سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، برای شرکت در نشستی سه‌جانبه با همتایان روس و ترک خود عازم سوچی روسیه شد.

ایران، ترکیه و روسیه در آستانه یک ائتلاف نظامی منطقه‌ای

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، برای شرکت در نشستی سه‌جانبه با همتایان روس و ترک خود عازم سوچی روسیه شد.

در این نشست قرار است که رؤسای ستاد ارتش روسیه و ترکیه و همچنین سرلشکر باقری درباره همکاری‌های سه‌جانبه نظامی تهران، مسکو و آنکارا بحث و تبادل نظر کنند.

نشست فرماندهان ارشد نظامی ۳ کشور پیش از اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی برگزار می‌شود. قرار است روحانی، پوتین و اردوغان روز چهارشنبه درباره ادامه روند مذاکرات آستانه و حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه دیدار کنند. به گفته جابری انصاری، معاون عربی وزیر خارجه، این دیدار به دعوت شخص پوتین انجام می‌شود.

دیدار سرلشکر باقری با همتایان روس و ترک خود نیز در امتداد راهبرد جدید نیروهای مسلح ایران در شکل‌دهی و تقویت همکاری‌های جدید نظامی در سطح منطقه با رویکرد مقابله با تروریسم تفسیر می‌شود؛ راهبردی که در ماه‌های اخیر آثار میدانی خود را در شکست کامل داعش در عراق و محاصره نیروهای این گروه تروریستی در سوریه با آزادسازی رقه و دیرالزور و بوکمال نشان داده است.

پیش از این ژنرال والری کراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، به تهران سفر کرده بود تا مقدمات دیپلماسی نوین دفاعی ایران و روسیه را در دیدار با همتای ایرانی خود تدوین کنند. در آن دیدار که دهم آبانماه در تهران صورت گرفت، تهران و مسکو درباره نحوه مقابله با تروریسم در صحنه‌های مختلف و همچنین مدیریت و هدایت مشترک صحنه‌های دفاعی و امنیتی منطقه برای مبارزه قاطع با دخالت‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

سیاست دوجانبه توسعه همکاری‌های نظامی میان ایران و ترکیه نیز در دیدار سرلشکر باقری از آنکارا و متعاقباً سفر ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، به تهران که یک اتفاق بی‌سابقه در ۴ دهه گذشته بود، به شکلگیری توافق‌های رسمی برای همکاری نظامی ۲ کشور در زمینه مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها، برگزاری رزمایش‌های مشترک و آموزش منجر شد.

اکنون به نظر می‌رسد که با شکل‌گیری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه قرار است همکاری‌های نظامی منطقه‌ای میان ۳ پایتخت، شاکله‌ای منطقه‌ای و هماهنگ پیدا کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.