا با خواندن زیارتنامه وتوسل به امام در صحن و سرای ایشان حتی از فاصله های بسیار دور از حرم در خود تحولی به وجود می آوریم که بیانگر افزایش فهم ما به این نکته است که جایگاه ولی خدا منوط به حیات ظاهری ایشان نیست بلکه همواره حی وحاضر بوده وناظر بر اعمال و رفتار ما هستند.

وی در این باره افزود: معرفت به حق امامت و  ولایت مساله مهمی است، به نحوی که از پیامبر اکرم (ص) روایت شده هر کس خداوند به او توفیق شناخت اهل بیت مرا عطا کد تمامی خیر برایش فراهم می شود، چرا که یافتن معرفت به منزله پیدا کردن راه و گذر از حوادث است. یافتن راه درست و دسترسی به یک چشم انداز ایده آل به معنای تحول در زندگی وعبور از مشکلاتی است که می تواند انسان را از مسیر هدایت و طرق نجات دور کند. حرم امام رضا قطعه ای از بهشت وکانون زیارت فرشتگان الهی ودلباختگان اولیای صالح خداست است، اینجا جایگاهی است که امید اجابت دعا می رود وبزرگان ما بر فراوانی دعا و طلب حاجت از خداوند متعال در حرم امام رضا علیه السلام تاکید کرده اند. امام هادی علیه السلام دراین باره فرمودند: کسی که حاجتی دارد ودرخواستی از خدا دارد قبر جد ما امام رضا را در توس زیارت کند بعد از به جا آوردن غسل و اقامه نماز حاجت خود را از خداوند بخواهد به شرطی که آن خواسته فعل گناه یا قطع رحم نباشد یقینا خداوند آن دعا را اجابت می کند و اگر به صلاح انسان نباشد پروردگار عالمیان آن را برای آخرت او ذخیره و جبران می کند.

حجت الاسلام جعفری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به مطالب یاد شده به این  مطلب برسیم که موضوع زیارت، مکان زیارت و زمان زیارت تماما مواردی است که در پذیرش دعا وحال معنوی انسان تاثیر دارد، همانند فضای معطری که ناخودآگاه انسان را معطر می کند چرا که با توجه به ولی خدا وایمان به خدا وجود انسان لبریز از عطر آرامش و عشق به معبود می شود. براین اساس انسان با زائر امام رضا شدن به داشته های خود پی برده و برای به دست آوردن نداشته های معرفتی وایمانی تلاش می کند وهنگامی که خود را در منظر امام می بیند واعمال خود را در محضر امام مورد میزان ومحاسبه قرار می دهد این موضوع منجر به حرکت و قیام به سمت خوبی ها وفاصله گرفتن از رذائل اخلاقی می شود که بهترین توشه و ره آورد زیارت امام رضا علیه السلام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.