ساری- مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه کربلای مازندران از عدم حمایت بخش های دولتی از طرح های علمی خبر داد.

بخش های دولتی از طرح های علمی حمایت نمی کنند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدهادی موذن صبح سه شنبه درجمع خبرنگاران رسانه های گروهی در پاسخ به سوال قدس آنلاین اظهار کرد: متاسفانه مبتکرین از سوی سازمان های دولتی حمایت چندانی نمی شوند و کمک های سازمان بسیج علمی، پاسخگوی همه نیازهای مخترین نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از اساتید که شرکت های دانش بنیان را راه اندازی می کنند، کارهای پژوهشی را به فراموشی می سپارند، از ثبت اختراعات و طرح های نازل از سوی سازمان ثبت اختراعات انتقاد و اضافه کرد: متاسفانه برخی از اختراعاتی که تکنولوژی و نوآوری ندارند، به ثبت می رسند که موجب تضییع حقوق سایر افراد می شود.

مسول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه کربلای مازندران با اعلام اینکه طرح های نوآورانه، محصول محور و بازارپسند با قابلیت تجاری سازی توسط این سازمان حمایت می شوند، گفت: از ایده تا پدید آوردن محصول، حمایت های لازم را انجام می دهیم و کلیه حقوق مادی و معنوی طرح ها نیز متعلق به خالق آن خواهد بود.

موذن با اشاره به اینکه طرح ها را به ۵ مرکز رشد دایر در استان معرفی می کنیم، افزود: اگر نمونه صنعتی در مراکز رشد ساخته شوند، تا سقف ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه طرح ها در دو مرحله داوری و پرداخت ها منوط به تایید داوران است، خاطرنشان کرد: طرح های ملی به تهران ارسال و حداکثر تا ۲۰ میلیون تومان حمایت می شوند.

وی یادآور شد: امسال یک طرح از آمل به مرکز ارسال و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کرد.

مسول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه کربلای مازندران با اعلام اینکه به تجاری سازی طرح ها ورود نمی کنیم، توضیح داد: سایر کمک های سازمان معنوی بوده و مبتکرین را به پارک های علم و فناوری معرفی می کنیم.

موذن با اشاره به اینکه مازندران بیشترین حمایت از طرح های مخترعین را در سطح کشور داشته است، گفت: مبتکران مازندرانی در سال گذشته رتبه های برتر جهادگران علمی – فناوری را کسب کردند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۹ تاکنون ۵۷۰ طرح توسط سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران حمایت شدند، یادآور شد: در سالجاری نیز مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به ۴۷ طرح اختصاص یافت و ۷۰ درصد این مبالغ نیز پرداخت گردید.

مسول سازمان بسیج علمی و پژوهشی سپاه کربلای مازندران خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۷ پایگاه علمی در استان ایجاد کردیم که تا پایان امسال به ۲۲ پایگاه خواهد رسید.

موذن با اشاره به اینکه پایگاه های علمی انواع خدمات علمی و آموزشی ارائه می کنند، گفت: ۸۰۰ نفر در این مراکز آموزش دیدند.

وی در پاسخ به سوال قدس خاطرنشان کرد: طی سه سال اخیر، ۱۰ درصد طرح ها به تولید انبوه رسیدند که در این راستا می توان به قارچ کش بیولوژیک، کلاج هوشمند، پوشش دارکردن بذرها و هوشمندکردن آبیاری باغات اشاره کرد.

موذن در پایان از برگزاری ششمین همایش جهادگران علم وفناوری در اول آذرماه در دانشگاه امام محمدباقر (ع) ساری خبر داد و گفت: در این همایش از دو طرح رطوبت سنج لیزری که تکنولوژی آن تنها در اختیار سه کشور قرار دارد و دستگاه گلاسه کردن کاغذ با ۱۰ درصد قیمت نمونه خارجی، رونمایی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.