مردم نمی دانند که وقتی پولشان را به بانک می سپارند آیا تمام پول و نقدینگی که به بانک می سپارند توسط بانک مرکزی تضمین شده است یا نه؟ وی ادامه داد: چرا که براساس تنزیل مجدد یا نرخ ذخیره قانونی بانکها، بانک مرکزی می تواند بخشی از پول مردم را به مردم برگردانند نه اینکه صددرصد پولی که سپرده گذار در بانک گذاشته است .

هیچ یک از موسسات مالی اعتباری کشور اسلامی نبوده و توجهی به عقود اسلامی ندارند

قدس آنلاین- عباسعلی ابونوری اقتصاددان و رییس سابق دانشکده اقتصاد و حسابداری تهران مرکز درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این موسسات در سال های اخیر مثل قارچ در ایران رشد کرده اند، این در حالی است که هیچ کدام از این موسسات  اسلامی نبوده و کوچکترین توجهی به عقود اسلامی و بانکداری بدون ربا ندارند.   وی ادامه داد: مشکلی که امروز برای موسساتی قبیل کاسپین پیش آمده به سیستم و اعتبار بانکداری ما ضربه زده و متاسفانه خود بانک مرکری هم چاره ای برای آن نیاندیشیده است.

ابونوری تصریح کرد: مردم نمی دانند که وقتی پولشان را به بانک می سپارند آیا تمام پول و  نقدینگی که به بانک می سپارند توسط بانک مرکزی تضمین شده است یا نه؟ وی ادامه داد: چرا که براساس تنزیل مجدد یا نرخ ذخیره قانونی بانکها، بانک مرکزی می تواند بخشی از پول مردم را به مردم برگردانند نه اینکه صددرصد پولی که سپرده گذار در بانک گذاشته است. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر بانکها در سیستم تولیدی فعالیت کنند اقتصاد کشور رونق گرفته و رشد اقتصادی ایجاد و رفاه جامعه تضمین می شود در غیر این صورت بانکها به عنصر فسیل شده ای تبدیل میشوند که نقشی در توسعه اقتصادی نخواهند داشت که متاسفانه در حال حاضر بانکها چون فاقد کار کارشناسی شده بوده و نقدینگی هایی که بانک مرکزی به بانک های تجاری داده است مشخص نیست در کجا خرج شده در سیستم جامعه التهاب ایجاد کرده اند.

وی درباره دلیل اصلی رکود اقتصادی کشور افزود: دلیل اصلی این رکود  بانکها هستند و تا بانکها از این مخمصه فریز شده خارج نشوند اقتصاد کشور نیز رونق نخواهد یافت. ابونوری ادامه داد: چیزی که بانکها را دچار دردسر خواهد کرد بازار ارز است، به طوریکه  اگر بازار ارز را قانونمند نکنیم امکان صادرات نیز برای ما فراهم نمی شود و هیچ کشوری از ما کالا نمی خرد. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اخیرا شنیده ام ما به آمریکا پنیر صادر میکنیم جالب بود که این کشور از ما پنیر میخرد به نحوی که چیزی حدود  شصت درصد پنیر امریکا از ایران خریداری میشود چرا آمریکا از ایران چنین خریدی می کند؟ چون آن قدرت چانه زنی را برای سیستم های بین المللی نداریم لذا ارزان میفروشیم تا بازارها را از دست ندهیم چرا که ما تنها با کشورهایی چون عراق و افغانستان رابطه اقتصادی داریم و نتوانستیم با هیچ کدام از کشورهای اروپایی رابطه اقتصادی دو طرفه برقرار کنیم.

رییس سابق دانشکده اقتصاد و حسابداری درباره رابطه اقتصادی ایران و اروپا  اظهار داشت: اگر هم رابطه اقتصادی در این میان وجود دارد به معنای این است که انرژی مجانی که ما در تولیدات مان استفاده میکنیم چون در اروپا خیلی گران‌تمام می شود این کالاها را از ایران وارد می کنند. برای مثال ما در حال حاضر بطری استکان صادر میکنیم چون اگر اروپایی ها بخواهند خودشان آن را تولید کنند انرژی که مصرف میکنند خیلی گران تر از هزینه واردات تمام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.