قزوین- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: هنر قفل سازی این استان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

هنر قفل سازی قزوین در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد

محمد علی حضرتی ها در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین هنر قفل سازی را یکی از صنایع بسیار مهم ایران عنوان کرد و اظهار داشت: این هنر در گذشته به صورت اشکال حیوانی و انسانی از جنس فولاد، برنج و برنز ساخته می‎شد.

وی افزود: در تبیین روند تولید قفل سازی می توان گفت که مواد اولیه در ساخت قفل‌ها شامل فولاد، آهن و آلیاژهای آن است که در ابتدا ورق و مفتول آهنی یا فولادی را در اندازه‌های مختلف آماده کرده سپس متناسب با طرح محفظه و اجزای داخلی قفل مواد اولیه را برش می‌زنند و قوطی یا محفظه قفل را بعد از خم کاری ورقه برش زده، لحیم و درزگیری کرده و قطعات داخلی قفل را سوهان کاری می‌کنند و متناسب با نوع قفل بدنه اصلی را سوراخکاری و قطعات مختلف شامل دسته فنر و تیغه را به هم پرچ و اسید کاری کرده تا پرداخت نهایی روی آن انجام شود که در استان قزوین این هنر در کارگاه‌های خانگی و حتی در منزل انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ترویج هنر قفل سازی را مربوط به دوره ساسانیان دانست و بیان کرد: جنبه آیینی این هنر بعد از اسلام به خصوص در دوره صفویه به اوج خود رسید.

حضرتی ها، صنعت خصوصیت امنیتی، کاربرد سمبولیک را از جمله کاربردهای صنعت قفل سازی برشمرد و گفت: ظهور قفل فولادی در زمان صفویه تحول عظیمی را در این صنعت به وجود آورد. 

وی به آسیب های هنر قفل سازی اشاره کرد و ادامه داد: محدود شدن دامنه کار به مشاهده در نمایشگاه‌ها و عدم استقبال عوام در خرید آن و به طبع کم شدن انگیزه هنرمند در تولید، روند آرام کار با توجه به دقت و ظرافت مورد نیاز در این هنر، عدم شناخت عموم از این هنر و کاربردهای آن، سختی کار و طاقت فرسا بودن، دائمی نبودن یا نبودن سفارش کار، عدم حمایت خرید آثار را از عوامل آسیب این هنر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین عنوان کرد: تلاش داریم حمایت هایی را از هنرمندان هنر قفل سازی داشته باشیم که شناسایی، مستندسازی، تحقیق، حفظ وضع موجود، حمایت، ترویج، تشویق و حمایت از تولید کنندگان مواد اولیه، آموزش به شیوه‌های سنتی و آکادمیک از جمله برنامه های پیش بینی شده است.

حضرتی ها یادآور شد: با برگزاری جلسات مختلف با مسؤولان زیربط در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هنر قفل سازی استان قزوین در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.