«خانه فیلم داستانی انقلاب» چند سال است که فعالیت خود را تحت حمایت سازمان اوج آغاز کرده است و پروژه‌های سینمایی داستانی و مستند را در حوزه‌های مرتبط با اهداف خود به تولید می‌رساند. این مجموعه در عمر کوتاه خود خروجی‌های خوبی را داشته است و توانسته ارتباط خوبی را با فیلمسازان جوان برقرار کند و راهی را برای هنرمندان جوان باز نماید.

فقط به ساخت فیلم کوتاه فکر نمی‌کنیم

قدس آنلاین- «خانه فیلم داستانی انقلاب» چند سال است که فعالیت خود را تحت حمایت سازمان اوج آغاز کرده است و پروژه‌های سینمایی داستانی و مستند را در حوزه‌های مرتبط با اهداف خود به تولید می‌رساند. این مجموعه در عمر کوتاه خود خروجی‌های خوبی را داشته است و توانسته ارتباط خوبی را با فیلمسازان جوان برقرار کند و راهی را برای هنرمندان جوان باز نماید.
ضعف قصه‌گویی همواره یکی از ریشه‌ای‌ترین معضلات سینمای داستانی ایران بوده است و آثار ارزشی و انقلابی نیز از این آفت مصون نبوده‌اند. سیدسجاد قافله‌باشی، مدیر خانه فیلم داستانی انقلاب که خود از فیلمسازان جوان و ممتاز کشور به حساب می‌آید، در گفت‌وگویی با ما درباره اهداف این تشکل هنری صحبت کرده است.

از آخرین اقدامات خانه فیلم داستانی در حوزه فیلمسازی و اجرایی بگویید.

ما در آستانه یک تغیر جدی هستیم. تا قبل از این تغییرات، خانه فیلم داستانی را به عنوان یک مؤسسه فعال در عرصه فیلم کوتاه می‌شناختیم ولی ما در تدارک این هستیم که در سال آینده ان‌شاء‌الله وارد حوزه سریال‌سازی و سینمای حرفه‌ای شویم. الآن هم در حال نگارش چندین متن هستیم. زیرا عرصه فیلم کوتاه به‌شدت برای ما دغدغه است و احساس می‌کنیم که اگر مجموعه ما بخواهد در عرصه فیلمسازی بلند و حرفه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد، کماکان نیازمند ورود نیروی انسانی خلاق و جوان است. ما ۲ واحد کوچک را زیر نظر خودمان راه‌اندازی کردیم که یکی مدرسه فیلم داستانی مفید است. این مدرسه جایی است که بچه‌هایی با تجربه کم اما با استعداد خوب به آن وارد می‌شوند و یک دوره آموزشی را می‌گذرانند و پس از اینکه از اینجا بیرون آمدند، وارد بخش دیگری می‌شوند و در آنجا به تجربیات خود ادامه می‌دهند.

در عرصه فیلم کوتاه ما از ابتدای سال ۹۵ تا اواسط سال ۹۶ حدود ۵۶ عنوان فیلم کوتاه را تولید کرده‌ایم که خیلی از آن‌ها در جشنواره‌های داخلی و خارجی موفق بوده‌اند. همچنین در مرحله سریالی با موضوع عملیات کربلای ۵ هستیم که آقای جواد حبیب‌پور فیلمنامه آن را نوشتند و به‌صورت فصلی است. اثر دیگر به نام «پردیسان» یک درام خانوادگی با رویکرد مذهبی است. در کل، در حال سپری‌کردن سالی پرفشار هستیم و اگر همدلی بچه‌هایی که در خانه فیلم داستانی در حال فعالیت هستند، نبود واقعاً انجام این فعالیت‌ها ممکن نمی‌شد.

آیا مردم و مخاطبان نگاه خوبی به فیلم کوتاه داشته‌اند و فعالیت تشکل‌هایی مانند تشکل شما تأثیری در جذب مخاطب داشته است؟

بستگی به این دارد که یک فیلم کوتاه چگونه تولید شود. البته رویکرد و اهداف نیز مهم است. گاه یک فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای کاری را می‌کند که یک سریال بلند چند قسمتی توانایی انجام آن را ندارد. جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید خلاقیت زاییده محدودیت است. وقتی زمان یک فیلم محدود می‌شود، سازنده سعی می‌کند در کمترین زمان ممکن مختصرترین اثر خود را به مخاطب خود منتقل کند. در عین حال، یک فیلم بلند به سبب توانایی‌اش در کشاندن مخاطب به سینما هم در جای خود می‌تواند به شدت مؤثر واقع شود.

ما در خیلی از موارد به زمان اثر فکر نمی‌کنیم بلکه به اثرگذاری آن اهمیت می‌دهیم و خودِ یک اثر مشخص می‌کند که آیا در زمینه بلند می‌تواند موفق باشد یا کوتاه؟ ولی به زعم بنده، این ۲ عرصه مکمل همدیگرند و هیچ‌کدام جای یکدیگر را نمی‌گیرند. اگر فیلم بلند نباشد، یک اثر کوتاه تا جایی توانایی دارد و بالعکس. ما در خانه فیلم داستانی همواره سعی کرده‌ایم که این ۲ موضوع را در کنار همدیگر داشته باشیم.

با توجه به اینکه اکنون مدرسه سینمایی عمار هم فعالیت‌های چشمگیری در عرصه تولید فیلم کوتاه داشته است، به نظر شما آیا احساس رقابت یا همپوشانی در فعالیت‌های این ۲ مرکز که اهداف و رویکردهای مشترکی هم دارند، دیده نمی‌شود؟

بله، مجموعه‌هایی هستند که به‌صورت خصوصی و دولتی در حال فعالیتند. اتفاقاً رقابت‌های سازنده‌ای هم بین این مجموعه‌ها دیده می‌شود. ما با بعضی از این مجموعه‌ها حتی همکاری نیز می‌کنیم. به طور مثال، یک کار مشترک با جبهه مطالعات فرهنگی در دست انجام داریم. به نظر ما رقابت دراین موضوعات هیچ‌وقت به رفاقت ما و حرکت در مسیر مشترک صدمه نزده است اما جایی که رقابت نباشد حتماً رکود وجود دارد. این مسئله که مجموعه‌های متعددی وجود داشته باشند و در این حوزه کار کنند، باعث می‌شود که صداهای زیادی در این عرصه به گوش مخاطب برسد. البته حتماً ما در نگاه، شیوه و روش اختلاف داریم که نتیجه این تعدد صداها ساخت آثار متعدد با رویکردهای مختلف می‌باشد که این هم در جای خود ارزشمند است.

خودِ شما در عرصه ساخت فیلم هم فعالیت داشته و دارید. برای کمک به جوانان تازه‌وارد به این عرصه چه امکاناتی در مجموعه خود فراهم کرده‌اید؟

ما در خانه فیلم داستانی سعی کردیم که بستری را ایجاد کنیم که هر کس به ما مراجعه کرد، به مجموعه ما ملحق شود و در روند رشد قرار گیرد. یا اگر به هر دلیلی توانایی آن را نداریم که پذیرای این عزیزان باشیم، حداقل با یک مشاوره درست به آن‌ها کمک کنیم چون عرصه فیلمسازی سخت است و باید این عزیزان در این حوزه همت بالایی داشته باشند که بتوانند مسیرهای خوب و روشنی را برای خود رقم بزنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.