در روزهای گذشته رسانه‌ها به نقل از «گاردین» از افزایش زلزله‌های ویرانگر در سال آینده خبر داده‌اند.

تعیین علل افزایش زلزله‌ها بسیار پیچیده است

قدس آنلاین- در روزهای گذشته رسانه‌ها به نقل از «گاردین» از افزایش زلزله‌های ویرانگر در سال آینده خبر داده‌اند.

پدر زلزله شناسی ایران درباره صحت این گونه پیش بینی‌ها و میزان تحقق آن به قدس می‌گوید: گرچه نمی‌توان ارتباط میان خورشید و زمین را در بروز زلزله نادیده گرفت، اما مسائل مربوط به منظومه شمسی و ارتباط میان سیارگان با خورشید بسیار پیچیده است. بنابراین به طور دقیق و قاطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این مسائل بر کدام یک از بخش‌های زمین اثرگذار است و پدیده‌هایی مانند زلزله را تشدید می‌کند.

دکتر بهرام عکاشه ادامه می‌دهد: به هرحال ۶/۴ میلیاردسال از عمر زمین می‌گذرد و عمر منظومه شمسی نیز بیش از ۱۶ میلیارد سال برآورد می‌شود؛ از این رو اظهارنظر در این مقوله نیازمند بررسی این مجموعه و دقت نظر و تحقیقات متعدد و همه جانبه در عرصه هایی مانند نجوم است.

همچنین برای درک علل و عوامل بروز زلزله‌ها باید به وضعیت و شرایط زمین نیز توجه داشت، زیرا این کره به طور کلی زلزله خیز است و در آغاز سرزمینی با خشکی‌های پیوسته و یکپارچه بوده که به دلیل حرارتی بالای ۷-۸ هزار درجه این خشکی‌ها تکه تکه و مجزا شدند بدین ترتیب قاره‌ها شکل گرفته است؛ به گونه‌ای که قاره آفریقا و آمریکای جنوبی به هم متصل بودند و قاره اقیانوسیه به قطب جنوب پیوسته بود.

وی می‌افزاید: بدین ترتیب این قاره‌ها امروزه هر ساله یک تا دو میلیمتر حرکت می‌کنند تا اینکه بار دیگر در قطب شمال به هم متصل شوند. به هرحال حرکات زمین وجود دارد و هنوز نمی‌توان به طور قطع علل و آثار این تحرکات را مطرح کرد، چنان که هنوز پرسش‌های بسیاری درباره علل بروز زلزله در جهان وجود دارد، به گونه‌ای که باید پرسید چرا زلزله‌های کالیفرنیا عمق چندانی ندارد، اما زلزله‌های ژاپن گاه از عمقی حدود ۷۰۰ کیلومتر نیز برخورداراست؟

وی تأکید می‌کند: عامل اصلی زلزله درجه حرارت بالای درون زمین است که سبب بروز حرکات در سطح می‌شود؛ چنان که از سطح زمین هر۱۰۰متری که به درون آن برویم یک درجه به این حرارت افزوده می‌شود. بدین ترتیب در عمق حدود ۳۰۰ کیلومتری زمین درجه حرارت به ۴۰۰-۵۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، هسته زمین نیز بیش از ۸۰۰۰ درجه حرارت دارد.

این زلزله شناس ادامه می‌دهد: اغلب کانون زلزله‌ها در عمق ۲۰۰ کیلومتری و بیشتر است، البته زلزله هایی در عمق ۵ کیلومتری نیز اتفاق افتاده، اما این گونه زلزله‌ها چندان نیستند. همچنین هر قدر عمق زلزله‌ای کمتر باشد میزان تخریب آن افزوده می‌شود. به هر روی نحوه بررسی و وضعیت زلزله‌ها بسیار دشوار و پیچیده است.

دکتر عکاشه همچنین می‌گوید: ۸۵ درصد کشور ما زلزله خیز است، بخصوص منطقه زاگرس و تمام حوزه البرز از تبریز تا مشهد را می‌توان در این محدوده دانست؛ البته زلزله خیزی این نواحی با یکدیگر متفاوت است. همچنین ۲۳۸ سال است تهران پایتخت کشور شده و طی این زمان زلزله‌های ویرانگری را تجربه کرده است. بنابراین اگر پیش بینی وقوع زلزله این شهر محقق شود و زلزله‌ای بیش از۷ ریشتر رخ دهد، این حادثه می‌تواند آثار ناخوشایندی بر کشور ما داشته باشد؛ بنابر این ضروری است به این موضوع توجه جدی‌تر شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.