۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 574959

اهواز- روز سه شنبه میزان غلظت گردوغبار در اهواز به ۲۳ برابر حد مجاز رسید و آسمان این کلانشهر را خاکی کرد.

آسمان اهواز خاکی شد

مدیرکل هواشناسی خوزستان در پی وقوع گردو غبار روز سه شنبه کلانشهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: این گرد و غبار با دید کم که حدود ۱۰۰ متر می باشد باعث شده خیلی از فعالیت های اقتصادی در استان تعطیل شوند، این پدیده ناشی از وزش باد شدیدی است در استان داشته‌ایم.

کوروش بهادری افزود: این گرد و غبار با دید کم که حدود ۱۰۰ متر است باعث شده بسیاری از فعالیت های اقتصادی در استان تعطیل شوند، این پدیده ناشی از وزش باد شدیدی است در استان داشته‌ایم.

وی گفت: بعضی از شهرها بارش هم داریم این بارش می تواند همراه با گرد و غبار باشد و روی سلامت مردم تاثیرگذار باشد به همین دلیل استانداری خوزستان شیفت های کاری و مدارس نوبت عصر را به احترام مردم و برای سلامت آنها تعطیل اعلام کرده، دستگاه های دولتی نیز تا ساعت ۱۲ تعطیل شده‌اند. پیش بینی هم شده بود که اگر همراه با باد باران نیاید منجر به گردو غبار می شود.

بهادری بیان کرد: این گرد و غبار و وزش باد از سمت اهواز است بنابراین داخلی است و از عراق نیست، ذرات عراقی ریز هستند و می توانند روی جریان باد سوار شوند و با پیمایش مسیرهای طولانی حتی تا تهران نیز بروند. اما کانون های داخلی ذرات درشت تری دارند و زمان نشست آنها هم سریعتر است یعنی تا پایان یک نیمروز شناور هستند و سپس نشست می کنند، ضمن اینکه ریزگردهای خارجی ممکن است به سمت شهرهای دیگر هم بروند و نشست آنها بعد از چند روز است.

غلظت گردوغبار در اهواز به ۲۳ برابر حد مجاز رسید

 بر اساس اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست استان خوستان میزان غلظت گرد و غبار ساعت ۱۱ در شهرهای اهواز به سه هزار و ۵۴۸، اندیمشک به ۲۵۶، شوش به ۳۳۹، شوشتر به۲۱۲ و ماهشهر به ۱۷ میکروگرم رسیده است. میزان عادی ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است که بر این اساس میزان غلظت گرد و غبار در شهرستان اهواز پیش از ظهر امروز به ۲۳ برابر حد مجاز رسید.

همچنین وقوع پدیده گرد و غبار شدید در برخی شهرهای استان خوزستان باعث تعطیلی مدارس و مراکز آموزش در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در نوبت عصر امروز شد.

توصیه می‌شود بیماران قلبی و ریوی در این شرایط ضمن مصرف به موقع داروهای خود، به هیچ وجه در معرض هوای بیرون قرار نگیرند و تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا از منزل خارج نشوند. همچنین افراد عادی در صورت کار ضروری داشتن و نیاز به خروج از منزل، حتماً از ماسک استاندارد (ماسکهای مخصوص گرد و غبار) استفاده کنند.

بهترین نوع ماسک استاندارد برای حفاظت از سلامت خود در برابر گرد و غبار و ریزگردها و جلوگیری از ورود آنها به بدن، ماسکهای دسته (ماسک مخصوص گردوغبار) است که در داروخانه‌های سطح شهرهای خوزستان موجود است. در چنین شرایطی، سعی کنید مصرف شیر و سایر لبنیات را افزایش دهید.

با توجه به کاهش میدان دید در شرایط گرد و غبار، اگر بنا بر ضرورت در جاده و در حال رانندگی هستید، ضمن رعایت کامل قوانین، با دقت و سرعت مطمئنه رانندگی کنید. در هنگام رانندگی، ضمن مطمئن شدن از بسته بودن کامل پنجره‌های خودرو، تهویه مطبوع خودروی خود را در حالتی قرار دهید که هوای بیرون وارد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.