بجنورد- پیگیری برخی از موارد زیربنایی مطرح استان از جمله موضوع راه آهن در محورهای مختلف،تاکید بر تسریع ساخت و افتتاح نیروگاه خورشیدی در شهرستان جاجرم،تولید ماشین آلات کشاورزی با نگاه صادراتی، مشاغل خانگی از اهم موضوعات طرح شده در تازه ترین نشست اقتصاد مقاومتی استان بود.

تشریح آخرین وضعیت پروژه های راه آهن، راهسازی و اشتغالزایی در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی استاندار در این نشست، با تاکید بر این که توسعه استان باید با شتاب بیشتری انجام شود، گفت: در قطعه یک و دو راه آهن جوین-اسفراین به بجنورد مجموعا تاکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی زیر سازی حاصل شده اما از سرعت کار راضی نیستیم که باید در بخش های مطالعاتی، اجرایی و تبدیل ارز ۳۰۰ میلیون دلاری به عنوان وام مصوب صندوق توسعه ملی سرعت بیشتری به خود بگیرد تا عملیات اجرایی سرعت بیشتری یابد.

وی که در  سی و سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سخن می گفت، اظهار داشت: برای راه آهن بجنورد به گرگان،بجنورد به شیروان یا بجنورد به مشهد کار با محوریت مرکز استان انجام شود تا مردم استان استفاده های لازم از  بحث حمل و نقل ریلی داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: اولویت برای راه آهن گرگان- بجنورد-مشهد باید تسریع در ریل گذاری به مرکزیت بجنورد-گرگان و اینچه برون و اتصال به آسیای میانه باشد.

وی در ارتباط با موضوع تولید ماشین آلات کشاورزی با نگاه صادراتی هم گفت:قول  و وعده هایی سرمایه گذار برای این مساله داده اما نمی توانیم توسعه استان را منوط به این موضوع قرار دهیم که هر زمان سرمایه گذار تمایل و رغبت به ادامه کار داشت؛ چرا که باید پاسخ مردم را بدهیم.

صالحی تصریح کرد: در بخش بزرگراه بهشهر، گرگان،آزاد شهر به بجنورد تا قوچان اعتباراتی برای آن تعریف شده که ۴ استان مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی را شامل می شود که به وزارت راه پیشنهاد داده ایم که بر اساس میزان دستور اعتباری هر استان به همان  نسبت اعتبارات مربوط تخصیص یابد تا شاهد سرعت بیشتری در روند کار باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص مشاغل خانگی نیز اظهار داشت:اعتبارات استان در سالجاری برای بخش مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته ۱۳ برابر شده که انتظار داریم  مردم استان به طرق مختلف برای مشاغل خانگی در حوزه های گردشگری، فرش، گیاهان دارویی و دیگر موارد با تشکیل تعاونی ها به جذب اعتبارات کمک کنند.

استاندار خراسان شمالی به موضوع توسعه روستایی نیز اشاره کرد و گفت: برای سالجاری در بخش توسعه روستایی ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره تخصیص داده شده که هدف گذاری ما برای اشتغال سالجاری ۱۰ هزار ایجاد شغل خالص است و به هیچ عنوان از این هدف گذاری ایجاد ۱۰ هزار شغل هم کوتاه نخواهیم آمد.

صالحی در ادامه با تاکید بر این که اشتغال خانگی باید تقویت شود، افزود: تاکنون از این تعداد ۱۰ هزار شغل۲۸۵۸ شغل ایجاد شده که ۲۸.۵ درصد محقق شده که البته باید سرعت انجام این کار تسریع پیدا کند و امیدواریم بتوانیم کسب رتبه نخست در بخش مشاغل خانگی کشور را به دست آوریم.

وی هم چنین در ارتباط با مشکلات زلزله زدگان نیز گفت: در ارائه خدمات بخش شهری به ویژه مسکن مهر عقب هستیم به طوری که از ۹ هزار واحد شهری آسیب دیده ۶۵۰۰ واحد آن مرتبط با مسکن مهر است که باید این موضوع مورد پیگیری جدی تری قرار گیرد.

صالحی ادامه داد: وضعیت ما در بخش روستایی قابل قبول تر است اما باید مباحث بیمه ای و تسریع در روند کار افزایش یابد.

گفتنی است:ارائه گزارش احداث راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد به شیروان، ارائه گزارش احداث بزرگراه بجنورد-گرگان، استفاده از ظرفیت فایناس به منظور تجهیز منابع مالی بخش خصوصی و برنامه اشتغال فراگیر و الزامات آن از اهم دستور کارهای این جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.