سومین دور گفت‌وگوهای عالی‌رتبه سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در حالی دیروز آغاز به کار کرد که به اذعان بسیاری، این گفت‌وگوها و رفت‌وآمدهای اروپایی‌ها می تواند بابی برای عادی‌سازی مذاکرات جدید باشد.

اروپا تکمیل‌کننده پازل آمریکایی‌ها

سومین دور گفت‌وگوهای عالیرتبه سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در حالی دیروز آغاز به کار کرد که به اذعان بسیاری، این گفت‌وگوها و رفتوآمدهای اروپایی‌ها می تواند بابی برای عادی‌سازی مذاکرات جدید باشد.

در حالی که رفتوآمد اروپایی‌ها نمایش سیاسی دولت برای نشاندادن روابط گسترده با کشورهای اروپایی است، باید گفت که نتیجهای در دوره پسابرجام نداشته و کشورهای اروپایی که نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند، درصددند تا با این سفرها، جمهوری اسلامی را به مذاکرات جدید درباره مسائلی که به گفته خودشان موجب نگرانی‌هایی است، سوق دهند.

با بررسی ورود هیئتهای اروپایی به کشور می‌توان پی برد که بیشتر این هیئتها در سفرهای خود به امضای تفاهم‌نامه و توافق محدود بسنده کرده و بسیاری نیز اجرای این توافقات را منوط به اجرای برجامی می‌دانند که بهنوعی از سوی آمریکا پرونده آن بسته شده است و عملاً هیچ یک از شرکتهای بزرگ اروپایی با ایران همکاری نمی‌کنند و منتظرند ببیند که سرانجام این توافق چه خواهد شد.

توافقات با اروپایی‌ها در حد گفت‌وگو ماند

به اعتقاد سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مراودات و رفتوآمدهای پس از برجام زیاد شد و خیلی از کشورهای اروپایی در صف سفر به ایران قرار گرفتند اما تاکنون حاصلی برای کشور نداشت و شاهدیم که اقدامات تأثیرگذاری که موجب بهرهمندی مردم ایران باشد، صورت نگرفته است.

نقوی‌حسینی معتقد است برخلاف اینکه انتظار می‌رفت فضای بعد از برجام فضای مسالمتآمیزی باشد و توافقات عملیاتی شود اما متأسفانه تاکنون نتایج مذاکرات و رفتوآمدها عملیاتی نشده و ظاهراً گفت‌وگو برای گفت‌وگوست و توافقات با اروپایی‌ها در حد همان گفت‌وگو باقی ماند. از دولت انتظار می‌رود به بررسی نتایج این رفتوآمدها بپردازد که بالاخره چه چیزی نصیب ملت ایران شده و اگر واقعاً چیزی نصیب ملت ایران نمی‌شود، مسیر خود را درباره ارتباط با اروپایی‌ها تغییر دهد.

اروپایی‌ها با این رفتوآمدها در پی این هستند که وقتکشی کرده و از اجرای توافق برجام شانه خالی کنند. در حالی که شاهدیم با توافق برجام این رفتوآمدها تنها باعث شده تا آن‌ها یکطرفه از ملت ایران منتفع شوند اما خودشان به مفاد این توافقات پایبند نبوده و در همراهی با آمریکا برای نقض برجام از هیچ اقدامی فروگذار نبودند.

نماینده مردم تهران همچنین با اشاره به موضعگیری فرانسوی‌ها و سفر قریبالوقوع ماکرون به ایران، اظهار داشت: فرانسه کشوری است که بیشترین مراودات اقتصادی و توافقات کلان مثل توتال، ایرانخودرو و خرید هواپیما را بعد از برجام با ایران داشت اما شاهدیم که بدترین موضعگیری‌ها را علیه ایران انجام داد. لذا باید دولت تکلیف خود را در برابر این کشورها مشخص کند و از رفتوآمدها بهظاهر دوستانة آنها که نتیجهای جز تحمیل شرایط خفتبار به ایران نیست، جلوگیری کنند.

سفر اشمید، برنامه‌ای برای مذاکرات جدید

دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین باره معقتد است که آقای عراقچی با معاون مسئول سیاست خارجی اروپا، هلگا اشمید، روابط پنهان در مسائل ارزی و اقتصادی دارد؛ به طوری که برادرزاده آقای عراقچی نیز اکنون در سمت معاون ارزی بانک مرکزی است. پشت صحنههای برجام همچنان یک نگرانی عمیق برای اداره کشور به وجود آورده است. اجرای مخفیانه FATF و سند ۲۰۳۰ در واقع همان برجامهای ۲، ۳ و ۴ هستند.

به اعتقاد کریمی‌قدوسی، چهره مثبتی که اروپایی‌ها از خود ارائه می‌دهند، تنها برای اجرای نقشههایی است که در پشت پرده با آمریکایی‌ها در برابر ایران هماهنگ کردهاند. حضور هلگا اشمید با آن سابقهای که در مذاکرات  و همچنین توافقات اجرای FATF داشتند، باعث محاصره کامل اقتصادی کشور و تسلط غربی‌ها می‌شود. آمدن خانم اشمید نیز در راستای تحت فشار گذاشتن و کشاندن ایران برای مذاکرات جدید است.

برجام اروپایی که برخی در داخل کشور در پی دستیابی به آن هستند و خوشبینانه به ادامه اجرای برجام با اروپایی اصرار می‌ورزند، تنها ابتدای مسیر امتیازگیری از ایران و کشاندن جمهوری اسلامی به برنامه هدفدار غربی‌ها با سرکردگی آمریکا برای تحدید توان دفاعی و نفوذ منطقهای و چانهزنی درباره کوچکترین مسائلی است که به زعم غربی‌ها موجب نگرانی جامعه بینالمللی است.

نماینده مردم مشهد در ادامه گفت: هیچ موضوعی در دستور کار ایران با آمریکایی‌ها برای مذاکره وجود ندارد، اما برنامه آنها این است که اروپایی‌ها را واسطه مذاکره کنند؛ گرچه در بین اروپایی‌ها نیز فرانسه به طور مشخص به خاطر قراردادهای پرسودی که بسته و دولت نیز به آن نگاه مثبت دارد، در اولویت است. امروز آمریکایی‌ها می‌دانند که با ایران مطلقاً نمی‌توانند سر میز مذاکره بنشینند و از آنجا که فرانسوی‌ها همواره تکمیلکننده پازل فتنه آمریکا در تحریم ایران بودند، سفر مقامات اروپایی بویژه ماکرون در آینده فقط برای اهداف غربی‌ها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه کد مذاکرات جدید را آقای ظریف در جریان سفر خود به فرانسه داد که رسانهای هم شد. ایشان گفتند ما حاضریم اگر آمریکایی‌ها برجام را نقض نکنند، درباره دیگر مسائل منطقهای با اروپایی‌ها وارد مذاکره شویم؛ گرچه اینها مواضع شخص آقای ظریف است نه مواضع جمهوری اسلامی. رفتوآمد هیئتهای اروپایی به ایران در هیچ زمینهای باب گفت‌وگو را مطلقاً باز نخواهد کرد.

بعد از موضع اخیر ترامپ علیه برنامه هستهای و موشکی ایران، ۳ کشور اروپایی نیز سخن او را تأیید کردهاند. در شرایطی که اروپایی‌ها آشکارا از کافی‌نبودن توافق برجام و گفت‌وگوهای جدید درباره مسائل منطقهای و دفاعی سخن به میان می‌آورند، دلبستن به این کشورها چیزی جز تکرار یک تجربه بی‌سرانجام نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.